Need for Speed: Most Wanted


Het lijkt inmiddels wel een jaarlijkse traditie te worden voor EA om ook een deel voor de Need for Speed serie uit te brengen. Dit jaar komen ze op de proppen met Most Wanted voor bijna alle denkbare platformen. We hebben je al de review gebracht voor de PlayStation 2, de Nintendo DS en de GameBoy Advance. Deze keer hebben we de Xbox 360 versie voor je aan de tand gevoeld.

In Need for Speed: Most Wanted draait het net zoals in de Underground-versies om het racen op straat in zwaar gepimpte bakken. Racen op straat levert een aantal extra uitdagingen zoals tegemoet komend verkeer, rommel langs de weg en shortcuts door de berm. Daar komt nog eens bovenop dat dit keer ook de politie op je hielen zal zitten. Je wilt natuurlijk weer de beste racer uit de wijde omgeving worden en dit is je in het begin van het spel dan ook bijna gelukt als je het mag opnemen tegen de regerend kampioen. Je hebt een supervette BMW onder je reet, maar natuurlijk hebben de vrienden van de kampioen met je wagen geknoeid en verlies je de race en dus ook je auto. Je kunt weer helemaal overnieuw beginnen. Tot zover, de tutorial. Dit komt je misschien redelijk bekend voor uit de Underground-delen van Need for Speed.

Je begint weer onderaan de zogenaamde blacklist, waarop de vijftien meest beruchte straatracers staan. Je kunt niet meteen een race rijden tegen de racer die een plekje boven je staat, want je zult eerst moeten bewijzen dat je Łberhaupt wel de moeite waard bent om tegen te racen. Dit doe je enerzijds door een bepaald aantal races te winnen, waarmee je geld verdient en aan de andere kant zul je ook nog bepaalde challenges moeten behalen terwijl je gewoon een beetje door de stad heen crosst.

Het racen doe je natuurlijk niet alleen in rondjes, want er zijn ook dit keer een aantal verschillende varianten die je bijna allemaal al kent uit Need for Speed: Underground (1 & 2). Je hebt de circuits, de sprints, de dragraces, knockout races, tollbooths en de speedtraps. De tollbooth- en speedtrapraces zijn hierbij de nieuwe varianten. Bij tollbooth moet je zo snel mogelijk van het ene naar het andere tolhuisje racen binnen een bepaalde tijd, zodra je daar aankomt krijg je wat extra tijd erbij en zul je rap naar het volgende tolhuisje moeten scheuren. Je kent het principe misschien wel uit de arcadehallen van vroeger. Bij de speedtraps moet je een stuk asfalt afleggen, waarbij er op de weg een aantal flitspalen zijn opgesteld waar je dan zo snel mogelijk langs moet rijden, elke snelheidsmeting wordt bij elkaar geteld en wie bij de finish in totaal het hardste heeft gereden is de winnaar. Het is jammer dat deze races erg simpel zijn, omdat je net voor de flitspaal even flink je nitro kunt gebruiken en altijd zonder al te veel moeite de snelste bent. Het dragracen is in deze versie minder goed uitgewerkt dan in de Underground-serie omdat je wagen vaak niet helemaal goed van rijbaan verandert, ergens op het midden van de weg blijft rijden en vervolgens tegen het verkeer botst. Ook zie je wagens vaak niet aankomen door bochten en hoogteverschillen. Je moet deze races vaak een aantal keren opnieuw doen en onthouden waar nu precies het verkeer komt en zo op tijd uitwijken zonder dat je het verkeer kunt zien. Het heeft meer weg van een potje memory dan van dragracen.


Naast het gewone racen heb je dus ook nog de challenges die je moet behalen. Deze zijn vaak stukken interessanter dan het racen zelf. Je moet namelijk gewoon in de stad rondrijden en je bijvoorbeeld op een bepaald punt laten flitsen met een minimale snelheid of de politie achter je aan krijgen en door een bepaald aantal wegversperringen zien te komen. Het gaat zelfs zo ver dat er opdrachten zijn waarbij je een minimaal bedrag aan schade aan de staat moet berokkenen. Je dient dan bijvoorbeeld voor 25.000 dollar schade te veroorzaken aan de politie door hun auto’s uit te schakelen. Zo loopt je bounty op en word je natuurlijk ook “Most Wanted”.

De politie pikt dit getreiter van jou niet en zal na verloop van tijd steeds zwaarder geschut gaan inzetten om jou te stoppen. Dit wordt in NFS:MW weergegeven door het “Heat”-level. Bij het eerste niveau zullen ze je achterna komen met langzame politiewagens die je er met gemak uit kunt rijden, maar de heat zal stijgen door je leipe rijstijl en dan komen ze je met snellere en zwaardere wagens achterna en de wegversperringen zullen versterkt worden met spijkermatten. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je niet gearresteerd wordt, dus moet je proberen om de politie te snel af te zijn. Verander snel van richting, crash door een tankstation heen of gebruik een soort van bullet-time om ze maar van je af te schudden. Dit wordt extra spannend als er zelfs een helikopter achter je aan komt.

Om de politie te snel af te blijven zul je ook nieuwe auto\'s moeten kopen en deze upgraden. Er zitten niet echt veel verschillende auto\'s in deze game, maar het zijn er toch genoeg om iedereen te kunnen bekoren. Als je eenmaal een auto hebt gekocht kun je deze namelijk helemaal naar wens aanpassen door er bijvoorbeeld nitro in te leggen, de versnellingsbak te vervangen, etc. Uiteraard is er niet alleen aandacht voor wat er onder de motorkap zit en kun je de auto ook weer optisch tunen. Nieuwe velgen, spoilers, motorkappen, het zit er allemaal weer in en je kunt hiermee een flink poosje prutsen, totdat je de auto helemaal naar jouw wensen hebt omgebouwd. Ook kan er een nieuwe laag verf over je voertuig heen en zitten hier ook weer de meest exotische verven bij die prachtig van kleur veranderen als je er vanaf een andere hoek naar kijkt. Het optisch tunen heeft niet alleen gevolgen voor de looks van je wagen, maar brengt ook de heat van die bak omlaag. De politie zal immers jouw wagen niet meer zo goed kunnen herkennen.