DVD: 30 Rock - seizoen 2

Amerika kent inmiddels een behoorlijke lijst met sitcoms. Eén van de jonge generatie is 30 Rock. Deze serie is inmiddels aan zijn derde seizoen bezig. Het eerste seizoen verscheen al eerder op dvd, nu is daar het tweede aan toegevoegd, wederom keurig in een smalle box.

Doorstart
Na het eerste seizoen van 30 Rock is het even de vraag geweest of er ooit een tweede zou komen, maar Tina Fey maakte zichzelf onsterfelijk met haar Sarah Palin-imitatie en dat heeft de serie geen windeieren gelegd. Het is misschien zelfs wel de redding geweest.

In dit tweede seizoen komen de bekende personages weer terug. Liz Lemon (Tina Fey) is ook in deze serie één van de hoofdrollen, maar toch neemt vooral Alec Baldwin als Jack Donaghy het grootste deel van de aandacht tot zich. Alle andere personages lijken een bijrol te vertolken, wat ze overigens niet slecht doen, maar dat terzijde. Naast de vaste rollen werd er in seizoen 2 een grote naam opgevoerd: Seinfeld. Jawel, hij was weer even terug op zijn oude stekkie (jammer toch dat die serie is gestopt, legendarisch!). Donaghy heeft weer eens iets bedacht, 'Seinfeldvision'. Het gaat hier om een digitale versie van Seinfeld, die Donaghy naar believen in al zijn series kan laten optreden. Hij hoopt hiermee dé vondst te hebben gedaan die zijn tv-station weer een boost moet geven. Seinfeld laat in zijn rol in deze serie zien dat hij terecht één van de grootste is op dit gebied en de wisselwerking met Baldwin is perfect. Een goede keuze van de makers van de serie om hem wat meer op te krikken. Jammer voor de originele cast is het wel een beetje, dat een serie een ouwe rot nodig heeft om weer terug op de kaart te komen terwijl de personages uit de eerste aflevering zich uit de naad werken om een leuke sitcom neer te zetten.

Het feit dat Baldwin zoveel van de aandacht opeist, is ook wat jammer. De andere karakters verdienen meer dan dit. Maar ja, je heet Baldwin of je heet geen Baldwin. Wanneer je Alec voor een serie cast weet je eigenlijk al dat die niet voor minder dan de absolute hoofdrol komt. Tina Fey weet nog een beetje in de buurt te komen wat betreft opeisen van de overige aandacht, maar daar blijft het dan wel bij. Geluk is dan wel dat Baldwins rol goed gespeeld wordt door hem en het niet zo heel vervelend is dat hij zoveel exposure krijgt.

De serie op zich is goed, maar niet absoluut de top in sitcomland. Er zijn betere series te bedenken, zoals het aloude Seinfeld. Toch mag 30 Rock tevreden zijn met het resultaat en terecht aan een derde seizoen zijn begonnen. Het is wel de vraag hoe lang het concept kan blijven lopen, de verhaallijnen lijken op een punt aanbeland dat ze toch echt een beetje op een eind beginnen te lopen en voor de kijker is het niet helemaal duidelijk of er nog wel leuke, nieuwe verhaallijnen te bedenken zijn voor deze setting. Een vierde seizoen? Dat zal de tijd leren... vooralsnog doen we het met twee seizoenen op dvd, een derde op komst.

Bonusset
Wat betreft het bonusmateriaal kent deze box toch wel een redelijk lijstje:
Deleted Scenes, An Evening with 30 ROCK, 30 ROCK Live at the UCB Theater, Tina hosts Saturday Night Live, Cooter Table Read en een groot aantal Bloopers. Vooral deze laatste mogen niet ontbreken, zeker niet bij een sitcom. Jammer is wel dat om vage redenen de bloopers van de scènes tussen Seinfeld en Baldwin niet zijn opgenomen op de dvd. Eerder werden ze ook al van YouTube gehaald... vreemde zaak. De feature waarbij je een kijkje tussen de coulissen kunt nemen, voegt zeker wel iets toe. Leuk om eens 'dieper' in het hart van de serie te komen.

Label:Universal Pictures Releasedatum: juni 2009 Kijkwijzer:
Waardering Film: Waardering extra's:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.