It is not for a geisha to feel.
Geisha is an artist of the floating world,
she dances, she sings, she entertains you, whatever you want.
The rest is shadows.
The rest is secret.

Memoirs of a Geisha is een prachtige verfilming van Rob Marshall, naar de bestseller van Arthur Golden, die je meeneemt naar de wereld van de geisha's in Japan in de eerste helft van de vorige eeuw.

De negen-jarige Chiyo wordt samen met haar zusje Satsu verkocht door haar vader en stervende moeder, en belanden vervolgens in Kyoto. Satsu's lot is een bordeel, het lot van Chiyo is een plek in de Nitta Okiya, een geisha huis. Hier komt ze onder de hoede te staan van 'Moeder', die de touwtjes in handen heeft in het huis. De begeerde en succesvolle geisha Hatsumomo is het goudhaantje van Moeder en ziet in de liefelijke, kleine Chiyo en haar blauwe ogen meteen een bedreiging voor haar glorieuze toekomst. Ze doet dan ook van alles om haar carrière als geisha tegen te werken. Maar met de hulp van de sierlijke geisha Mameha (Michelle Yeoh) probeert Chiyo haar ultieme doel te bereiken, dichterbij de man komen die haar leven veranderde.

De film is een beeldschone karakterstudie van een vrouw in de traditionele geisha-wereld ten tijde van de jaren dertig en de Tweede Wereldoorlog in Japan. De film is in veel opzichten hoogwaardig. Allereerst is het acteerspel indrukwekkend, Ziyi Zhang (Hero, Crouching Tiger, Hidden Dragon en House of Flying Daggers) zet een overtuigende rol neer als geisha en is adembenemend. Ook de jonge Chiyo met haar lieve charmes en de andere acteurs nemen je moeiteloos mee naar de tijdgeest van de jaren dertig.

Daarnaast is het goed zichtbaar waarom de film drie Oscars heeft gewonnen voor Art Direction, Cinemetografie en Kostuumontwerp. Er is heel veel aandacht uitgegaan naar het creëren van een authentieke sfeer en een natuurgetrouw beeld, en men is daar met vlag en wimpel voor geslaagd. De nagebouwde hanamachi is in de film niet te onderscheiden van de echte, ouderwetse Japanse straatjes van zeventig jaar geleden. Ook is er goed nagedacht over de kleding, de make-up en de invulling van de esthetiek in het verhaal.

Als laatste komt daar nog de muziek van John Williams bij, die ditmaal zelf heeft gevraagd of hij de muziek voor de film kon componeren. Samen met de begaafde cellist Yo-Yo Ma en violist Ithzak Perlman brengt hij de film naar een nog hoger niveau door de muziek perfect te verweven met de mooie beelden en op de juiste momenten de sfeer te versterken. Niet voor niets won Williams een Golden Globe voor Best Score voor Memoirs of a Geisha.

De release op DVD kent tevens wat Extra's die de moeite waard zijn. Zo wordt er getoond hoe de hanamachi is gebouwd, hoe de actrices opgeleid werden in een geisha 'boot camp' en vertelt men iets over de totstandkoming van de muzikale ondersteuning en het uiterlijk van de geisha.

Een film die de stempel aanrader meer dan verdient ondanks het feit dat hij bij vlagen wat traag lijkt en het verhaal wat voorspelbaar is. De aandacht verslapt echter door toedoen van het acteerspel, de cinematografie en de esthetiek nooit.

Label: Sony Pictures Releasedatum: 24 augustus 2006
Kijkwijzer: Waardering: