CD: Mass Driver - Mass Driver

Als er één muziekgenre is dat me nooit gaat vervelen dan is het wel stonerrock. Ouderwetse hardrock en blues met een snufje geestverruimende psychedelica, het is een recept dat al jarenlang voldoet. Ook de mannen van het uit Knoxville, Tennessee afkomstige powertrio Mass Driver zijn van mening dat muziekmaken plezier moet zijn en dat is dan ook duidelijk te horen op hun eerste album dat de afgelopen week is verschenen.

Mass Driver
Mass Driver

Bij de eerste track 'Coal Cracker' gaat de band, bestaande uit Rodney Sheehan, Austin Polley en Drew Pulton, al meteen stevig los. De mannen noemen bands als Clutch, Fu Manchu, Motorhead en Grand Funk als hun inspiratiebronnen en daar zouden wij dan ook de bands Blue Cheer en Atomic Bitchwax, eveneens powertrio's, aan toe willen voegen. Het geluid van Mass Driver is dan eigenlijk ook het gemakkelijkst te omschrijven als stevige rock-'n-roll, met ronkende fuzzpedalen en niet te vergeten een koebel.

Op het titelloze debuutalbum van Mass Driver komen we een achttal nummers tegen, dat in slechts 12 uren tijd in een boerenschuur werd opgenomen. Heerlijke liedjes met teksten over robots ('Den of Bots'), monster trucks ('At the Buck') en videospelletjes ('Ultra Blaster'), wat kan een muziekliefhebber zich nog meer wensen? Wat wel meteen opvalt aan de liedjes van Mass Driver is de gemiddelde lengte van de nummers. Waar veel stonerbands eindeloos lang door kunnen gaan op een riff houdt Mass Driver de composities meestal onder de 4 minuten.

Mass Driver - Mass Driver

Het debuutalbum van Mass Driver zal binnenkort ook op een geluidsdrager te vinden zijn, maar tot die tijd kun je op de Bandcamp-pagina van de groep terecht, waar je ook nog eens zelf mag bepalen wat je voor dit fijne album wil geven. Het zou mij niks verbazen dat we dit trio nog wel eens op het befaamde Roadburn-festival tegen zullen komen.