Forza Motorsport 5

Nadat we de Xbox One-userreview hadden van Giester, hebben we nu een Forza Motorsport 5-userreview, ditmaal geschreven door Rainesz. Lang leve het grote aantal enthousiaste FOK!kers! Zo blijven we een site voor én door FOK!kers!

Bij het ophalen van mijn Xbox One in Duitsland op dag van de release heb ik gekozen om twee gametitels maar gelijk mee te nemen: Forza 5 en COD Ghosts. Nadat ik de Xbox had aangesloten, had ik gelijk Forza erin geduwd, omdat ik toch best nieuwsgierig was naar deze game en ik vermoedde dat hij momenteel de meeste potentie uit de Xbox zal halen.

Eerste keer opstarten
De eerste keer dat je het spel opstart, dien je wat gamedata op de Xbox op te slaan. Uit m'n hoofd was dit iets van 4GB, maar dit weet ik niet meer zeker. Dit verloopt snel en soepel, en al snel start de game verder op.

Je wordt gelijk in een McLaren P1 gestopt en mag een één ronde rijden. Wat het nut is van deze race weet ik niet, want je wint niks en hierop volgt gelijk een intro van Jeremy Clarkson, wat trouwens best een leuke intro is. Daarna kun je eindelijk beginnen met het uitgeven van je eigen credits aan auto’s en eventuele upgrades. 

Bij elke league/race klasse zit een intro van één van de heren van Top Gear om de auto’s die geschikt zijn een beetje te introduceren, en natuurlijk om voor een beetje vermaak te zorgen. Omdat het er erg op lijkt dat de heren ook echt in hun eigen woorden mogen uitleggen wat ze van sommige auto’s vinden, leidt dit soms tot grappige intro’s.

Circuit en Auto’s
Al snel wordt duidelijk dat het gemis van meerdere circuits toch wel erg groot is. Ik dacht dat ik me hier in eerste instantie niet aan zou storen, maar naar gelang je meer en meer de league races speelt en het bijna iedere keer op hetzelfde circuit is, gaat dit toch wel een beetje vervelen. Verder vind ik het puntensysteem van bepaalde klasses best leuk, maar het beperkt je nogal in het opleuken van je auto.

Vaak is een simpele velgenwissel al voldoende om in de klassering al over een bepaald aantal punten te komen, waardoor de auto ongeschikt is voor de rest van de races. En om daarna de auto weer 'goed' te krijgen, kost het je wederom credits om iets te verwijderen. Het zou beter geweest zijn als ze hier gewoon, net als bij bijvoorbeeld Gran Turismo, de keuze zouden bieden om stock-spullen te selecteren, maar wel beide producten te behouden.

 

Verder is het beperkte aantal auto’s minder storend dan ik had verwacht. Ze hebben een vrij leuke variatie aan auto’s in het spel gedaan, en er zit voor iedereen in elke klasse wel iets leuks tussen. Natuurlijk zullen er altijd azijnzeikers zijn die meer auto’s willen, Maar die moeten dan maar gelijk car packs, die vast in veelvoud aangeboden zullen worden, gaan kopen. Het eerste car pack is namelijk al beschikbaar. De Laferrari car pack met tien nieuwe auto’s voor in de game.


Graphics en Geluid
Laat ik het maar gelijk zeggen: de graphics van deze game zijn echt subliem! Het geeft je echt al een redelijk idee van hoe next-gen gaming eruit kan komen te zien op de Xbox. Dit is natuurlijk pas het begin, maar bij Forza pakken ze meteen redelijk goed uit.

Er zijn veel meer details op de auto’s aanwezig, en de schademodellen zijn erg uitgebreid en best realistisch te noemen. En dan het geluid. Sommige auto’s klinken nog steeds alsof hun uitlaat uit soepblikken bestaat, of dat er iemand met een elektronische orgel zit te spelen onder de motorkap. Maar bij sommige auto’s is het geluid ook echt mooi te noemen. Wat gelijk opvalt, zijn het omgevingsgeluid en het geluid dat via muren, afzetborden en, niet te vergeten, tunnels terugkaatst.

Ik heb geen idee hoe het uit tv-luidsprekers klinkt. Maar het geluid van de Xbox loopt hier door een reciever heen en dat is echt een gouden combinatie voor deze game. Ik denk dat ze hier echt ver voorop lopen op alle andere games in dit genre. Er is zoveel aandacht besteed aan het geluid dat het ook echt goed tot zijn recht komt.

En dan heb je natuurlijk nog de Picture Mode. Om van al je bolides schitterende foto’s te maken in een wat ruime garage. In deze game mode wordt het uiterlijk van de auto's nog wat opgeschroefd, waardoor het echte parels op je tv scherm worden. De foto’s die je van je auto's maakt, lijken bijna net zo realistisch als de auto’s op de parkeerplaats voor je huis.

Natuurlijk kun je ook tijdens het racen het spel pauzeren en tijdens een prachtige inhaal actie even snel een foto maken. Al is het eigenlijk leuker om met de Game DVR diezelfde inhaalactie op te nemen en te delen op social media.

 

Besturing/Realisme
Dit zal voor iedereen wel persoonlijk zijn, maar in mijn opinie is het gripniveau van alle auto’s beneden alle peil. Ergens speelt er bij mij een gevoel dat het gewoon net niet klopt. En of je nu op straatbanden of op racebanden rijdt, het maakt maar verdomd weinig verschil. Ik heb op moment van typen en na een klein weekje spelen nog geen één auto zo fijn afgesteld kunnen krijgen dat je hem echt lekker ruw de bocht in kunt smijten. Sommige auto’s reageren van zichzelf vrij fijn, maar met andere valt gewoon echt niet te racen. Misschien hebben ze dit expres gedaan, maar voor mij is het toch een kleine domper. Ik lees op veel reviewsites dat ze het gedrag van de auto’s juist de hemel in prijzen, maar ik vond het in Forza 4 veel beter afgestemd. En bij Gran Turismo 5 was dit ook beter geregeld. Al is GT5 wellicht niet helemaal te vergelijken met de hele Forza-franchise.

Verder zijn er natuurlijk weer redelijk wat upgrade-opties voor elke auto, al lijkt het erop dat de game 'in a hurry' klaar moest zijn, want bij sommige upgrades ontbreekt gewoon een fatsoenlijke naam. Dit valt vooral op bij motorswaps. Waar in deel 4 netjes het type motorblok er nog bij stond, staat er nu slechts motor upgrade/swap.


Eindoordeel
Om de game samen te vatten: ikzelf vind hem geweldig als ik kijk naar de graphics en het geluid. Ik kan me echt uren vermaken met de game an sich. Maar het gebrek aan sommige circuits maakt dat het ook snel kan vervelen. Sommige races zijn gewoon ronduit belachelijk, zoals op het Top Gear-circuit bowlen of dwars door vuilcontainers rijden.

Verder is het erg jammer dat er, vermoed ik, veel tijdsdruk op de game zat, waardoor sommige dingen gewoon iets minder uitgewerkt zijn, en andere dingen totaal zijn weggelaten. Misschien hadden ze iets meer tijd voor de game moeten nemen, zodat er iets meer elementen in hadden gezeten. Maar voor een 'halve game', misschien wil ik het wel een soort prologue noemen, is hij vrij goed uit de verf gekomen. En kan ik toch niet wachten tot er toch weer een volledige versie van Forza verschijnt om daar dan weer liters brandstof in te verbranden.