Citadel review: een ambitieuze internationale spionagethriller

Spionagebureau's in films en series zijn altijd wereldwijde operaties. Het maakt niet uit of de hoofdfiguur een geheim agent van de Britse of Amerikaanse agentschappen is of van een ander land: er zal over de wereld gereisd worden en er zullen mooie locaties in beeld zijn. In de spionagethriller Citadel is dat niet anders, maar niet in de laatste plaats omdat de serie niet vertelt over de spionnen van een land, maar die van een wereldwijde, natie-overstijgende organisatie.

Citadel, zo luidt de achtergrondinformatie, is een organisatie die is ontstaan toen de landen van de wereld over hun grenzen heen durfden te kijken en de krachten te bundelen; dit bureau spioneert niet voor een land, maar voor de veiligheid van onze hele wereld. En het is zo geheim dat de normale burger er nog nooit van gehoord heeft.

Citadel: Richard Madden en Priyanka Chopra Jonas

Wanneer de serie opent is de kijker getuige van de val van Citadel; agenten verliezen de strijd tegen de criminele organisatie Manticore en de twee spionnen die we in de serie zullen volgen verliezen hun geheugen. Acht jaar later vinden we één van hen, Mason Kane, gespeeld door Richard Madden, als huisvader die niet langer weet dat hij ooit de topspion van Citadel was. Zoals de wetten van dramatische vertellingen dicteren wordt hij echter uit zijn wereldje gehaald door Bernard, een oud-medewerker van Citadel (gespeeld door Stanley Tucci), die hem vertelt dat Manticore nog altijd een probleem is en zijn hulp vereist is om daar wat aan te doen.

Citadel is een poging om een grootse spionagethriller te maken die zich kan meten met de Bonds en Bournes die we al kennen, maar volledig origineel bedacht (door David Weil, die de serie ontwikkelde met Joe en Anthony Russo) en bedoeld om thuis te streamen. De serie is de eerste in een reeks internationale Citadel-series: in onder andere Italië en India worden al lokale versies van de serie geproduceerd. Niet als bewerkingen van deze eerste serie, maar als nieuwe delen in een universum van series. Er is dus bij voorbaat al veel ambitie.

Dat is ook te zien aan de omvang van het verhaal. Citadel is zogenaamd een grote, indrukwekkende organisatie (zij "hebben Y2K voor ons opgelost") en hun agenten zijn de absolute top. Ze beschikken over futuristische technologie (moderner dan de meeste Bond-gadgets tot nu toe) en reizen de hele wereld over. Het idee is dat de organisatie bij de kijker meer indruk maakt dan die landelijke organisaties tot nu toe in films en series hebben gedaan, maar mede omdat de opbouw van de serie is om te beginnen met de val van Citadel, is het lastig om dat goed over te brengen.

De agenten zelf volgen we in de eerste helft van het seizoen (we mochten drie afleveringen bekijken) voornamelijk solo: naast Mason als gezinshoofd zien we hoe ook Nadia Sinh (gespeeld door Priyanka Chopra Jonas) na de val van Citadel haar geheugen kwijtraakt en in een hele nieuwe set problemen valt. Ze moeten uiteindelijk elkaar terug vinden om samen de strijd tegen Manticore aan te gaan.

Citadel: Priyanka Chopra Jonas en Richard Madden

Deze eerste afleveringen wekken ook de indruk dat er meer aan de hand is dan wat er aan de oppervlakte zichtbaar is, wat betekent dat de serie mogelijk een groter mysterie opbouwt en dat geleidelijk aan de kijker ontvouwt.

Citadel is dus een serieuze poging een nieuwe spionagefranchise op te zetten; eentje die niet gebaseerd is op een boekenreeks of een ander medium. Het gebruikt echter wel plotelementen en indrukken uit die andere franchises; de hints naar Bond en Bourne zijn overduidelijk aanwezig (een scène op een besneeuwde helling roept zo hard 'Bond!' dat je er bijna doof van wordt en Masons geheugenverlies is duidelijk een verwijzing naar Robert Ludlums spion). Het zorgt ervoor dat wanneer de makers een grote onthulling doen aan de kijker, deze toch niet zo veel indruk maakt omdat het ten opzichte van de concurrentie niet echt vernieuwend is. Daar komt bovenop dat de technologie soms van het niveau-Marvel is: bijzonder ongeloofwaardig geavanceerd op een manier die alleen werkt als je er niet te veel vragen over stelt.

Als nieuwe speler in het spionagespel is Citadel dus ambitieus en laat dat zien in de omvang van het verhaal. Of het uiteindelijk de kijker voldoende boeit hangt af van hoe de twee spionnen elkaar uiteindelijk weer leren kennen en of de dreiging van Manticore voldoende kan worden neergezet als een serieus gevaar voor de veiligheid van de wereld. Daar slaagt men in de eerste afleveringen nog niet in, dus de hoop is gevestigd op de tweede helft.

Citadel is vanaf nu te zien op Prime Video.