Gran Turismo 5

Online
Een modern racespel kan tegenwoordig niet meer zonder online multiplayer, dus ook Gran Turismo 5 niet. Het online racen werkt goed en is erg leuk. Online kun je met maximaal zestien spelers tegelijk racen, dit geheel zonder lag of eigenaardigheden. Mensen die graag het plezier verstieren door tegen het verkeer in te rijden of dwars te gaan staan op de weg, hebben pech. Doe je dit dan wordt de auto transparant en kunnen je tegenstanders ongeschonden door je heen rijden. Als host van een online sessie kun je een aantal zaken instellen. Bijvoorbeeld dat mensen die botsen een penalty krijgen en daardoor tijdelijk langzaam rijden. Dit stimuleert om netjes te rijden en houdt een race spannend. Daarnaast is te kiezen welke auto's mogen meedoen aan de race of dat iedereen een willekeurige auto krijgt toegewezen met een vergelijkbaar vermogen. Wanneer je geen zin hebt in een spannende race en juist lekker wat wilt rondrijden, dan kan dat in de online free run. Kies een baan en iedereen kan vrij racen terwijl de computer de snelste ronde tijd bijhoudt.
gt5
Het vinden van een race is helaas wat omslachtig, want er is geen automatisch matching-systeem. Je moet dus alle beschikbare lobby's af en de omschrijving van de host lezen om te zien of het een race is die je zoekt. Het filteren van races is beperkt, zo is het niet mogelijk te zoeken op level of de auto's. Vrienden kunnen jouw race bijwonen door je ingame profiel te bezoeken, maar simpelweg uitnodigen is niet mogelijk. Daarbij gaat het uitnodigen van mensen die niet in je vriendenlijst staan op de Wii-methode, met een code dus. Als je een game aanmaakt krijgt deze een unieke code van twintig tekens: die kun je dan openbaar maken, via een forum of iets dergelijks. Het werkt, maar handig is anders.

Het gevoel
Mensen die roepen dat Gran Turismo verre van een racesimulator is, hebben het spel waarschijnlijk nooit gespeeld zoals het bedoeld is en dan nog het liefst met een stuur en gaspedalen of in een speciale game-racestoel. Nu is dergelijk commentaar te begrijpen, de wat debielige AI en het botsauto-effect wanneer je met hoge snelheid tegen de vangrail of andere weggebruiker knalt, ontwrichten de illusie van realisme. Als het echter om rijgevoel gaat, dan is en blijft GT ongeëvenaard. Iedere auto heeft een eigen wegligging en rijdt en voelt daardoor daadwerkelijk anders. Verder hebben weersomstandigheden en ondergrond een grote invloed op hoe de auto zich gedraagt. Race je dan nog eens met een stuur in plaats van een controller dan heb je bijna het gevoel in een echte wagen te rijden. Dat gevoel is dan ook de echte kracht van de serie en waarschijnlijk de reden waarom het zo populair is. Het spel nodigt je uit om alle wagens uit te proberen, om te ervaren hoe verschillend ze rijden en geeft je lichtelijk het gevoel dat je in auto's rijdt waarmee je nooit van je leven in het echt zult rijden.
gt5
Gran Turismo 5 biedt niet het racespektakel van bijvoorbeeld Need for Speed of Burnout, waarbij je volgas door iedere bocht scheurt en drift. Het is een racespel voor de echte autoliefhebber die graag op een serieuze manier racet en het heerlijk vindt om tal van auto's uit te proberen om het verschil in rijgedrag te ervaren. Een spel voor de 'virtuele' coureur die graag zichzelf uitdaagt, die er een kick van krijgt om net die paar honderdste van zijn beste tijd af te snoepen. Het spel is zeker niet perfect en het is begrijpelijk dat er mensen zijn die meer verwachten van een spel dat zo lang in ontwikkeling is geweest met zo veel hype eromheen. Gran Turismo 5 heeft echter veel te bieden, met genoeg content om je maanden bezig te houden en er komen ongetwijfeld updates die het spel nog verder verbeteren en uitbreiden. Ondanks alle punten van kritiek gaat het uiteindelijk toch om de rijervaring en die is en blijft in Gran Turismo ongeëvenaard.

Cijfer

+ Realistisch rijgedrag en physics

- AI voelt ouderwets