Echo is Marvel op de persoonlijke toer

Een veelgehoorde klacht over nieuwe films en series uit de stal van Marvel Studios is vaak dat ze niet zo toegankelijk zijn omdat je eigenlijk altijd al eerdere films en/of series gezien moet hebben om te begrijpen wie iedereen is en wat hun voorgeschiedenis is. Met een cinematisch universum dat al loopt sinds 2008 voelt dat voor sommigen als nogal een uitdaging.

Misschien is het daarom wel dat de miniserie Echo is uitgebracht onder het label 'Marvel Spotlight', met daarbij expliciet benadrukt dat kijkers er niet eerst allemaal andere titels voor gezien hoeven te hebben: je kunt er zo in duiken.

En dat klopt: de eerste helft van de eerste aflevering (van in totaal vijf; er waren er drie vooraf beschikbaar voor recensies) van Echo houdt zich vooral bezig met de achtergrond van hoofdpersoon Maya Lopez. Zij is opgegroeid in een gezin van oorspronkelijke Amerikanen, de Choctaw, tot haar moeder overleed. Daarna gingen Maya en haar vader in New York City wonen, waar hij werk had gevonden om voor Maya te kunnen blijven zorgen.

Echo: Alaqua Cox

Wat kijkers van de serie Hawkeye, waarin Maya Lopez, gespeeld door Alaqua Cox, ook al een rol in had, al weten, is dat haar vader op een gegeven moment is vermoord en dat Maya daar de baas van haar vader voor verantwoordelijk houdt. Dit wordt ook verteld in Echo, deels door beelden uit Hawkeye te hergebruiken, en dus hoef je die andere serie inderdaad niet gezien te hebben. Ook wordt een deel van haar kindertijd getoond (dat is nieuw, zagen we eerder niet in Hawkeye) en wordt netjes uitgelegd dat Maya doof is en ze een deel van een been mist (we zien ook hoe dat komt).

Dus Marvel doet goed hun best om nieuwe kijkers te verwelkomen: om te begrijpen wie Maya is hoef je niet per sé eerst iets anders te kijken. En toch voelt die eerste helft van die eerste aflevering een beetje aan als een lange flashback, een soort 'previously on' die wat langer duurt dan normaal. Een reeks scènes die aanvoelt als een opsomming van feiten, in plaats van een verhaal op zichzelf.

Als het verhaal eenmaal begonnen is, dat oppikt nadat Maya in Hawkeye haar vaders baas (en haar persoonlijke mentor), Wilson 'Kingpin' Fisk, in het hoofd heeft geschoten, volgt Echo haar wraaktocht. Ze is blijkbaar onzeker over Fisks dood, want ze richt zich op zijn bedrijf en wil dat schade toebrengen om haar vaders dood te wreken.

De centrale focus van de serie ligt op Maya's wraaktocht, waarbij ze geleidelijk ook haar connectie met de oorspronkelijke Choctaw leert kennen. Want afwisselend met de scènes met Maya vertelt Echo over hoe dat volk oorspronkelijk, eeuwen geleden, afkomstig is uit wat afgebeeld lijkt te worden als een andere dimensie, en dat levert de leden van het volk een bovennatuurlijke kracht op. Die kracht manifesteert zich langzaam in Maya, maar hier wordt pas laat in de serie iets van getoond (en dus is er in die eerste drie afleveringen nauwelijks iets van te zien). De aandacht gaat in deze Marvel-serie dus meer uit naar de karakterisering van de hoofdfiguur dan naar een superhelden-aspect.

Echo: Alaqua Cox

Die karakterisering uit zich in hoe ze terugkeert naar het plaatsje waar ze is opgegroeid en hoe ze vervreemd blijkt te zijn van haar beste jeugdvriendin. Ook wordt het hier de kijker duidelijk wordt dat zij, onder de begeleiding van Kingpin, misschien wel niet helemaal de ideale jeugd heeft genoten. Het is een vertelling die meer draait om de persoon dan om de gebeurtenissen, aansluitend bij het Marvel Spotlight-idee van meer 'gegronde, karakterdreven verhalen' over figuren die meer van het straatniveau zijn dan de grote helden uit de catalogus. En daarin kan het misschien een beetje wennen zijn. Maya trekt haar eigen plan, roept de hulp in van oude (familie)vrienden en moet zien om te gaan met hoe ze haar verleden in de steek heeft gelaten en haar familie is ontgroeid in de jaren sinds haar vertrek. Dat is toch iets anders dan het elke aflevering tegen een andere tegenstander opnemen.

Niet dat er geen actie of spanning in Echo te zien is, of dat er geen tegenstanders zijn. Haar wraaktocht heeft natuurlijk gevolgen en haar handelingen gaan ook niet ongemerkt voorbij. Maar het gaat iets meer over Maya zelf en dat is ergens wel verfrissend. Het doet wellicht nog het meeste denken aan de Marvel/Netflix-series, die wellicht niet toevallig een (hele) lichte connectie hebben met Echo.

Hoewel Echo geen diepe indruk zal achterlaten, laat het zien dat Marvel ook een andere richting kan inslaan en dat is een interessante ontwikkeling. De serie is in de VS te zien op zowel Hulu als Disney+, en in Nederland logischerwijs alleen op Disney+.