Invincible Episode 1-3

Amazon Prime Video debuteert vandaag, vrijdag 26 maart, de eerste drie afleveringen van haar nieuwe superheldenreeks: Invincible. Gebaseerd op een stripreeks van Robert Kirkman (The Walking Dead) en Cory Walker wordt de comic nu vertaald naar de streamingdienst. De eerste drie afleveringen zijn nu beschikbaar. De komende weken volgt iedere week een nieuwe aflevering.

In de eerste aflevering maken we kennis met Mark Grayson, de puberende zoon van Nolan Grayson. Of moet ik zeggen: Omni-Man? Inderdaad, Mark (vertolkt door Steven Yeun) is de zoon van een superheid. Omni-Man is eigenlijk gewoon Superman. Een buitenaards wezen dat op Aarde woont maar hier zo sterk is als een god. In een wereld vol superheldenteams is Mark aan het wachten tot zijn puberteit hem eindelijk doet veranderen in een superheld.

Het duurt gelukkig niet lang voor dit gebeurt. Zijn training begint waarbij Mark een ongekende drang voelt om zichzelf te bewijzen. Tegenover zijn vader, maar ook tegenover de wereld. Dit alles terwijl hij ook op high-school zit. Natuurlijk is er een meisje dat hem niet ziet staan. Natuurlijk is er een pestkop die hem voor schut zet. En natuurlijk bestaan in een wereld vol superhelden ook supervillains.

Invincible vliegen

Tot zover het bekende verhaal. De eerste aflevering van de serie is dan ook niet bijzonder spannend en weet de kijker ook niet direct te boeien. Er is een bijzonder spectaculaire opening met meerdere superhelden in actie, maar daarna is het een vrij bekend superheldenverhaal. Gelukkig bevatten de twee volgende afleveringen genoeg twists om te begrijpen waarom er voor gekozen is om deze comic in een serie te veranderen. Er gebeurt genoeg en de goede vertolking van Yeun als Invincible zelf helpt mee om je langzaam kennis te laten maken met het verhaal.

De serie neemt zichzelf wel serieus. Met een stevige speelduur van 47 minuten per aflevering is dit iets heel anders dan de gemiddelde animatieserie die we tegenwoordig zien. Voor de meeste kijkers zal dit even wennen zijn. Ons advies is wel om de eerste drie afleveringen te bekijken om een goed beeld te vormen, de eerste aflevering is niet voldoende.

Invincible honkbal

De animatie ziet er goed uit, vooral in de actie. Ook de stemmencast kent zijn weerga niet. J.K. Simmons, Mark Hamill, Walton Goggins, Seth Rogen en ga maar door. Allemaal geven ze acte de présence. Sommige stemmen zijn niet te herleiden naar hun acteurs, dus zoek het even op in het overzicht op IMDB.

De verschillende superhelden zijn duidelijk variaties op bekende helden uit de DC en Marvel universums. Omni-Man is een duidelijke versie van Superman en War Woman ljkt op Wonder Woman. We kennen Kirkman natuurlijk al van The Walking Dead en weten dat je als publiek alles kan verwachten. De serie van de zombie-comic volgt echter nooit volledig de verhaallijnen uit de comics, dus voor Invincible betekent dit meer dan genoeg kansen voor leuke twists en verrassingen.

Mooie animatie, een verrassend verhaal dat nét iets anders is dan je verwacht en een goede stemmencast. Als je van superhelden houdt, moet je de serie de komende dagen dus zeker even bekijken!