Dit zijn de beste films van 2023

4. Het filmjaar volgens Daan (daan1601)

2023 was een jaar waarin ik veel te weinig in de bioscoop te zien was. Mijn goede voornemen is dan ook om meer films op het witte doek te gaan zien, met een release deze maand die hoog op het verlanglijstje stond, nadat die vorig jaar opeens van de kalender af werd gehaald. Dune: Part Two belooft episch en indrukwekkend te worden. Maar allereerst nog op de valreep een terugblik op het afgelopen jaar voordat we vol stoom 2024 in razen met een aantal hele mooie releases op de planning.

5. Guardians of the Galaxy Vol. 3

Simpelweg gezegd; de laatste goede Marvel-productie. Chris Pratt neemt met deze film (waarschijnlijk) afscheid van een rol die hij zich volledig eigen heeft gemaakt en wederom is er genoeg ruimte voor andere castleden om ook hun moment te pakken. Daarbij worden Vin Diesel en Dave Bautista wellicht iets té veel gebruikt. Ik dacht overigens niet dat het moment nog zou komen dat ik een traantje zou laten om een Marvel-film na Avengers: Endgame. Maar zo'n emotionele verhaallijn laat eigenlijk zelfs de stoerste persoon breken. Hopelijk weet Marvel zich na wat gigantische missers (ik kijk naar jou, Ant-Man & The Wasp: Quantumania) weer te herpakken en komt de focus weer te liggen op hoge kwaliteit entertainment.

4. Barbie

Om heel eerlijk te zijn had ik mij zoveel mogelijk proberen te laten verrassen toen ik deze film inging. Ik kreeg een keer gewdwongen de trailer te zien in de bioscoop en had toen nog steeds geen idee wat ik ervan kon verwachten, maar Greta Gerwig heeft mij eigenlijk nog nooit écht teleurgesteld. Sterker nog, ze is verantwoordelijk geweest voor een paar van mijn favoriete films, waaronder het prachtige Lady Bird. Barbie zal bij mij niet blijven hangen als de beste film allertijden, zoals het door sommigen wordt genoemd. Nee, ik vond het einde maar moeilijk te vatten en in mijn optiek is de film ruim een half uur te lang. Wel vond ik het mooi om te zien hoe er een diepere laag werd toegevoegd aan een film die al heel snel heel makkelijk had kunnen worden en dat is ook te danken aan de gewaagde keuzes die Gerwig durft te maken.

3. Spider-Man: Across the Spiderverse

Ondanks dat inmiddels een aantal artikelen zijn verschenen over de werkomstandigheden achter deze film en de werkdruk die de animators opgelegd werd om maar de releasedatum te halen, bleef deze film bij mij naar boven drijven als ik terugdacht naar welke titels mij het meest zijn bijgebleven. Het is nu onduidelijk wanneer de derde en laatste film uit deze reeks, Beyond the Spider-Verse, zal uitkomen, maar op deze film kijk ik terug met positiviteit en het feit dat je gewoon even ruim twee uur vergeet wat er zich om je heen afspeelt in de echte wereld. Dat is uiteindelijk wat mij betreft waar film voor bedoeld is.

2. Elemental

Ik zag het eerste half uur een paar maanden voordat de film uitkwam en was toen eigenlijk al meteen enthousiast. Helaas kon ik de film pas afkijken toen hij op Disney+ verscheen en heb ik hem dan ook nooit in de bioscoop mogen beleven, maar wat een ervaring weet Pixar weer van hun nieuwste te maken. Van de negatieve recensies die deze film kreeg bij release snap ik na al die tijd nog steeds niets. Natuurlijk herhaalt de animatiestudio een aantal van hun succeszetten, maar dat is bij een flink aantal filmstudio's al jaren het geval en daar wordt meestal ook niet over geklaagd. Elemental leert zowel volwassenen als kinderen dat het belangrijk is om niemand buiten te sluiten en verder te kijken dan je neus lang is. Deze boodschap brengen ze over met een prachtig staaltje animatiewerk.

1. Oppenheimer

Ik heb niet een Barbenheimer gemaakt van mijn kijkervaring. Ik zag de twee films met ongeveer een week ertussen, niet zozeer bewust, maar ik vind het ergens ook niet erg dat ik deze films niet op één dag zag. Zoals met elke release weet Nolan weer een enorme indruk achter te laten. Ik zat ruim drie uur lang aan mijn stoel vastgeplakt en het was daarnaast ook een film die de dagen erna ook nog in mijn hoofd bleek rondspoken. Robert Downey Jr. en Cillian Murphy verdienen allebei die Academy Award dik en ik ben dan ook benieuwd wie er het beeldje mag gaan ophalen.