The Old Guard

Nu nieuwe releases in de bioscopen uitblijven, is het maar goed dat we zoiets als Netflix hebben. Netflix lanceert vandaag namelijk weer een kaskraker, The Old Guard, met Charlize Theron als producer en hoofdrolspeler stevig aan het roer. De trailer belooft ons veel actie en een intrigerende mythologie. Dat zijn goede ingrediënten voor een hit. Maakt de film de verwachtingen waar?

In de film maken we kennis met de vier leden van deze 'Old Guard': onsterfelijken die al eeuwen lang over onze wereld trekken. Door hun bijzondere gave komen ze bijzonder goed van pas in gevaarlijke missies, wat dan ook is wat ze voornamelijk doen. Ze waren altijd al in gevaar, maar pas nu het haast onmogelijk wordt om onopgemerkt door het leven te gaan, wordt het écht gevaarlijk.

The Old Guard Theron

De film is gebaseerd op een comic, van dezelfde naam, die in 2017 verscheen. Van deze 'limited series' waren de filmrechten al gekocht toen het tweede issue nog moest verschijnen. Inmiddels is een tweede run van de comics actief, dus de mogelijkheid tot een franchise is er zeker. Netflix doet er dan ook goed aan om de lancering niet te verknallen.

Simpel concept, tijd voor popcornvermaak. Als je twee uur actie verwacht, kan je bedrogen uitkomen. De film neemt voornamelijk de tijd om de vier leden van deze groep goed uit te diepen. Ze krijgen allemaal een duidelijke motivatie en backstory mee. Echter, het werkt niet in de film. Als kijker verhoogt dit de betrokkenheid bij de film niet. Voornaamste reden is dat je al kijkende naar de film erachter komt, dat je het allemaal al een keer gezien hebt.

Bij de tijd zijn wel de hoofdpersonages. Door hun eeuwenlange ervaring met het leven beschikken ze over een bak aan ervaring. Omdat er slechts vier mensen bekend zijn met deze gave, zijn ze volledig op elkaar aangewezen. Dat spat af van de groep. Naast Theron vinden we ook Nederlander Marwan Kenzari als onsterfelijke terug, vergezeld door Belg Matthias Schoenaerts. Helaas krijgt Marwan érg weinig screen time, in tegenstelling tot Matthias die een mooie rol wegzet. Charlize Theron kan werkelijk alles en als stoere actieheld is ze hier natuurlijk erg op haar plaats.

The old Guard team

Toch valt de actie erg tegen. De choreografie is minder spannend dan je in een hedendaagse film van dit kaliber mag verwachten. De verwachting dat dit meer als Atomic Blonde zou aanvoelen mag wat mij betreft zeker gemaakt worden, maar die verwachting wordt niet waargemaakt. Het lijkt soms wel of het verschil in budget ten opzichte van een bioscoopfilm duidelijk is in de film. Vooral ergens in het begin, wanneer Theron uit een rijdende trein springt, is dit opvallend. Je snapt het wanneer je het ziet.

Al met al een middelmatige actiefilm die toch wat verdieping probeert te geven aan de hoofdpersonages, maar dit lijkt meer te zijn omdat er te weinig budget voor spectaculaire actie is dan dat er echt goed over nagedacht is.