White Knight Chronicles 2

Exclusief op de PS3

Vorig jaar mochten wij in Europa eindelijk genieten van White Knight Chronicles, terwijl het spel in Japan al dik een jaar in de winkels lag. In WKC stuit loopjongen Leonard op een reusachtig wit harnas (de White Knight) in de ondergrondse gangen van het kasteel, tijdens een grootste aanval op het koninkrijk van Balandor. Ondanks dat Leonard de prinses van Balandor probeert te beschermen wordt ze ontvoert. Wat volgt is een avontuur waarin het redden van de prinses centraal staat. Het verhaal eindigde met een climax en schreeuwde om een vervolg en die is nu gearriveerd. Dus wederom kruipen we in de huid van de reusachtige witte ridder.

header

Twee in één
White Knight Chronicles 2 pakt de draad op waar het eerste deel eindigde. Er is een jaar verstreken en Grazel, de grote schurk achter alle ellende, heeft een groot deel van de wereld in handen. Leonard en kompanen zoeken uiteraard een manier om hem te stoppen. Het verhaal is, net als in het eerste deel, niet bijzonder sterk. Persoonlijk wilde ik weten hoe het verder ging, maar het is zeker niet de grote drijfveer om het spel door te spelen. Omdat White Knight Chronicles 2 een direct vervolg is op het eerste deel, is Level 5 zo vriendelijk geweest het eerste spel volledig bij te voegen. Je kunt dus kiezen om alles van voor af aan te spelen of meteen aan deel twee te beginnen, wat alleen aan te raden is als je WKC hebt uitgespeeld. Begin je namelijk zonder voorkennis aan deel twee dan word je meteen in het diepe gegooid en krijg je weinig uitleg over wat er gaande is en hoe het gevechtsysteem werkt.

wkc21

Voordat je aan het avontuur begint mag je eerst een avatar creëren. Waar je al een flinke tijd zoet mee bent (als je dat wilt natuurlijk). Mensen die al een avatar hadden omdat ze het origineel hebben gespeeld, krijgen de mogelijkheid deze aan te passen. Je gecreëerde personage heeft trouwens weinig waarde voor het verhaal, wat wellicht teleurstellend is. Toch is niet alle moeite voor niets, je personage is namelijk de hoofdrolspeler in het online gedeelte.

In de aanval
Het gevechtssysteem is veelal het hart van een RPG, als dit niet weet te boeien is de game vaak al ten dode opgeschreven. White Knight Chronicles heeft een actief systeem waarin je vrij rondloopt en vijanden te lijf gaat. Je team bestaat uit drie strijders, waar van jij er één bestuurt. De computer bestuurt je teamgenoten, met succes, ze vechten goed mee en zorgen er voor dat je levenspunten op peil blijven. Daarbij kun je strategieën instellen voor je lotgenoten zodat ze verdedigend te werk gaan, spaarzaam zijn met magie of als een dolle aanvallen. Tijdens de strijd zijn verder simpele orders te geven zoals focussen op één vijand of afstand houden.

De acties die je wilt en kunt doen staan op de zogeheten ‘Action Bar’. Op deze balken selecteer je tijdens het vechten de betreffende aanval of actie. In het menu wijs je acties toe aan de balken, er zijn drie balken met ieder zeven sloten. Je moet dus goed overwegen welke aanvallen, magie en ondersteunende acties je wilt gebruiken. Gedurende de gevechten is er één extra balk aanwezig met daarop de acties om items te gebruiken, te verdedigen en te transformeren naar je White Knight. Daarnaast kun je combo's samenstellen van de aanvallen die je bezit. Een goed samengestelde combo richt veel schade aan en zijn vooral effectief tegen de reusachtige vijanden die je regelmatig tegenkomt. Is een vijand echt te sterk dan kun je altijd nog transformeren in de White Knight (of één van de andere knights met één van de andere personages), die extra krachtige aanvallen tot zijn beschikking heeft.

wkc22wkc23

Een belangrijk onderdeel van het gevechtssysteem is de Time Command Circle. Deze cirkel loopt vol en als hij gevuld is mag je een aanval doen. Voor het uitvoeren van combo's en veel aanvallen heb je 'Action Points' (AP) nodig. AP verdien je terug door aan te vallen, vijanden te verslaan of wanneer vijanden jouw aanvallen. Natuurlijk verdien je experience points en stijg je een level als je er genoeg hebt verzameld. Voor het behalen van een nieuw level ontvang je 'Skills Points' (SP), deze gebruik je om nieuwe vaardigheden te leren. Er zijn verschillende groepen skills zoals Sword skills, Elemental Magic Skills, Bow Skills en Spear Skills. In totaal zijn er acht groepen en bij iedere groep is een groot scala aan aanvallen en vaardigheden te leren die je personage sterker maken.

Kleine verbeteringen en ergernissen
Hoewel deel twee grotendeels hetzelfde speelt als zijn voorganger zijn er wat veranderingen. Zo hoef je het transformeren in de White Knight niet meer via de action balk te selecteren, maar hoef je slechts op de driehoekknop te drukken. Verder zijn de gevechten wat sneller dan voorheen, wat zeer welkom is, en kennen wat meer tactiek. Zo hebben vijanden nu zwakke plekken die gebonden zijn aan de elementen (vuur, water, wind, aarde). Naast kleine aanpassing aan het gevechtssysteem is het verkennen de wereld wat efficiënter. Tijdens je avontuur verzamel je allerlei bouwstenen voor onder andere het bouwen van je eigen stad (hierover later meer). Plekken waar je ze kunt vinden worden aangegeven met vlindertjes en sterretjes. gemiddeld vind je zo´n zes bouwstenen per plekje, in WKC moest je dan zes keer de zoekactie uitvoeren. In deel twee hebben ze dit gelukkig veranderd in slechts één handeling.

wkc24

Toch zijn veel van de euvels van het eerste deel wederom aanwezig. Om een vijand aan te vallen moet hij binnen bereik staan, vreemd genoeg hoeft de vijand dit niet en is zijn aanval altijd raak, ook al sta je ver weg. Het transformeren in de White Knight kost veel AP, als alle vijanden in de directe omgeving zijn verslagen verander je ongevraagd terug en ben je alle AP kwijt. Soms is dit erg hinderlijk omdat je een tijdje bezig bent met ze terug te verdienen. Verder zorgt de camera af en toe voor wat problemen en staan verslagen vijanden soms wel erg snel weer terug op hun plaats.

Ik heb nog meer te doen
Naast het verhaal is er genoeg te beleven in White Knight Chronicles 2. Zo zijn er tal van quests, bounty hunts en errands (klusjes) die je kunt voltooien. Bij de quests moet je binnen een gezette tijd de opdracht halen (meestal het verslaan van een bepaald aantal monsters) en bij bounty hunts ga je op monsterjacht. Errands bestaan uit verzoeken die de inwoners van de wereld hebben, zoals het sussen van ruzies of mensen helpen met het zoeken naar items. Deze 'sidequests' zijn een leuke toevoeging en vooral de Quests en Bounty Hunts bieden een leuke uitdaging. Errands voelen soms echt als moeizaam werk, maar worden meestal wel beloond met nuttige items.

Verder is er nog een online gedeelte: GeoNet, waarin je de quests met vrienden kunt spelen. Vanuit ieder savepoint is de multiplayer te benaderen. Helaas is het uitnodigen van mensen nog steeds omslachtig, maar als het eenmaal is gelukt is het leuk om samen te spelen. Een leuk onder van GeoNet is Georama. Hierin bouw je een compleet eigen stad, waarin je online gasten kunt verwelkomen. Tijdens het avontuur kun je inwoners zoeken voor je zelf in elkaar geknutselde thuishaven. Het online gedeelte spreekt vast niet iedereen aan, maar het geeft fanatieke spelers zeker wat te doen na het voltooien van de singleplayer, vooral Georama is een leuke toevoeging.

wkc25wkc26

Opfrisbeurt
White Knight Chronicles was op grafisch vlak wat teleurstellend. Het tweede deel is wat opgepoetst, vooral de lichteffecten hebben een flinke boost gekregen waardoor de omgevingen levendiger lijken. De omgevingen zijn, net als in het eerste deel, erg divers. Je wandelt door bossen met rivieren en bergen in de achtergrond, verkent grotten en woestijnen en bezoekt zelfs een stad op de rug van een enorm monster. Wie deel één heeft doorgespeeld krijgt waarschijnlijk wel een gevoel van deja vu, want je bezoekt veelal dezelfde locaties als voorheen. Level 5 heeft duidelijk aandacht besteed aan de omgevingen, helaas kan niet hetzelfde worden gezegd over de personages. Deze ogen simplistisch met soms vreemde en stroeve animaties. De grote monsters die je tegenkomt zien er indrukwekkend uit in omvang, maar missen het detail om echt een WOW! te weeg te brengen. De kleinere vijanden ogen vaak simpel en saai.

Het verhaal wordt verteld met behulp van talloze cut-scenes en zo nu en dan wordt je even getrakteerd op een mooi filmpje. Meestal zijn de scènes gemaakt met de in-game graphics. Gezien de alles behalve indrukwekkend ogende hoofdrolspelers, had men beter wat meer tussenfilmpjes kunnen gebruiken. Daarbij is de lipsync echt om van te huilen, de stemmen komen totaal niet overeen met hoe de monden bewegen. Over stemmen gesproken, de voice-acting is ook niet al te best. De rest van het geluid is overigens wel dik in orde. De muziek klinkt lekker en zorgt voor een goede sfeer.

wkc27

White Knight Chronicles 2 zet het verhaal van zijn voorganger voort en kent een paar welkome verbeteringen. Helaas zijn de minpunten van het eerste deel ook nog grotendeels aanwezig en dat is jammer. Ondanks de gebreken is het gevechtssysteem nog steeds erg vermakelijk en sleept je door het niet bijster sterke verhaal. Daarbij zorgen alle nevenactiviteiten ervoor dat je het spel niet snel neerlegt. Ben je hongerig naar een JRPG of heb je het eerste deel met plezier gespeeld, dan is White Knight Chronicles 2 zeker de moeite waard.

Cijfer
+ Beide games op 1 disc
- Verhaal niet echt sterk