DVD: Charlie Wilson's War

Het lijkt een terugkerend fenomeen in de Amerikaanse geschiedenis, eerst helpen ze een bepaald(e) land of groepering met militaire en financiële middelen, om er niet veel later tegen te strijden. Zo ging het in Irak en zo ging het ook in Afghanistan. Maar het verhaal achter de geheime militaire steun aan de Moedjahedien (volgens sommigen ook Bin Laden) die tegen de binnengevallen Sovjets vochten, is wel zo bizar dat het zelfs voor Amerikaanse begrippen totaal ongeloofwaardig klinkt.

Drie kleurrijke Amerikanen waren uiteindelijk verantwoordelijk voor de miljoenensteun aan wapens en trainingen: een drankverslaafde, vrouwenverslindende politicus, een extreemrechts, christenfundamentalistisch ex-model en een CIA agent met een bedenkelijke status. Een film over dit absurde verhaal kon uiteraard niet uitblijven. Met grootheid Mike Nichols (The Graduate, Who's Afraid of Virginia Woolf?) op de regisseursstoel en Tom Hanks en Philip Seymour Hoffman in de hoofdrollen lijkt de zegen vooraf al uitgesproken.

Tom Hanks staat als de charismatische congressman “Good-Time Charlie” Wilson aan het hoofd van het illustere drietal, dat met een groot gevoel voor dramatiek en heroïek gezien kan worden als het trio dat eigenhandig voor de militaire ondergang van de Sovjet-Unie zorgden. In het begin van de film lijkt het daar nog niet naar uit te zien. We leren Wilson vooral kennen als een man die zijn verslavingen (seks, drugs en drank) boven zijn politieke taak stelt. Gratis kaartjes voor een befaamd theater zijn voor hem belangrijker dan te stemmen waar hij voor staat.

Het is de op zes-na-rijkste vrouw van Texas slash ex-model slash voormalig talkshowhost Joanne Herring (Julia Roberts) die Wilson in de richting van Afghanistan stuurt. Na zijn bezoek aan een vluchtelingenkamp in Pakistan is hij om: de 'heilige strijders' verdienen onvoorwaardelijke steun van de Amerikanen in hun strijd tegen de 'kwaadaardige communisten'. Zijn ontmoeting met CIA agent Gust Avrakotos ( Philip Seymour Hoffman) geeft het uiteindelijke startschot voor 'Charlie Wilson's War'.

Pas na die ontmoeting begint de film echt te lopen. Of beter gezegd, de Philip Seymour Hoffman-show komt op gang. Al is dat misschien weer net iets te veel eer, want het is ook met name de wisselwerking tussen Wilson en Avrakotos, die de op papier al geweldige dialogen van scriptschrijver Aaron Sorkin nog beter uit de verf doen komen. Vooral de droge, sarcastische en grove opmerkingen van Hoffmans karakter maken het een geslaagde komedie.

Op het serieuzere vlak, het historische belang en het algehele narratief schiet de film echter wat te kort. Het manco van Charlie Wilson's War is vooral dat je toch al weet wat er komen gaat. Er is geen enkele spanning naar het einde toe, waardoor met name het laatste half uur tegenvalt. Dat heeft ook mee te maken met het feit dat het de film enigszins aan kritiek ontbeert. In het begin is daar nog wel ruimte voor, maar naar mate het einde dichterbij komt worden de centrale figuren toch iets te veel opgehemeld. De één zal dit als storend ervaren, de ander zal het niets kunnen schelen. Wat in ieder geval voor beiden overblijft, is een fijne politieke satire, met heerlijke dialogen en een briljante Philip Seymour Hoffman. De twee extra features op de dvd bieden wat meer info over de relatie tussen de film en het waargebeurde verhaal. Een goede aanvulling op een aardige film, waar misschien nog meer in had gezeten, maar die ook weinigen echt zal teleurstellen.

Label: Universal Pictures Releasedatum: 19 juni 2008
Kijkwijzer: Waardering film:
Waardering extra's: