Star Wars: The Rise of Skywalker

Het einde van de sequel trilogie. Volgens de promotie kunnen we het einde van de Skywalker Saga verwachten waarmee alle 9 films uit de hoofdlijn worden afgesloten. De film heeft veel tegen zich. De vorige film, The Last Jedi, verdeelde de fans. Tevens werd de originele regisseur van deze film ontslagen en kreeg J.J. Abrams na The Force Awakens opnieuw de mogelijkheid om Star Wars naar het witte doek te brengen.

Rondom een nieuwe film van Star Wars heerst altijd veel geheimzinnigheid en veel is er niet bekend over de plot. We proberen hier dan ook zoveel mogelijk de spoilers tot een minimum te beperken, maar dit zal niet in alle gevallen lukken. Wees daar op voorbereid.

Aan het begin van de film is Palpatine teruggekeerd. Aan de rest van de galaxy om hem zo snel mogelijk te vinden. Na een eerste aanwijzing gaat de cast, bestaande uit Rey, Finn, Poe en C3PO op pad om de aanwijzing op te volgen. Dit leidt tot een reeks aan actiemomenten, humor en avontuur zoals we die kennen uit de wereld van Star Wars. Maar ondanks alle pogingen voelt het geheel toch als een nabrander.

Star Wars The Rise of Skywalker Rey

De vraag is of dat de schuld is van de filmmaker. The Last Jedi completeerde namelijk toch een groot aantal verhaallijnen. Het is heel lastig om dit weer op te pakken als derde deel in een trilogie. De film moet dus in korte tijd een degelijk plot opbouwen terwijl de hele film als een grote finale aan moet voelen. Dat leidt tot veel geforceerde momenten, zoals de opening die direct wat plotgaten uit The Last Jedi probeert te verklaren, maar ook de vele referenties naar het verleden, zoals de plotselinge verschijning van Lando Calrissian.

In dit avontuur is een hoofdrol weggelegd voor C3PO. En het is werkelijk een glansrol. Het karakter wordt begrepen door de schrijvers wat tot veel humor en heerlijke momenten leidt. Finn komt er minder bekaaid vanaf. Omdat zijn persoonlijke groei (van stormtrooper tot rebel die zichzelf wil opofferen) al reeds werd afgerond in de vorige film, blijft er weinig voor hem over in deze film. Ook Rose verdwijnt bijna volledig naar de achtergrond. Gelukkig krijgt Daisy Ridley als Rey weer genoeg te doen. De positieve onschuld die ze in de vorige films uitstraalde is er inmiddels wel af.

Ook Adam Driver, die in de vorige films de show stal als Kylo Ren, valt enorm tegen in deze film. Dit komt deels doordat zijn helm weer terug wordt gezet, maar hij lijkt wat doelloos te zijn in de film. Doordat Kylo geen doel lijkt te hebben is Adam mogelijk kwijt hoe hij zijn personage gestalte moet geven. Carrie Fisher is nog steeds aanwezig als Leia, dankzij oude beelden van The Force Awakens die alsnog gebruikt zijn. Het vindt een plaats in de film, hoewel je wel kan voelen dat de dialogen rondom reeds opgenomen scènes zijn geschreven.

Star Wars The Rise of Skywalker death star

De film is lastig te beoordelen. De actie heeft een lekkere swing en de film heeft een tempo die zijn weerga niet kent. Als publiek word je vanaf het eerste moment bij de strot gegrepen en laat de film je meer dan 2 uur niet meer los. Als onderdeel van de grotere saga valt het toch wat tegen. De film speelt het op safe en men durft niet door te pakken op de twists die The Last Jedi ons bracht. Zo worden een aantal onderdelen toch weer ongedaan gemaakt waardoor de nieuwe trilogie als geheel warrig aanvoelt. Deze film is niet de film die je verwacht na The Last Jedi. Net als die film zal een groep fans komend weekend weer over elkaar heen vallen en moord en brand schreeuwen. Dat is erg jammer.

Net als de sage verdient ook deze recensie een conclusie. De film, als losstaande film, zal het publiek de komende weken wereldwijd entertainen. Echt spannend wordt het nergens maar er is veel actie en er wordt gelachen. Er zal ook felle kritiek op de film gaan komen omdat andere films in de saga geen eer wordt aangedaan. Beide meningen zijn waar. Daarom krijgt de film niet meer dan een matige 6,5.