Saints Row: The Third

Onder het motto beter goed gejat dan slecht bedacht, kwam THQ in 2006 met Saints Row. Door de sterke overeenkomsten met Grand Theft Auto werd het spel als snel bestempeld als GTA-kloon. Bij het eerste deel was dit stempel terecht, de game was er echter niet minder leuk door. Maar de serie weet zich met iedere uitgave meer te onderscheiden van zijn grote voorbeeld. Met het derde deel laat THQ zien dat, zoals het bedrijf zelf al zegt, Saints Row: The Third een totaal ander spel is dan GTA.

SR3_header

Guns and boobs
Als je kijkt naar het gezegde 'alle gekheid op een stokje', een uitspraak die er eigenlijk op duidt dat je serieus moet zijn, dan is Saints Row: The Third al die gekheid. Vanaf het eerste moment is duidelijk dat dit spel zichzelf absoluut niet serieus neemt en dit is dan meteen het grote onderscheid met GTA, waarin toch enigszins een reële wereld wordt neergezet. Verwacht dus geen realistische taferelen of een serieuze insteek voor de missies, alles draait om absurditeit en fun.

SR3

Na Stillwater te hebben veroverd zijn The Saints uitgegroeid tot ware culthelden en nestelen zich tegenwoordig in de stad Steelport. Kopstukken uit de bende spelen mee in reclamespotjes, hebben hun eigen energiedrank en zijn zelfs bezig met een film. Tijdens de bankoverval waar het spel mee opent zijn de slachtoffers niet bang, maar vragen tussen de bedreigingen door nog even snel om een handtekening van hun favoriete crimineel. De overal gaat natuurlijk niet volgens plan, ze krijgen tegenvuur van een andere bende, die voornamelijk bestaat uit schaars geklede dames. De pleuris breekt uit en de kogels vliegen om je oren. Als dan nog eens blijkt dat ze de kluis niet open krijgen besluiten onze 'helden' om hem maar in zijn totaliteit mee te nemen. Wat volgt is een met actie gevulde scene waarin ze met een helikopter de kluis proberen te stelen. Helaas met weinig succes en ze belanden in de gevangenis.

Leader of the pack
Vanaf hier maak je pas kennis met jouw personage, de bendeleider van de Saints, deze keer ben je dus geen naamloos bendelid. De leader of the gang mag je wel aanpassen naar je eigen evenbeeld. Het is het bekende werk, kiezen tussen een man of vrouw, het aanpassen van het lijf en de keuze tussen tal van kapsels en gezichtskenmerken, zelfs de vulling van de onderbroek of bh is te bepalen. Saints Row weet je tijdens het creatieproces al erg te vermaken. Je kunt bijvoorbeeld selecteren hoe je personage complimentjes geeft of iemand bespot. Sommige van deze uitingen zijn ronduit hilarisch, helemaal wanneer je een mannelijk personage een vrouwelijke expressie laat uitvoeren. Humor staat sowieso centraal in het gehele spel, foute opmerkingen, bizarre seksuele situaties en verwijzingen naar andere games zorgen regelmatig voor een glimlach op het gezicht.

SR3

Dat Saints Row: The Third totaal over de top is merk je al tijdens het eerste uur spelen. In één van de eerste missies ontsnap je uit een vliegtuig van een rivaliserende bende. Je sprint uit het laadruim en baant je een weg tussen allerlei rondvliegende auto's en pallets en knalt daarbij tal van bad guys af. Ondertussen red je ook nog even je vrouwelijk partner van een dodelijk val. Bungelend aan een parachute lijkt het veilig, maar schijn bedriegt. Als klap op de vuurpijl komt er een vliegtuig op je af gestormd. Heldhaftig gooi je je partner de lucht weer in, schiet vervolgens de ruit van de cockpit aan diggels en werkt je een weg door het vliegtuig om er uiteindelijk weer aan de achterkant uit te springen en je partner alsnog te redden voordat ze te pletter valt. Dit is slechts een van de vele spectaculaire missies die je beleeft in Saints Row: The Third.

Een stad vol activiteit
THQ wilde niet van die 'standaard' missies die je vaak ziet in sandboxgames, haal X op en breng het van punt A naar B. Daarom is er gekozen om een groot deel van de missies gescript te laten verlopen, waardoor spectaculaire scene's zoals boven beschreven mogelijk zijn. Dit zorgt voor een lineair verloop en beperkte vrijheid tijdens de missies, maar op een allerminst storende manier. De actie is vaak erg intens en de situaties zo over de top dat je daar geen moment bij stilstaat. Daarbij heb je buiten de missies om alle vrijheid die je van een game als deze verwacht.

SR3

Je kunt gaan en staan waar je wil en er zijn tal van 'sidequests' om te doen. Denk hierbij aan het omleggen van specifieke personen, het stelen van auto's of het behalen van challenges. De challenges behaal je gewoon tijdens het spelen, zoals maak x-aantal headshots of sloop x-aantal auto's. Er zitten ook een paar originele tussen zoals 600 seconden streaken, dus in je blote kont over straat rennen, en maak twintig nutshots (precies, schiet iemand in zijn ballen). Verder zijn er nog allerlei activiteiten waaraan je kunt deelnemen, zoals verzekeringsfraude waarin je jezelf voor auto's werpt voor schadegeld, gewelddadige spelshows, drugskoerier spelen of met een tank zoveel mogelijk schade aanrichten.

De stad is opgedeeld in verschillende gebieden en in ieder gebied heerst er een bende. Door de strijd aan te gaan met deze bendes verover je steeds meer delen van de stad en word je rijkdom steeds groter. Bendes hebben strongholds, plekken waar ze business doen, door deze strongholds op te rollen win je steeds meer territorium met als uiteindelijk doel het complete gebied in handen te krijgen. Bendes geven zich overigens niet zomaar gewonnen, voordat je een gebied hebt veroverd heb je kleine oorlog gevoerd. Daarbij kun je territorium overnemen door grondgebied op te kopen. De stad zit vol met winkels en gebouwen die te koop zijn en alle gekochte plaatsen leveren je weer geld op. Zo breid je langzaam je gezag over de stad uit en komt er steeds meer geld binnen rollen.