Borat Subsequent Moviefilm

Borat is terug! In het grootste geheim is er gewerkt aan een tweede film rondom het inmiddels bekendste alter ego van Sacha Baron Cohen. Dat dit in het geheim moest, wordt al snel duidelijk in het begin van de film wanneer Borat continu moet vluchten van mensen die hem herkennen. De film wordt vanaf vandaag aangeboden op Amazon Prime Video, waarmee de streaming dienst een grote titel binnen haalt. Maar is de film net zo fris als het origineel of is het een simpele herhaling van zetten?

Ook in deze film gaat Sacha Baron Cohen nietsvermoedende Amerikanen in het ootje nemen door, compleet in-character als nieuwsreporter uit Kazachstan, de mensen voor het blok te zetten. Cohen gaat alle schaamte voorbij en is niet bang iemand voor het hoofd te stoten. Borat wordt terug naar de VS gestuurd met een geheime missie om een vredesoffer te brengen aan vicepresident Pence. Dit omdat Kazachstan na de vorige film als een lachertje wordt gezien. Hij wordt dit keer vergezeld door zijn dochter Tutar, die tijdens hun reis ontdekt dat vrouwen hetzelfde blijken te kunnen als mannen.

Borat Subsequent Moviefilm Pose

Grote probleem aan deze film is dat mensen tegenwoordig teveel gewend zijn. Wat vooral opvalt is dat Cohen steeds verder wil gaan met zijn grappen, maar de toevallige omstanders er nog amper tot niet op reageren. In de meest bizarre situaties wordt er voornamelijk laconiek gereageerd op de insinuaties van Cohen, die steeds gebaseerd zijn op internationale verschillen. Gelukkig keert het tij tijdens de film wel als de corona-pandemie toeslaat. Dat maakt de film naargeestig actueel maar Cohen weet in dit segment wel een punt te maken. De grote finale, tegen het eind van de film, is een moment waar de komende dagen nog over zal worden gesproken. Dit moment rondom Guiliani is de laatste dagen al groot in het nieuws en zal menig kijker doen verbazen.

Borat Subsequent Moviefilm Borat Tutar running

Je wordt als kijker dus enthousiast de film ingetrokken (waarin duidelijk wordt waarom Borat eigenlijk continu vermomd is als een ander) en de finale laat je met open mond achter. Het middenstuk van de film doet echter weinig met je. De grappen vallen niet goed en de situaties worden niet zo bizar als je zou hopen. Het concept van 'toevallige omstanders' blijkt niet langer te werken. Dat is jammer, maar ook goed dat deze film er nu is om dat duidelijk te maken. Door alle ophef zal de film de komende dagen voldoende bekeken worden en daar is niks mis mee. Wie weet kan Cohen de stijgende lijn uit het einde van de film doorpakken de komende periode.

We zitten komende weken nog vaak genoeg thuis. Voor de kleine 1,5 uur vermaak die deze film biedt is er geen enkel excuus om de film niet op te zetten.