Star Trek: Beyond

Reeds 50 jaar een immer voortvarende franchise: er zijn er maar weinig die dat nadoen. Tuurlijk heeft Star Trek meer dan voldoende hoogte- en dieptepunten gekend. Goede films, slechte films, gecancelde series, succesvolle series. Maar het jubileumjaar kan natuurlijk niet zonder iets nieuws om het Star Trek-universum uit te breiden. Daarom krijgen we dit jaar de film Star Trek: Beyond. Voor deze gelegenheid hebben we een dubbelreview: DJMO als fan van de nieuwe franchise en Roberto_BOZ als niet-fan.

D: Als kind kreeg ik redelijk veel mee van Star Trek - The Series. Hoewel ik het -denk ik- wel leuk vond, heeft het me nooit kunnen vormen tot een echte Trekkie. Pas de laatste jaren ben ik fan geworden van de Star Trek films. Met name de laatste twee, Star Trek (2009) en Star Trek Into Darkness.
Die laatste twee kan ik bijna uittekenen, zo vaak heb ik ze gekeken. Elke keer viel er wel een nieuw aspect te ontdekken aan de films. Ik ging dan ook hoopvol gestemd de bioscoop in voor Beyond. Zou deze film de beleving van de laatste twee films kunnen evenaren?

R: Star Trek is altijd in mijn leven geweest maar meer als een gegeven. Nooit ben ik tot Trekkie bekeerd, noch was ik van iedere nieuwe generatie volledig onder de indruk. Afleveringen van The Next Generation werden bekeken als het uitkwam en de films uit de jaren '90 keken we op huurvideo. Deep Space Nine is vanwege de genialiteit van die serie wel volledig bekeken, maar Voyager en Enterprise zijn langs me heen gegaan. Het eerste deel van de nieuwe filmreeks kon me in 2009 prima bekoren. Vermakelijk en vernieuwend, zonder het voorgaande teniet te doen. Into Darkness was echter een draak van jewelste en de previews van Beyond waren ook niet om over naar huis te schrijven.

Star Trek Beyond Krall
De villain Krall

D: Aan de start van de film zien we hoe Kirk een artefact aanbiedt aan een volk, om vrede te brengen. Dat wordt echter bruut geweigerd en Kirk wordt gehavend overgestraald naar de Enterprise. De film pakt daarna netjes de draad op waar Into Darkness eindigde; aan het eind van die film werd de Enterprise op een verkenningsmissie van vijf jaar gestuurd en Beyond haakt daar netjes op in: op dag 399 van de missie spreekt James T. Kirk het eerste logboek van de film in. Het schip is onderweg naar de nieuwste basis Yorktown om daar opnieuw bevoorraad te worden en dan hun missie te vervolgen.

Eenmaal in Yorktown aangekomen loopt het niet geheel volgens plan. Al snel wordt de Enterprise op een reddingsmissie gestuurd, omdat het het enige schip op de basis is dat geavanceerd genoeg is om door de ‘nebula’ heen te navigeren. Eenmaal op de plaats van bestemming aangekomen blijken ze in een val te zijn gelokt door Krall. Hij is uit op het artefact dat op de Enterprise verstopt is. De Enterprise komt terecht op een Klasse-M planeet (een planeet die lijkt op onze Aarde). Een golf van geweld vliegt je vervolgens om de oren, maar dit is gedoseerd genoeg om het te kunnen blijven volgen.

R: De film begint met voldoende karaktermomenten. Bijna iedereen van de crew strubbelt met zijn eigen uitdaging op dat moment in het leven. Kirk is het eentonige leven op een sterrenschip wel beu en Spock denkt na over een andere stap in zijn leven. In deze eerste momenten blinkt de film ontzettend sterk uit. Eén van de weinige sequels van deze zomer waarin er aandacht wordt besteed aan de karakters die je al enkele films kent. Ook nadat de crew op de planeet terechtkomt (schitterend actiemoment!) blijft de focus op de karakters liggen. De crew wordt gesplitst in tweetallen waardoor de onderlinge relaties en gevoelens ruimschoots aan bod komen voor we naar het volgende actiemoment gaan.

Star Trek Beyond Spock en Bones

Gesplitste actie met oude en nieuwe cast-leden

In de middelste en derde acte van de film lijkt dit echter volledig aan de kant te worden gezet. Van een slimme karakterfilm gaan we over naar een generieke villain met een generiek plan om een generiek doel te bereiken. Krall wil een bepaald artefact hebben om een bepaalde plek volledig te vernietigen. Vervolgens krijgen we een aantal weinig vernieuwende en onduidelijke actiescènes die soms wel en soms vaak niet vermakelijk zijn. Hoogtepunt is hierin wel de pay-off van het nummer van de Beastie Boys die ook de eerste trailer vergezelde en waarop veel kritiek kwam. Hier in de film is het verre van misplaatst!

D: De fanatiekeling herkent de muziek in Beyond meteen als de muziek die ook in Star trek (2009) werd gebruikt. Er wordt veel gerefereerd naar de eerdere films, ook in kleine details. De verhaallijn is veel van hetzelfde, maar is toch ook weer heel eigen. Het kijkt ontzettend lekker weg en op het einde van de film zat ik op het puntje van m’n stoel.

Star Trek Beyond actie met Kirk

Actie: op het puntje van je stoel of 'been there, done that'? Onze crew verschilt daarin van mening

Een bijzonder detail van Beyond is dat ze de dood van Leonard Nimoy hebben verwerkt in het verhaal. Tevens wordt de film opgedragen aan hem. Star Trek Beyond krijgt van mij als fan van de films een dikke 9. De special effects zijn mooi, de verhaallijn is prachtig in beeld gebracht en goed doordacht. Het plaatje voldoet gewoon compleet aan hetgeen ik verwacht had van deze film.

R: De film blijft overeind staan door de karakters die door een goed ensemble van acteurs meer dan goed worden neergezet. Bij de eerste film in deze reeks is de casting foutloos geweest. Ook nieuwe toevoeging Sofia Boutella (die eerder ook al opviel in Kingsmen) als Jaylah is zeer welkom. Ze is een karakter met een voorspelbaar achtergrondverhaal, maar Boutella acteert door de make-up heen alsof het niets is waardoor er toch een band met dit personage ontstaat. Idris Elba speelt villain Krall maar krijgt te weinig te doen om op te vallen. Bovendien zit Idris Elba dit jaar in zo'n beetje elke film dus hoeven we daar geen woorden meer aan vuil te maken. Tevens is dit helaas de laatste keer dat we kunnen genieten van Anton Yelchin als Chekov, die enkele weken geleden bij een tragisch ongeluk om het leven kwam. De film wordt naast Nimoy ook aan Anton opgedragen. Hij zal gemist worden door familie, vrienden en vele fans.

Al met al scoort de film een ruime voldoende voor wat het is: popcornvermaak in het Star Trek-universum. Een 7. Dit brengt het gemiddelde van onze crew op een 8.