Boek: Dianne Emley - Vlijmscherp

Een thrillerdebuut is altijd moeilijk. De schrijverswereld is bezaaid met auteurs die vooral in dit genre boeken schrijven. Dianne Emley probeert met haar eerste boek, Vlijmscherp, toch een plaats te veroveren binnen deze grote groep. Een verhaal met een vrouwelijke hoofdpersoon, zoals we tegenwoordig veel vaker zien. De keus hiervoor zou kunnen liggen in het feit dat hierdoor meer sympathie gekweekt wordt voor de personages. Vrouwelijke hoofdpersonen zullen wellicht ook een groter publiek aanspreken dan de standaard stoere -vooral mannelijke- politieagent. Of Emley met haar personage dit brede publiek bereikt zal uit haar debuut moeten blijken.

Oude zaak ontmoet nieuwe zaak
Hoofdpersoon in het debuutboek van Emley is Nan Vining, een 34-jarige alleenstaande moeder die als rechercheur werkzaam is bij de politie van Pasadena. Nadat zij een aanslag heeft overleefd, keert ze na een periode van rust weer terug op haar werk. Dat ze nog niet helemaal hersteld is van het trauma dat haar is overkomen blijkt al snel uit haar onstabiele emotionele gedrag en haar paniekaanvallen. Toch doet ze er alles aan haar werk zo goed mogelijk te hervatten.

Ze wordt meteen tot de orde van de dag geroepen als zich een nieuwe moordzaak aandient. Een reclamemagnaat en zijn vriendin worden dood aangetroffen. Samen met haar collega Jim Kissick -waar ze heimelijke gevoelens voor koestert- duikt Nan in de zaak. Al snel komen ze uit bij een doofstomme man die tekeningen heeft van Nan. Heel bizar allemaal. De zaak waaraan zij werken zou wel eens te maken kunnen hebben met haar eigen verleden.

Aardig begin
Emley zet met Vlijmscherp een aardig debuut neer. Ze weet nagenoeg door het hele boek de spanning vast te houden en zelfs bij tijd en wijle op te bouwen. De karakters dragen het verhaal, ze worden door Emley op een goede manier uitgewerkt, zijn verre van oppervlakkige deelnemers aan het verhaal. Het verhaal werkt goed toe naar de plot van het verhaal.
Waarom dan toch maar drie sterren? Het mag dan een aardig debuut zijn, het blijft een verhaal dat een beetje dertien-in-een-dozijn aandoet. We hebben het al vele malen voorbij zien komen: politieagent wordt aangevallen - verleden komt in nieuwe zaak boven - politieagent moet met verleden in het reine komen. Op sommige momenten gaat dit een beetje tegenstaan. De spanningsboog compenseert voldoende om er uiteindelijk een drie-sterren-thriller van te maken. Wellicht moet Emley nog groeien in het genre; haar eventuele volgende boek zal dit moeten laten zien.

Uitgever: The House of Books ISBN: 9789044321371 Pagina's: 399 Waardering: