Watch_Dogs

Watch_Dogs is een game waar iedereen met een beetje interesse in games wel van gehoord heeft. Er is inmiddels ook een heleboel over geschreven, van extreem lovende previews tot keiharde afkrakende woorden. Vergeet dat alles, want de game is er nu echt. Tijd voor een eerlijk oordeel.

Om maar met de deur in huis te vallen: Watch_Dogs is niet de legendarische genre-overschrijdende en unieke game die het ooit beloofde te zijn. Het is gelukkig wel een heel toffe game die een leuke draai geeft aan het GTA-genre door zaken wat serieuzer te nemen en de digitale wereld waar we dagelijks mee te maken hebben als thema te gebruiken.

Met die twee zaken onderscheidt Watch_Dogs zich ook direct van GTA en Saints Row: het is veel serieuzer en alles draait om het hacken. Waar je in andere free roaming-games een granaat of RPG gebruikt om een transformatorkast op te blazen, gebruik je hier je 1337 h4x0r-skills om diezelfde transformatorkast op te blazen. Qua gameplay is het effectief hetzelfde, het heet alleen anders.

Ook kun je stoplichten omzetten om verkeerschaos te creëren, videocamera's aftappen om interessante locaties te bespioneren en vijanden afleiden door elektronische apparaten te laten afgaan. Hoofdpersoon Aiden gebruikt trucjes waar Sam Fisher en Adam Jensen jaloers op zouden zijn.

Vaak kun je ervoor kiezen om vijanden te vermijden of om ze allemaal om te leggen. Persoonlijk vind ik het vermijden wat fijner, al heb ik er soms geen geduld voor. Schieten en wegracen is dan een prima alternatief! Heel af en toe is het wegkomen overigens wat simpel omdat de vijanden dom kunnen reageren. Als je op de vlucht bent en in het water springt, houdt het daar al vaak op. Politieagenten kunnen blijkbaar niet over de rand in het water kijken.

Serious business
Het serieuze in de game kan ik ook wel waarderen, het hoeft niet altijd grappig te zijn. Waar je in GTA vaak de neiging hebt om gewoon een beetje aan te kloten, ontbrak die drang bij mij in Watch_Dogs. Dat komt deels omdat de setting in mijn ogen wat serieuzer is, deels omdat de stad Chicago wat minder leeft dan een Liberty City of Los Santos en deels omdat er weinig humor in de game verwerkt zit. Aiden kampt namelijk met een behoorlijk trauma vanwege de dood van zijn nichtje waar hij zichzelf de schuld van geeft; er is geen plek voor lolligheden. Het enige wat een glimlach op je gezicht brengt zijn sommige telefoongesprekken en sms-berichten die je kunt aftappen van willekeurige omstanders.

Het nichtje is trouwens de rode draad door de game. Aiden zint op wraak en probeert met een aantal vrienden, bekenden en vijanden-van-vijanden bij de waarheid te komen. Dit is uiteraard geen gemakkelijke opgave en je kunt alle hulp gebruiken, ook als je personages niet helemaal vertrouwt.

Even wennen
De besturing in de game was voor mij even wennen, vooral bij het autorijden. Bovendien lijkt het alsof je extreem snel doodgaat door een paar kogels (op zich vrij logisch, maar het blijft een game). Gelukkig kun je verschillende statistieken en vaardigheden verbeteren, waardoor het wat gemakkelijker wordt. Er zijn verschillende gebieden die je kunt verbeteren, waaronder je hackvaardigheden, je rijstijl en je gevechtsmogelijkheden.

Een veelbesproken onderdeel van Watch_Dogs is het uiterlijk. Next-gen-waardige graphics of niet, ik vind het er prima uitzien. Sure, inFamous is vele malen mooier, maar die stad leefde minder door een gebrek aan inwoners. Daarnaast is Watch_Dogs een game die ook voor de vorige generatie verschijnt en dan moeten de makers nou eenmaal wat inleveren.

Er zijn in Watch_Dogs in totaal vijf grote hoofdstukken met elk een aantal uur gameplay, wat het totaal op zo'n 25 uur zal brengen, gok ik. Dit is dan puur voor het verhaal, zonder het spelen van de talloze sidequests of online missies. De sidequests variëren van het oplossen van kleine misdaden tegen onschuldige burgers tot het aanvallen van schuilplaatsen van bendes. Ook kun je locaties van de overheid hacken zodat je meer informatievoorzieningen in een gebied kunt bemachtigen. Dit is enigszins vergelijkbaar met de uitkijktorens in Assassin's Creed, die geven ook meer informatie als je ze veroverd hebt.

Online hacken
Het was de afgelopen week nog wat rustig online, zodat ik dat nauwelijks getest heb en om eerlijk te zijn zie ik dat ook niet zitten. Vooral het inbreken in andermans game is vervelend, zeker als het bij mijzelf gebeurt. Ik wil me richten op mijn eigen game en ik wil niet dat een of andere malloot mij ineens gaat hacken. Opbokken! Heb die feature ook direct uitgezet, net als ik bij NFS: Rivals deed.

Watch_Dogs maakt de oorspronkelijke hype niet helemaal waar, maar is stukken beter dan de negatieve praat die een tijdje terug over het web ging. Uiteindelijk vermaak ik me er prima mee en hoewel ik de game nog niet heb uitgespeeld, verwacht ik niet dat mijn mening drastisch zal veranderen.

Zie het als een GTA met een hackthema en bedenk dat de eerste Assassin's Creed van Ubisoft ook wat tegenviel. De basis voor een succesvolle franchise is er in ieder geval en ik verwacht dat er nog zeker één of twee fantastische delen kunnen volgen op dit eerste deel. Vooral gamers met een PS4 of Xbone doen er goed om Watch_Dogs gewoon te gaan spelen, het is een van de betere games die tot nu toe beschikbaar zijn.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Gevarieerde level-up-systeem - Graphics hebben geen WOW-factor 8
+ Hackthema zorgt voor leuke gameplaymomenten - Chicago is niet zo'n toffe stad