Atelier Escha & Logy: Alchemists of the Dusk Sky

In rpg-land is er een aantal grote titels die erg populair zijn. Denk aan Final Fantasy, Tales of *** en Dragon Quest. Toch zijn er nog veel meer series die al geruime tijd meegaan, ook al zijn ze in het Westen minder bekend. Een van die series is Atelier, waarvan we inmiddels bij het vijftiende deel aangekomen zijn.


De serie is begonnen op de eerste PlayStation, maar kwam pas bij deel zes naar het Westen. Ik heb toen die PlayStation 2-game, Atelier Iris: Eternal Mana, kort gespeeld maar het pakte me niet echt. De serie heb ik sindsdien links laten liggen, totdat we de mogelijkheid kregen om het nieuwste deel te reviewen. Atelier Escha & Logy: Alchemists of the Dusk Sky is zoals gezegd het vijftiende deel, en het eerste deel waarbij er twee hoofdpersonen centraal staan.

Kies je hoofdpersoon
Het eerste personage dat je kunt kiezen is Escha; een vrolijke, enthousiaste jonge vrouw die gespecialiseerd is in alchemie waarbij gebruik gemaakt wordt van een ketel. Simpel gezegd komt het erop neer dat je wat ingrediënten bij elkaar gooit, die even laat staan, om vervolgens voorwerpen of potions te creëren. 

Naast Escha kun je kiezen voor Logy, hij is de man in het verhaal en kent een wat vaag verleden waar hij niet over wil praten. Logy is net als Escha zeer vriendelijk en hoewel hij ook alchemist is gebruikt hij gespecialiseerde tools en richt hij zich vooral op het maken van wapens en uitrusting.

 

Het verhaal begint als Escha en Logy aangenomen worden op de R&D-afdeling (research en development) van het dorpje Colseit. Colseit is een nederzetting die opgericht is om de nabijgelegen vervallen ruïnes te onderzoeken. Het onderzoeken van ruïnes is, samen met het helpen opbouwen van de omgeving rondom Colseit, het doel van R&D.

Het verhaal wordt langzaam verteld aan de hand van verschillende missies die je moet voltooien. Helaas gaat het verhaal nooit echt ergens diep op in en is het verre van spannend. Gelukkig maakt de opbouw van de game veel goed. De game speelt zich af in drie jaar tijd en elke vier maanden krijgen Escha en Logy een belangrijke missie.

Schiet op! Tijdslimieten
De hoofdmissie moet binnen die vier maanden voltooid zijn wil je een fatsoenlijk salaris ontvangen waarmee je voorwerpen en alchemieboeken kunt kopen. Wat er precies gebeurt als je de hoofdmissie niet binnen de gestelde termijn haalt durf ik overigens niet te zeggen, ik vond het zonde om mijn missies in de soep te laten lopen. Het lijkt me ook vreemd als je te weinig tijd hebt, want hoewel het reizen tussen de gebieden tijd kost hield ik vrijwel altijd drie maanden in-game tijd over voor sidequests.

 

Naast het reizen kost ook alchemy behoorlijk wat tijd. Afhankelijk van de specificaties van het voorwerp of wapen dat je wilt maken, ben je een dag of wat kwijt aan wachten. Dit wachten duurt gelukkig enkele tellen, maar de teller loopt wel snel door. De ingrediënten voor het maken van voorwerpen verkrijg je door vijanden te verslaan, de omgeving te onderzoeken of door ze simpelweg in de verschillende winkels te kopen.

Hmm, appeltaart
Het gebruiken van alchemy om voorwerpen te maken is ontzettend handig. Door flink wat appels te plukken kun je bijvoorbeeld appeltaart maken die gebruikt kan worden als healing item tijdens gevechten. Ook kun je olie en houtskool verzamelen om bommen te maken, en met metalen onderdelen verbeter je wapens. De mogelijkheden zijn vrijwel eindeloos, als je maar genoeg recepten en ingrediënten hebt verzameld. Bovendien ontgrendel je gaandeweg steeds meer mogelijkheden zodat je verschillende vaardigheden kunt gebruiken tijdens alchemy. 

Naast alchemy spelen de gevechten uiteraard ook een grote rol, het is immers een rpg. Een vrij traditionele Japanse rpg zelfs, waarbij de gevechten om de beurt plaatsvinden. Elk personage heeft een aantal verschillende opties zoals een gewone aanval, een speciale aanval of verdedigen, maar wat Atelier Escha & Logy heeft ten opzichte van andere rpg's zijn de support aanvallen. 

 

Voor elke aanval die je doet vul je de support-meter. Zodra deze vol is kun je ervoor kiezen om na een aanval direct een tweede aanval te doen met een ander personage uit je team. Je kunt meerdere volle meters opsparen, wat handig is bij een eindbaas aangezien het voor kan komen dat je alle zes de personages uit je team in één beurt kunt laten aanvallen op deze manier. Het is tevens mogelijk om met een volle support-meter juist een verdedigende actie uit te voeren zodat je de schade van een personage opvangt.

Het support-mechanisme, en het feit dat je personages vrij kunt uitwisselen in je team, zorgt voor een zeer dynamisch gevechtssysteem terwijl je toch de rust kunt pakken omdat het een turn based-systeem is. Het beste van twee werelden dus!

Engels en Japans
Iets dat trouwens erg vreemd is, is het feit dat mijn trophies in het Japans worden weergegeven. Zowel in-game en in het trophy-overzicht als op Facebook. Het is voor die ene die hard misschien leuk dat je de game in het Japans kunt spelen, maar als ik kies voor Engels wil ik graag ook de trophies in het Engels ...

In april komt er een kleine uitbreiding voor de game in de vorm van dlc. Hierin krijgen spelers onder andere een nieuw speelbaar personage: Wilbell, de jonge dame die naar eigen zeggen ontzettend begaafd is in magische kunsten. Het is momenteel nog niet bekend of je voor de dlc moet gaan betalen of niet.


Conclusie
Atelier Escha & Logy: Alchemists of the Dusk Sky is voor mij de eerste positieve verrassing van het jaar. Tot drie weken geleden had ik er nog nooit van gehoord, maar nu is het één van mijn meest gespeelde games dit jaar. Het battle-systeem is heerlijk om mee te vechten en ondanks dat het verhaal niet echt aanwezig is, was ik toch benieuwd naar die ruïnes. 

Ik zal de game niet met beide personages uit gaan spelen, maar ik heb me er uitermate mee vermaakt. Fans van het genre zouden zeker eens deze Atelier-game moeten proberen; voor je het weet ben je uren aan het roeren in je alchemy-ketel om unieke items te maken. 

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Heerlijke battle-engine - Verhaal stelt weinig voor 8
+ Uitdagende missiestructuur - Japanse trophies
+ In Japans of Engels te spelen  

Atelier Escha & Logy is exclusief voor PlayStation 3 en ligt nu in de winkels

Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.