Endless Ocean Luminous

Endless Ocean is een van de meest niche-series die Nintendo ooit heeft uitgegeven. Ontwikkelaar Arika wist dus met behulp van Nintendo twee Endless Ocean-games uit te brengen tijdens de Wii-generatie. Nu komen ze vijftien jaar later plotseling met een nieuw deel waarin je weer een mysterieuze onderwaterwereld mag verkennen.

In Endless Ocean Luminous word je als speler gelijk letterlijk in het diepe gegooid. Je begint het spel midden in een duik als nieuwbakken medewerker van de ‘Ocean Research Project’. Dit is een organisatie die de ‘World Coral’ onderzoekt. Dit is een gigantisch koraalrif dat langzaam aan het sterven is. Dit zou niet alleen de ‘Veiled Sea’, de mysterieuze oceaan waar deze game zich afspeelt, schade aanrichten, maar zelfs alle zeeën wereldwijd destabiliseren. Je leest het goed, je missie in deze game kan samengevat worden als een verhaal waarin je de wereld moet redden. Dit doe je door vissen te scannen, dat produceert in deze game een magisch goedje dat het koraalrif weer herstelt. Het is natuurlijk allemaal vrij ridicuul, maar ik heb op zich geen groot probleem met deze opzet.

Het echte probleem is dat dit een verhaal warrig verhaal is gewoon die vrij onpersoonlijk aanvoelt. Meestal is je enkel je AI-assistent Sera aan het woord, iets dat snel zielloos overkomt. De voorgaande Endless Ocean-games bevatten meer intieme verhalen die kleinschaliger zijn en waar je specifiek mensen helpt, iets dat veel beter past bij dit type spel. Het verhaal wordt ook vooral verteld via korte statische filmpjes met weinig interactiemogelijkheden, waardoor het sowieso weinig indruk maakt.

Ik vind dat Arika sowieso vreemde keuzes heeft gemaakt met dit nieuw deel. Elke keer als je de Veiled Sea induikt wordt het onderwatergebied willekeurig gegenereerd uit specifieke biomes. In theorie zou dat de game op de lange termijn leuker moeten houden, maar persoonlijk vind ik dat dit element het spel juist sneller doet vervelen. De gebieden die je verkent voelen vaak niet cohesief aan en het is bijvoorbeeld ook niet lekker als je per toeval meerdere keren exact dezelfde gezonden schip treft op een kaart.

Verkennen is het  belangrijkste element van de Endless Ocean-games en in Luminous wordt dat simpelweg minder bijzonder gemaakt omdat je minder zorgvuldig ontworpen handgemaakte gebieden hebt. Helemaal willekeurig is het niet, af en toe vind je alsnog een spannende ruïne of een opening in een gletsjer waar je bijzondere beestjes kunt treffen, maar ik had liever gehad dat Luminous meer als zijn voorgangers was.

Luminous is voor de rest qua gameplay wel herkenbaar. Je dient lekker rond te duiken en qua mechanieken is vissen scannen en af en toe een schat opgraven eigenlijk het enige wat je doet. De game bevat meer dan vijfhonderd dieren en het voelt zeker wel prettig om het catalogus vol te maken. De Veiled Sea is zoals gezegd magisch en bevat dieren uit heel de wereld. Sterker nog, het bevat zelfs uitgestorven soorten die miljoenen jaren geleden bestonden. Er zijn zelfs een aantal fantasierijke dieren die eruit zien alsof ze een sprookjesboeken zijn gekomen.

Persoonlijk vind ik het prima dat Arika de game dus niet realistisch heeft proberen te maken. De vreemde diersoorten en mythische wezens die je treft maken de game net wat meer bijzonder. Dat is hoog nodig ook, want zoals gezegd heeft dit spel verder niet veel meer om het lijf. Akira heeft voor dit deel de zuurstofmeter verwijderd en ook alle diersoorten volledig ongevaarlijk gemaakt. Dat waren in de voorgaande delen geen grote factoren, maar ze voegden wel net een beetje extra spanning toe die nu dus ontbreekt.

Luminous probeert bovenal een rustgevende ervaring te zijn die tevens educatief kan zijn als je in de logboeken duikt. Verwacht geen survival- of RPG-mechanieken zoals in Subnautica of Dave the Diver. Dit is een spel zonder echte upgrades die je op eigen tempo dient te ontdekken. Dat was goed genoeg voor de vorige Endless Ocean-games, maar Luminous komt door de voorgenoemde wijzigingen helaas niet goed uit de verf. Ik vraag me ook af of het niet beter was geweest om dit spel te bewaren voor de volgende Nintendo console zodat het over wat meer rekenkracht kon beschikken. Begrijp me niet verkeerd, Luminous is geen lelijke game, maar dit is zeker een spel dat had geprofiteerd van iets meer geavanceerde graphics.

Ten slotte wil ik nog even benoemen dat Luminous net als zijn voorgangers een online multiplayer modus bevat. Dit keer kun je zelfs met maximaal dertig man een groepsduik maken. Hiermee kun je veel sneller een gebied verkennen en je kunt ook medespelers helpen door verborgen schatten en bijzondere dieren te markeren met stickers. Met veel man vind ik wel dat het een beetje ten koste gaat van de rustgevende atmosfeer, maar met een vriend of twee samen duiken maakt de ervaring net wat leuker.

Conclusie:
Endless Ocean Luminous had de glorieuze terugkeer van een ondergewaardeerde Wii-franchise moeten worden, maar ontwikkelaar Arika heeft helaas een mindere variant afgeleverd. Door de willekeurig gegeneerde gebieden en onpersoonlijk verhaal die bovendien flinterdun is vind ik het helaas inferieur ten opzichte van zijn voorgangers. Echter, als je net als ik een liefhebber bent van het het moois dat je onderwater kunt treffen en af en toe een rustgevende game nodig hebt kan Luminous alsnog voor voldoende speelplezier zorgen.

Exclusief voor Nintendo Switch.