The Baconing

Gespeeld op PlayStation 3
ook verkrijgbaar voor Windows, Xbox 360

The Baconing is alweer het derde deel in de DeathSpank-serie, waarin onze held DeathSpank wederom het kwaad de kop in moet drukken. Net als de voorgaande delen combineert het spel hack 'n slash-actie met puzzels en quests en voelt daarom voor de fans meteen vertrouwd aan, misschien wel een klein beetje te vertrouwd.
logo

DeathSpank zorgt deze keer (ongewild?) zelf voor de schurk. Hij had alle verzamelde strings (thongs of power), inderdaad de onderbroekjes, uit verveling tegelijk aangetrokken en hiermee AntiSpank (een robotachtige versie van DeathSpank) gecreëerd. AntiSpank neemt een leger aan robotmonsters mee en aan onze held de taak de rommel op te ruimen. Voordat hij dat kan doen moet hij eerst de strings verbranden in de Fires of Bacon, die over de wereld zijn verspreid.
een

De stijl van The Baconing is eigenzinnig met een unieke vormgeving, gevoel voor humor en rare personages. Dit geldt natuurlijk alleen als je de voorgaande delen niet hebt gespeeld, wie bekend is met de serie kijkt waarschijnlijk niet meer op van de rariteiten die je soms krijgt voorgeschoteld. De gameplay is her en der wat aangepast. Zo heeft Spank nu een schild om aanvallen af te weren of te weerkaatsen. Wanneer je verzuimt je schild te gebruiken leg je vaak het loodje, helemaal als je een kudde vijanden om je heen hebt staan. Gelukkig (of misschien helaas) wordt je niet echt bestraft voor je falen en begin je altijd weer bij een checkpoint dicht in de buurt en zijn de vijanden die je al had verslagen weg.

DeathSpank heeft een scala aan wapens om vijanden mee te verslaan, cool zijn The Weapons of Justice, zoals een draak die je kunt oproepen om je vijanden van het scherm te vagen of boren die je de grond uit kunt laten schieten om vijanden te verrassen. Het avontuur leidt je door vijf verschillende gebieden waaronder een bejaardenhuis voor goden, een vreemde versie van Disneyland en Leprechaun Las Vegas.
tweedrie

Hoewel The Baconing leuk begint slaat na een tijd toch de verveling toe, voornamelijk door de herhalende gameplay en flauwe grappen. Daarbij zijn sommige bossfights wel erg veeleisend voor je geduld, zo is er een boss die je zeven keer moet bevechten en elk gevecht is telkens hetzelfde.

Leuker wordt het in de offline co-op modus, waarin je samen het spel doorloopt. Minpuntje is alleen dat je samen één levensbalk deelt, wat het er niet makkelijker op maakt. De tweede speler kan kiezen uit twee personages, Bob en Tankko. Bob is een Hamerhaai in een pak, hij kan zwemmen (niet vreemd voor een vis) en laserstralen uit zijn ogen schieten. Tankko is een kruising tussen een spin en een mens en kan vijanden onschadelijk maken met een web. Twee coole personages en erg jammer dat ze niet speelbaar zijn in de singleplayer.
vier

Voor mensen die simpelweg meer DeathSpank willen spelen is The Baconing waarschijnlijk een aanrader. Ben je niet bekend met de serie, maar hou je wel van het nodig hack 'n slash werk dan is The Baconing wel een kijkje waard. Had je na Thongs of Virtue al een beetje de neus vol van DeathSpank dan kun je deze game beter aan je voorbij laten gaan.

Cijfer
+ Originele vormgeving
- Gaat na een tijdje vervelen