Dit zijn de beste films van 2023

Het was wel een beetje het jaar van de grote bioscoopervaringen. Dat werd natuurlijk het meest expliciet onderstreept door het fenomeen Barbenheimer, dat ontstond uit de constatering dat een film over een speelgoedpop en een biografie over de uitvinder van de atoombom op dezelfde dag in première zouden gaan. Twee totaal verschillende films, beide totaal de moeite waard om op het grote scherm te gaan zien.

Maar als we het over het Grote Scherm hebben, dan mogen we natuurlijk niet vergeten dat Tom Cruise en Haley Atwell ons nagelbijtend op onze bioscoopstoel lieten zitten terwijl ze probeerden aan de dood te ontsnappen in een van een helling vallende trein (Mission: Impossible - Dead Reckoning Part One, mocht je 'm gemist hebben), of dat Godzilla opnieuw een Japanse stad met de grond gelijk maakte, of dat Jason Statham opnieuw met reuzenhaaien aan het vechten was. En ja, er was ook weer een nieuwe Indy, maar ja.

Er zijn ook films verschenen die we gemoedelijk thuis op de bank konden kijken, maar die het juist leuk hadden gedaan op een groot scherm. De tweede Extraction, met Chris Hemsworth, bijvoorbeeld, of No One Will Save You, een spannende thriller die het wel goed had gedaan in een donkere zaal met een groot scherm. En misschien was Zack Snyders Rebel Moon op een groter, wit doek misschien wel iets minder saai geweest.

Het jaar leek een volledig normaal filmjaar te worden, zo in de laatste fase van de pandemie (waarin we allemaal denken dat die al voorbij is), maar toen gingen twee grote Hollywood-vakbonden tegelijk staken. Als resultaat daarvan moeten we een jaartje wachten om te zien of Dune Part Two de jaarlijstjes waard is (de film zelf verschijnt komende maand). Die film is natuurlijk niet de enige film die is uitgesteld, maar van de nieuwe Ghostbusters (eigenlijk gepland voor afgelopen maand, maar komt nu pas in maart) verwachten we natuurlijk geen topkwaliteit.

Uiteindelijk moeten we de honderden films die in een jaar verschijnen terugbrengen tot een selectie van vijf échte toppers, de crème de la crème, de elite. Da's lastig, want niemand kan al die honderden films gezien hebben. Daarom doen we het weer met z'n drieën. Dit zijn onze jaarlijstjes, maar we willen ook graag de jouwe weten, dus plaats die gerust in een reactie.

Barbie: Margot Robbie
Margot Robbie in Barbie