Jak & Daxter Collection

Op de PlayStation gooide Naughty Dog hoge ogen met Crash Bandicoot en tegenwoordig siert Naughty Dog de Playstation 3 met Uncharted en later dit jaar The Last of US. Maar hun meest geliefde serie is waarschijnlijk op de PlayStation 2 te vinden, namelijk Jak & Daxter. Of het duo nog een nieuw avontuur krijgt op de PS3 is twijfelachtig, gelukkig verdwenen ze niet in de vergetelheid en heeft Naughty Dog de drie eerste games opgepoetst naar HD.
J*D

De collectie bestaat uit Jak and Daxter: The Precursor Legacy, Jak II Renegade en Jak 3.  Met de serie liet Naughty Dog zien waartoe de PS2 in staat was. De games werden gekenmerkt door grote open werelden, heerlijke gameplay, leuke verhaallijn en doldwaze personages. De vraag blijft altijd, weet de gameplay van deze wat oudere games zich nog te meten met de standaarden van tegenwoordig? Een dikke ja is het antwoord. Tijdens het spelen van de drie games, vooral bij deel 2 en 3, besef je wat Naughty Dog uit de PS2 wist te halen en hoe alle gameplayelementen lekker samenvallen.

Zo begon het
In het eerste avontuur van Jak & Daxter maken we kennis met het duo. De twee zijn naar Misty Island gesneakt en ontdekken daar twee duistere figureren die met een leger aan monsters geen goede bedoelingen hebben. De twee worden op hun weg terug aangevallen door een grote lurker (zo heten de monsters) waarbij Daxter in een bad met Dark Eco valt, waaruit hij terugkeert in de bekende vorm die we allemaal kennen. Ze gaan naar de dorpsoudste om hulp, maar die kan Daxter niet helpen en hij stuurt ze op pad op zoek naar de Sage of Dark Eco. En zo begint het avontuur.
JD

Hoewel Jak and Daxter: The Precursor Legacy altijd nog prima speelt, merk je toch dat het spel niet meer helemaal van deze tijd is. Het springen en aanvallen gaat allemaal soepel, maar de camera is soms wat onhandig. Tijdens het spelen verzamel je Precursor Orbs met als uiteindelijke doel het verzamelen van Power Cells die je nodig hebt op verder te komen in het spel. Deze verkrijg je onder andere door Precursor Orbs te ruilen met de dorpelingen en bepaalde opdrachten te voltooien, zoals het dorp weer van stroom voorzien of een het verslaan van een eindbaas. Daarnaast verzamel je Eco, groene Eco voor je gezondheid en blauwe Eco geeft je extra krachten en laat je deuren openen en plateaus activeren.

Nog meer avonturen
In het vervolg, Jak II Renagade, wordt het duo via een portaal ver in de toekomst getransporteerd naar Haven City, een stad waar het allerminst gezellig is. Jak belandt in de gevangenis en het kost zijn maatje Daxter twee jaar om hem te bevrijden. Samen gaan ze de strijdt aan met de Metal Heads en de dictator van Haven City, Baron Paxtor.
JD

De gameplay is wezenlijk anders dan het eerste deel. De eco is verdwenen en heeft plaats gemaakt voor de Morph Gun, een wapen met vele mogelijkheden. Gedurende het spel speel je verschillende gun mods vrij waardoor het wapen steeds krachtiger wordt. De structuur in Jak II lijkt wat op die van GTA. Haven City is een open stad waar je vrij kunt gaan en staan en via je bondgenoten krijg je missies om verder te komen in het spel. Daarbij kan Jak voertuigen gebruiken om zich snel te verplaatsen door de stad. Tijdens zijn gevangenschap is er behoorlijk geëxperimenteerd op Jak en daardoor kan hij veranderen in Dark Jak. In deze vorm is hij extra sterk en doen zijn aanvallen extra schade.

Jak 3 borduurt verder op het tweede deel. Het speelt voornamelijk af in de woestijn. Het dynamische duo is verbannen van Haven City, voor misdaden tegen de mensen van de stad. De gameplay is grotendeels gelijk aan Jak II, met nog meer upgrade mogelijkheden voor de wapens.
JD

Vooral Jak II en Jak 3 komen in HD erg goed uit de verf en voelen zeker nog niet verouderd aan, zowel grafisch als op gameplaygebied. Het eerste deel vertoont ondanks de HD poetsbeurt sporen van ouderdom, maar is nog altijd leuk en erg speelbaar. Daarbij hebben alle drie de games hun eigen Trophy set, dus genoeg te doen voor de Trophy-hunters. Deze collectie is zeker de moeite waard voor iedereen die de avonturen van Jak & Daxter nog eens willen beleven. En heb je nog nooit een van de games gespeeld en houd je van actie- en platformgames? Dan doe je er goed aan deze collectie in huis te halen.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Drie goede games voor leuke prijs - Eerste deel voelt wat verourderd 8,5
+ Deel 2 en 3 nog altijd van deze tijd