Amsterdam Taxi Madness

De missies

Om deze missie te halen moet je binnen 3 minuten 200 Euro verdient hebben
De missies worden recht-toe-recht-aan ingeleid door teksten zoals het voorbeeld hier links. Het is wat jammer dat er wat vaak spel- en typefouten in de game voorkomen (“verdient” ), maar aan de andere kant geeft dat de game ook wel een beetje charme. Naast het feit dat de game namelijk volledig Nederlandstalig is, heeft men ook bekende Nederlanders in het spel opgenomen. Zo moet je in de eerdere missies ene Patty vervoeren die een enorme zonnebankkop heeft, en die daarnaast ook nog eens erg overdreven praat. Wat missies later moet je ene Jan Peter vervoeren die snel naar de Koningin moet. Je merkt dat de makers zich vermaakt hebben met het bedenken van sommige one-liners want vooral bij Jan Peter zijn die soms best grappig (“dit tempo ken ik voornamelijk van ministeriële vergaderingen” en “kunt u wellicht de procedure versnellen?” ). Om je te helpen de passagiers zo snel mogelijk te vervoeren kun je items oppakken die ervoor zorgen dat je bijvoorbeeld een turbo kunt gebruiken, of dat je een shovel voor je taxi krijgt, waardoor je alle auto’s die voor je rijden zonder moeite aan de kant kunt vegen. Als ultieme wapen kun je een raketwerper gebruiken om opstoppingen op te ruimen.

Wie wil er nu niet voor Taxicentrale Davilex werken<\/center>

Gameplay
Net als het spelconcept is de besturing ook erg recht-toe-recht-aan. Je bestuurt de taxi met de pijljestoetsen, je kunt handrembochten maken met de spatiebalk en items gebruik je met de control- en shifttoetsen. Het werkt allemaal prima. Hierbij is het wel belangrijk op te merken dat het prima werkt wannéér de game correct laadt. De game is namelijk meerdere keren vastgelopen in het laadscherm van de missies. En dus niet vastlopen, waarbij je op control-alt-delete drukt en dat je de game afsluit en opnieuw opstart, maar vastlopen waarbij een harde reset de enige uitkomst is.

Graphics
De graphics van de game zijn best aardig. Amsterdam ziet er accuraat uit, de auto’s zijn goed gemodelleerd en de textures zien er goed uit. Het grootste minpunt is echter dat de straten van Amsterdam vaak wat doods aandoen met slechts enkele (dezelfde!) auto’s die er rondrijden. Ook het aantal voetgangers en de variatie daarin valt wat tegen, maar het is aan de andere kant natuurlijk ook dat je niet zo veel mag verwachten van een game die gericht is op de mid-pricemarkt.

Ja, het is hem echt<\/center>

Geluid
Zoals eerder gezegd is het geluid van de game volledig Nederlandstalig en de stemmen zijn best leuk. De passagiers kleppen constant tegen de chauffeur aan en je merkt dat ze met een flinke knipoog bedacht en ingesproken zijn. Leuk gedaan. De stemmen van de ‘beroemdheden’ zijn soms wat minder (‘Patty’, voetballer ‘Patrick’ ) en soms erg leuk (Jan Peter) geparodieerd. Ik meende bij Jan Peter de stem van Owen Schumacher (Jan Peter Balkenende in Koefnoen/Kopspijkers) te herkennen maar zeker weet ik het niet.