review
DVD: Memoirs of a Geisha
Her eyes are deep water.
It is not for a geisha to want.
It is not for a geisha to feel.
Geisha is an artist of the floating world,
she dances, she sings, she entertains you, whatever you want.
The rest is shadows.
The rest is secret.
Memoirs of a Geisha is een prachtige verfilming van Rob Marshall, naar de bestseller van Arthur Golden, die je meeneemt naar de wereld van de geisha's in Japan in de eerste helft van de vorige eeuw.

De negen-jarige Chiyo wordt samen met haar zusje Satsu verkocht door haar vader en stervende moeder, en belanden vervolgens in Kyoto. Satsu's lot is een bordeel, het lot van Chiyo is een plek in de Nitta Okiya, een geisha huis. Hier komt ze onder de hoede te staan van 'Moeder', die de touwtjes in handen heeft in het huis. De begeerde en succesvolle geisha Hatsumomo is het goudhaantje van Moeder en ziet in de liefelijke, kleine Chiyo en haar blauwe ogen meteen een bedreiging voor haar glorieuze toekomst. Ze doet dan ook van alles om haar carrière als geisha tegen te werken. Maar met de hulp van de sierlijke geisha Mameha (Michelle Yeoh) probeert Chiyo haar ultieme doel te bereiken, dichterbij de man komen die haar leven veranderde.
De film is een beeldschone karakterstudie van een vrouw in de traditionele geisha-wereld ten tijde van de jaren dertig en de Tweede Wereldoorlog in Japan. De film is in veel opzichten hoogwaardig. Allereerst is het acteerspel indrukwekkend, Ziyi Zhang (Hero, Crouching Tiger, Hidden Dragon en House of Flying Daggers) zet een overtuigende rol neer als geisha en is adembenemend. Ook de jonge Chiyo met haar lieve charmes en de andere acteurs nemen je moeiteloos mee naar de tijdgeest van de jaren dertig.
Daarnaast is het goed zichtbaar waarom de film drie Oscars heeft gewonnen voor Art Direction, Cinemetografie en Kostuumontwerp. Er is heel veel aandacht uitgegaan naar het creëren van een authentieke sfeer en een natuurgetrouw beeld, en men is daar met vlag en wimpel voor geslaagd. De nagebouwde hanamachi is in de film niet te onderscheiden van de echte, ouderwetse Japanse straatjes van zeventig jaar geleden. Ook is er goed nagedacht over de kleding, de make-up en de invulling van de esthetiek in het verhaal.

Als laatste komt daar nog de muziek van John Williams bij, die ditmaal zelf heeft gevraagd of hij de muziek voor de film kon componeren. Samen met de begaafde cellist Yo-Yo Ma en violist Ithzak Perlman brengt hij de film naar een nog hoger niveau door de muziek perfect te verweven met de mooie beelden en op de juiste momenten de sfeer te versterken. Niet voor niets won Williams een Golden Globe voor Best Score voor Memoirs of a Geisha.
De release op DVD kent tevens wat Extra's die de moeite waard zijn. Zo wordt er getoond hoe de hanamachi is gebouwd, hoe de actrices opgeleid werden in een geisha 'boot camp' en vertelt men iets over de totstandkoming van de muzikale ondersteuning en het uiterlijk van de geisha.
Een film die de stempel aanrader meer dan verdient ondanks het feit dat hij bij vlagen wat traag lijkt en het verhaal wat voorspelbaar is. De aandacht verslapt echter door toedoen van het acteerspel, de cinematografie en de esthetiek nooit.
Label: Sony Pictures Releasedatum: 24 augustus 2006
Kijkwijzer:

































Kan niets anders zeggen... Mooi verhaal, goed geacteerd, mooi camerawerk, sfeervolle muziek, etc. Had van mij wel 5 sterren mogen hebben.
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
~ Chinese Proverb
--- spoilertje ---
Als op gegeven moment de Amerikanen komen dan slaat het echt helemaal nergens op. Spreekt het Japanse plattelandsmeisje opeens vloeiend Amerikaans foto
en die eindclue slaat ook nergens op. Erg jammer dat er opeens geforceerd zo'n hollywood-einde moest komen, het is in het boek vast beter aangepakt, maar de film is in het begin echt supermooi, maar vanaf dat de Amerikanen komen wordt dat allemaal verpest eerlijk gezegd.
--- spoilertje ---
Ik zal ongetwijfeld de film een keer gaan zien maar en is behoorlijk wat mis met de film ansich.
Fotografie: www.fototropie.nl
Reviews
Ik zou het erg fijn vinden als de review ook de naam "Gong Li" vermeld wordt die de rol van Hatsumomo vertolkt. Gong Li is een zeer bekende en bij tijde meer gewaardeerde actrice in China dan Zhang Ziyi.
Ik vraag me trouwens af in hoeverre er sprake was van echte nijd tussen Zhang Ziyi en Gong Li. Er wordt hier namelijk in Singapore (en in China) vaak gesugereerd dat de actrices elkaar rivalen zijn. (Gong Li was vroeger de bekendste actrice, nu is dat Zhang Ziyi)
Alhoewel altijd ontkend, zijn beide actrices waarschijnlijk onder andere elkaars rivalen omdat ze beide dezelfde minaar gehad hebben. Namelijk Zhang Yimou (Regiseur van o.a. Raise the Red Lantern, Hero, House of Flying Daggers).
Ze heeft zelf ook een biografie uitgebracht (mijn leven als geisha, erg aan te raden overigens, net zo leuk als het boek van deze fillm, en mét foto's), en daar vertelt ze zover ik me kan herinneren niets over de ontmaagding. Beetje van beide kanten bekijken. En mijns inziens laat Golden wel degelijk zien dat geisha's geen prostituees zijn.
Overigens ging de klacht er vooral over dat haar was beloofd dat ze anoniem zou blijven, wat niet is gebeurd.
Over de film: prachtig. Goed geacteerd (met erg leuk accent), prachtig gefilmd, mooie kostuums, heerlijke muziek, en een geweldige set. Klein beetje verwesterd, maar dat stoort niet, ik denk dat het juist het de film iets beter naar voren laat komen.
Jammer is dat het verhaal, en wat een geisha precies is in de film minder naar voren komt. Men gaat redelijk snel door het verhaal heen, en laat niet echt goed zien wat een geisha nou is. Daarnaast zijn de relaties tussen de personen niet goed uitgewerkt (door tijdstekort neem ik aan).
Leuke extra's, laat mooi zien hoeveel werk er in de film zit.
Hmmm... heb de reacties verder gelezen, maar ik moet vanavond het einde van dat boek nog maar eens lezen...
En voor de rol van Chiyo/Sayuri hadden ze meiden kunnen pakken als ADACHI Yumi , AZAMA Myuu, FUJITANI Ayako en genoeg anderen, waaronder ook genoeg die vloeiend Engels spreken.
Snap nog steeds de redenatie erachter niet.
En helemaal zonde dat er weinig Japans in zat.
Dat werd bij Pearl Harbor wel beter gedaan door Mako voor YAMAMOTO Isoroku te casten en TAGAWA Cary-Hiroyuki voor GENDA Minoru. De geisha was inderdaad verre van een prostituee, het was juist het toppunt van een vrouw met een opleiding. Dan zou de term escort service in de zuiverste zin des woords nog beter zijn.
Fotografie: www.fototropie.nl
Reviews
Maar het was weer duidelijk hoe Zhang Zi Yi aan haar rol kwam, namelijk zelfde als altijd: door met de regisseur naar bed te gaan.. Ik (en vele honderduizenden in China) erger me werkelijk verschrikkelijk aan haar slechte acteerwerk... serieus, enige reden dat ze een rol in Hero enzo heeft gekregen is omdat ze zich omhoog geneukt heeft...
Fotografie: www.fototropie.nl
Reviews
Het gaat gewoon om het feit dat als je een film maakt die over Japanners gaat je beter echte Japanners kan gebruiken.
Zelfde als naar de Indiase film Hum Tum kijken en doorhebben dat alles in Nederland is gefilmd terwijl ze op veel plaatsen pretenderen in Frankrijk te zijn. Het komt slordig over.
Wil niet zeggen dat ik niet van de film genoten heb, maar 't is net zo hinderlijk als dat de Amerikanen afgeschilderd worden als de personen die de Enigma machine te pakken kregen.
Zo duidelijk dat er eigenlijk niets te redeneren valt aan wat ik zei?
Ik woon zelf in Singapore en heb veel kennissen uit China, die hebben inderdaad ook weinig goeds te melden over Zhang Ziyi.
Ik hoorde van een kennis dat Zhang Yimou ook jarenlang een relatie heeft gehad met Gong Li, maar Gong Li uiteindelijk aan de kant is geschoven omdat Zhang Ziyi een veel jonger meisje was voor Zhang Yimou.
Wat er allemaal van waar is weet ik niet, maar ik vraag me af in hoeverre er sprake was van echte nijd tussen Zhang Ziyi en Going Li op de set van Memoirs of a Geisha.
Fotografie: www.fototropie.nl
Reviews
De tweede keer ging het stukken beter en heb 'm daarna nog een paar keer gezien omdat ik het een fantastische film vind ik ieder opzicht.
Intussen heb ik trouwens ook het boek gelezen. Ook zeker de moeite waard!
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken