The Witcher

In het kielzog van Game of Thrones komt Netflix nu met een eigen fantasy-serie. Net als HBO, dat de boeken van George R. R. Martin koos als inspiratiebron voor hun grootste serie ooit, koos Netflix ook voor een reeds populaire boekenreeks. Sterker nog, deze reeks van boeken is inmiddels nog bekender geworden dankzij een succesvolle videogame. We spreken hier over The Witcher, waarvan het volledige eerste seizoen van 8 afleveringen vandaag op Netflix verschijnt.

Al sinds de aankondiging dat Netflix de rechten van de reeks aankocht in 2017 kijken de fans gespannen uit naar deze dag. En die periode was niet altijd even makkelijk. Een eerste kostuumtest van Henry Cavill als Geralt lekte uit waarop de fans verre van enthousiast reageerden. Vervolgens ontstond er een heuse controverse omtrent de casting van Ciri. De showrunner reageerde dat ze van Twitter af zou gaan. Dit zijn taferelen die je vaak bij een laatste seizoen van een serie ziet, maar dit speelde zich allemaal al af voordat er ook maar één aflevering gefilmd was. Dat de verwachtingen zeer hoog liggen spreekt dus voor zich.

The Witcher Geralt cool

Voor hen die de boeken of de games niet kennen: The Witcher gaat over Geralt van Rivia. Geralt is een bekende 'hekser' in deze wereld, een moordenaar van monsters die je in kan huren. Door jarenlange training is zijn lichaam volledig aangepast aan het bestrijden van monsters. Geralt is cynisch, egoïstisch en bovenal niet echt een leuk persoon om bij te zijn. Naast Geralt volgt de serie ook Yennefer, een jonge tovenares en Ciri, een prinses met smaragdgroene ogen. Samen beleven ze avonturen op 'het Continent'.

We mochten van Netflix de eerste 5 afleveringen van de serie zien. Wat opvalt in deze afleveringen is dat er is gekozen voor een meer episodische structuur. De losse afleveringen volgen grotendeels een eigen verhaal. Uiteraard vloeien de afleveringen wel in elkaar over, maar ten opzichte van andere series is dit een opvallende wending. Het lijkt wel de juiste keuze te zijn gezien we daardoor goed de kans krijgen om in deze nieuwe, toch wel vreemde wereld te rollen. Ook de boekenreeks vindt zijn oorsprong in korte verhalen dus het kan ook een bewuste keuze zijn om dicht bij de boeken te blijven. Het is ook hard nodig om de kijker aan de hand mee te nemen. De eerste twee afleveringen zijn namelijk nogal wat voor hen die niet bekend zijn met het bronmateriaal. Het kan daarom moeilijk zijn om in de serie te rollen.

The Witcher Yennefer

Vanaf de derde aflevering is de kijker bekend met de personages en komt er wat meer vaart in. Wat wel wennen blijft, is de bijzondere keuze voor humor. Deze is wel erg droog en vaker tenenkrommend slecht dan grappig. Vooral de bard Ranonkel, die Geralt begeleidt op zijn reizen, is een personage dat totaal niet uit de verf komt. Hetzelfde geldt voor het design van de sets en de kostuums. De Oost-Europese invloeden zie je er wel in terug maar toch voelt het vaak erg goedkoop aan, alsof het een fantasyfilm uit de jaren '90 is.

De verschillende monsters die in deze afleveringen acte de présence geven zijn gelukkig wel overtuigend. Dit leidt tot ongelooflijk gave gevechten, gelikte visual effects en een Henry Cavill die werkelijk losgeslagen lijkt te zijn. Op deze momenten is de serie het best. Genadeloze actie, mooie visuals, gelikt geluid. De eerste grote slagscène in de eerste aflevering is ook erg indrukwekkend en overtreft een aantal veldslagen uit Game of Thrones

The Witcher Geralt duel

Maar wat is deze serie nu precies? Een serie over een huurmoordenaar? Een serie over een jong meisje dat de machtigste tovenares wil worden? Een gevluchte prinses? In de eerste 5 afleveringen wordt dit nog allemaal niet duidelijk. Maar het is zeker wel intrigerend en smaakt naar meer! De wereld lijkt groot genoeg om nog jaren in door te kunnen gaan. De boekenreeks leent zich hier uitstekend voor en een tweede seizoen is reeds in de maak.

Het fanatisme waarmee Henry Cavill de rol van Geralt neerzet kan aanstekelijk werken. Volgens de verhalen heeft hij net zolang zijn agent gebeld tot hij de rol had. Het zal moeten blijken of de fans, die komend weekend vast en masse zullen kijken, deze serie nemen voor wat hij is. Voor de andere kijkers die een lekkere ruige fantasyserie tijdens de kerstdagen willen bingen is The Witcher een must-watch!