Indy 500 vol spektakel in allerlaatste ronde beslist, Van Kalmthout strijdt goed mee

Op de Indianapolis Motor Speedway is de 108e editie van de Indianapolis 500 verreden, tevens de vijfde race van het seizoen in de IndyCar Series. Dat werd een race met flink wat spanning, cautions en verschuivingen, nadat de start een uur of vier later was dan gepland wegens een hevige regenbui.

Scott McLaughlin had vorige week de poleposition gepakt en vertrok samen met Will Power en Josef Newgarden vanaf de eerste rij. Alexander Rossi, Kyle Larson en Santino Ferrucci vertrokken vanaf rij twee, Rinus van Kalmthout voerde op plek zeven de derde startrij aan, voor Pato O'Ward en Felix Rosenqvist.

De start ging goed, bocht één van de race niet echt: in het achterveld ging Tom Blomqvist de rondte in. Marcus Ericsson kon hem niet ontwijken en klapte er bovenop, Pietro Fittipaldi werd in dezelfde situatie aangetikt door Callum Ilott. Laatstgenoemde kon wel door, de rest kon met flinke schade gelijk uitstappen en richting de douches.

De herstart mislukte voor Larson, die tot ver buiten de top-10 zakte, terwijl McLaughlin, Power en Newgarden voorop bleven - Van Kalmthout had wat moeite om zich te handhaven en reed na de eerste twintig ronden op plek acht. De volgende caution kwam alweer snel: Katherine Legge's motor gaf de geest en de Britse kon de auto in de pitstraat parkeren.

Op vier van de coureurs uit het achterveld na kwam iedereen een pitstop maken, waarbij Van Kalmthout alweer een paar plekken verloor. Al vrij snel na de herstart was het wederom raak: rookie Linus Lundqvist raakte de controle kwijt en ging de muur in. McLaughlin en Santino Ferrucci gingen na de herstart lekker verder voorin, tot Felix Rosenqvist na 56 ronden stil viel: wéér een kapotte Honda.

Nagenoeg het hele veld kwam weer binnen voor nieuwe banden en brandstof en daarbij ging het wéér niet goed voor Van Kalmthout, die bij het wegrijden tegen Agustin Canapino aan reed. Conor Daly en Sting Ray Robb waren wederom niet naar binnen geweest en reden bij de herstart voorop, gevolgd door Rossi, McLaughlin en Colton Herta - Van Kalmthout werd ondertussen bestraft en moest achteraan aansluiten.

McLaughlin bleef goed voorin rijden, net als Herta, maar voor laatstgenoemde was het klaar: hij raakte de controle kwijt en spinde de muur in. Van Kalmthout kwam dit keer niet naar binnen en pakte zo de leiding in de race, hoewel hij een tijdje later uiteraard alsnog zijn stop maakte. Newgarden en McLaughlin reden vervolgens weer voorop, terwijl de eerste helft van de race inmiddels voorbij was.

Ook de volgende caution was al snel een feit, dit keer dankzij Ryan Hunter-Reay: hij probeerde binnendoor langs Scott Dixon te gaan, maar kwam op het gras, tikte Dixon aan en ging vervolgens in de rondte, waarbij hij op wonderbaarlijke wijze een harde klap in de muur wist te voorkomen.

Waar een caution is, volgt een herstart, zo ook na 113 ronden: McLaughlin pakte daarbij de leiding, maar het ging al gelijk weer fout, want Marco Andretti spinde. De volgende herstart ging beter: McLaughlin behield weer de leiding, Van Kalmthout had even een goed tempo te pakken en schoof vanaf de vijftiende plek twee posities naar voren.

Na 130 ronden opende Newgarden een nieuwe ronde pitstops, dit keer onder groen. Een rondje later kwamen onder meer McLaughlin en Larson binnen, waarbij het voor Larson fout ging: hij remde te laat af en kreeg een drivethroughpenalty, waarmee zijn knappe debuutrace na de matige start nagenoeg teniet werd gedaan.

Van Kalmthout kwam een handvol ronden later naar binnen en kwam in prima positie de baan op, voor onder meer Palou en McLaughlin en achter O'Ward, Rossi en Dixon - virtueel reed de Nederlander zo op plek vier. Niet veel later knalde veteraan Will Power de muur in, waarmee Van Kalmthout inmiddels definitief weer helemaal terug was in de strijd om de winst.

Bij de volgende herstart reden Dixon, O'Ward en Rossi voorop, gevolgd door Daly, die nog moest stoppen, en Van Kalmthout. Het groen werd gezwaaid met 45 ronden te gaan en het was Newgarden die naar voren schoot en plek vier pakte. Met dertig ronden te gaan was het Rossi die het - in principe - laatste pitstopbal opende, gevolgd door Newgarden, McLaughlin en Daly.

Met 25 ronden te gaan kwam ook Van Kalmthout binnen, hij sloot aan op de virtueel zesde plek - Newgarden reed virtueel op kop, voor Dixon, Rossi, O'Ward, Palou en Van Kalmthout. Kyle Kirkwood nestelde zich daar nog wel tussen na zijn stop en reed verder naar voren dan hij in de hele race had gedaan.

De spanning steeg en met vijftien ronden te gaan was iedereen gestopt, waarmee de situatie op de baan weer de echte situatie was: Newgarden, Rossi en Dixon knokten om de winst, O'Ward hield de aansluiting met Kirkwood in zijn kielzog - Palou, McLaughlin en Van Kalmthout leken langzamerhand af te moeten haken.

In de laatste tien ronden was het stuivertje wisselen tussen Newgarden en O'Ward, die McLaren-teamgenoot Rossi verschalkt had. O'Ward leek het goed te timen, maar nam bij het ingaan van de laatste ronde de leiding en dat was nét te vroeg: Newgarden knalde er in de voorlaatste bocht op magistrale wijze buitenom voorbij en pakte voor het tweede jaar op rij de winst, voor O'Ward - Van Kalmthout sloot zijn hectische race netjes af als negende.