Sexual Drive

Soms zien we een film en krijgen we de opdracht om een recensie te schrijven. Vaak weten we wel hoe we dat aan moeten pakken. Maar bij dit Japanse drieluik moet ik toch even zien wat ik er over kan schrijven. De film is grappig, verontrustend en sensueel tegelijk.

Het is een Japans drieluik over seks, eten als afrodisiacum en verborgen verlangens. In elk deel duikt Kurita op, met altijd een doos Chinese kastanjes onder zijn arm. In het eerste deel, Natto, vernoemd naar een traditioneel gerecht met gefermenteerde sojabonen, bezoekt Kurita ontwerper Enatsu en beweert hij een affaire met Enatsu’s vrouw Masumi te hebben. In Mapo, het naar Chinese tofu vernoemde tweede deel, vraagt Kurita aan Akane, de vrouw die hem vroeger pestte, hem met haar auto aan te rijden. In het laatste deel, Ramen, staat de buitenechtelijke affaire tussen de getrouwde Ikeyama en Momoka centraal.

Sexual Drive

Dat eten sexy kon zijn wist ik wel, maar dat je er een soort porno (zonder expliciete seksscènes) omheen kon bouwen is nieuw voor mij. Centraal in ieder deel staat een Oosters gerecht dat een reactie oproept bij een vrouw. Al deze gedachtes aan voedsel lijken de vrouwen te voeden met macht over de mannen in het leven om hun heen. En of dit nu tofu, natto of ramen is, dat maakt niet uit. Dit alles lijkt terug te grijpen op Tampopo, een klassieke Japanse film die voedsel en andere aspecten van het leven ook verenigd.

De film is een bijzondere maar weinig ambitieuze constructie die de kijker kort een kijkje geeft in de Oosterse keuken en de band van de Japanners met voedsel. Ik kan lastig beoordelen of dit een cultureel iets is, denk ook aan eerder genoemde klassieker, of een kijkje in de gedachte van de regisseur. De actrices weten de moeilijke rollen met verve over te brengen, wat ik een knappe prestatie vind gezien het onderwerp van de film. Door subtiele zooms op het eten weet regisseur Kôta Yoshida er iets erotisch van te maken dat niemand kan weerstaan.

Nooit geweten dat eten koken de kamer zo heet kon maken. Met het oog op de komende kou een tip om de verwarming niet op standje 'heet' hoeven te zetten, dat doet de film wel.

Sexual Drive vrouw in auto

Sexual Drive is nog tot zondag 7 februari om 16.45 uur online te zien op de site van het IFFR. Het is nog niet bekend of de film later nog in filmtheaters te zien zal zijn.