Korg M01D

Als muziekenthousiasteling is het altijd leuk om een draagbare vorm van muziekproductie te hebben. Apps op iOS zoals Garageband, Fruity Loops en de briljante Bebot worden zo nu en dan weleens aangeslingerd door menig muziekfanaat. Een synthesizer met een sequencer voor Nintendo 3DS moet dan ook geweldig speelgoed zijn. Het lijkt echter niet meer dan slechts speelgoed.

Header

Korg is een populair audiomerk dat in de jaren 90 veel rave-muziek haar karakteristieke klankkleur gaf. Een van de bekendste geluiden van de Korg M1 is de organ2, die direct in de intro van Total Touch's Touch Me There laat horen hoe invloedrijk de Korg was. In een poging om dit te herbeleven is de Korg M1 omgetoverd in dit stukje software dat eerder al voor Nintendo DS uitkwam. Leuk, maar het probleem is dat we niet meer in 1990 leven. Vanuit dat oogpunt schiet dit programma wel heel wat te kort.

Polyfonie
Hoe mensen met de sporen van een sequencer omgaan, verschilt per gebruiker. Over het algemeen geeft een blokje een maat (vier tellen) aan. Binnen dit blokje kun je een maat vol akkoorden of drumritmes neerleggen. Koud kunstje, maar iets minder intuïtief dan je zou denken. Het switchen tussen alle sporen en een enkel blokje is namelijk traag. Daarnaast kun je slechts met acht instrumenten aan de slag. Makkelijk gezegd: Altijd is kortjakje ziek moet lukken; je gaat alleen geen jazz met dit apparaatje maken.

M01D

De keuze aan instrumenten is wel ontzettend groot. Met meer dan 300 instrumenten verdeeld over categoriën als basinstrumenten, drums, koper, strijkers en geluidseffecten zou je graag een compositie willen maken die hier uitvoerig gebruik van maakt. Maar met maximaal acht instrumenten tegelijk gaat dit moeilijk worden. Het beestje kan 24 noten op hetzelfde moment aan, wat in deze setting eigenlijk wel genoeg is. Toch ook jammer dat je met zo'n indrukwekkende bibliotheek jezelf zo moet beperken.

In de maat
Om de software eens goed te testen heb ik een reeds bestaande compositie van mezelf geprobeerd na te maken op het instrumentje. Op dat moment loop je echt tegen de gebreken aan. Zo kan de software slechts op 1/8e maat stukjes plaatsen. Je kunt wel een maat langer laten duren en de bpm verhogen als surrogaatoplossing. Toen ik dit echter aan het werk wilde krijgen leek het toch niet helemaal te doen wat ik wilde. Mijn originele compositie heeft de derde noot op zo'n 1/16e plek zitten, wat de software niet aankon en de noot een halve tel eerder geplaatst moest worden. Ugh..

M01D

Na de compositie in de geweldige bibliotheek bij elkaar te hebben gezocht, liep ik tegen het volgende probleem. Je kunt van elk van de acht instrumentsporen wel het volume en de plaatsing (panning) aanpassen, maar de enige effecten die aanwezig zijn, zijn een sullige reverb en een wat onduidelijke delay. Waarom mag ik geen overdrive op de synth doen? Waar is mijn compressie of zelfs equalizing? Oh, en je effecten zijn ook nog eens universeel, dus elk instrument dat een effect wil, krijgt die op dezelfde manier als de rest. Ik kan de drums geen ruimte geven, de piano geen warmte. Het slaat nergens op.

Online
Maar het is een oud instrument dat liever voor de pure benadering van het oorspronkelijke instrument gaat. Wat begrijpelijk is, maar het maakt de software een puristendingetje en geen werkbare software. Het uitladen van je nummer kan schijnbaar via internet; iets dat ik ook niet werkzaam kreeg. Je kunt wel je midifile uitladen, maar dan heb je slechts signalen van noten en niet de geluiden die je juist uit het kastje haalt. Uiteindelijk heb ik met een krakkemikkige aansluiting op mijn geluidskaart mijn compositie hoorbaar gekregen, om het alsnog online te kunnen delen.

Voor een synthesizer die €24,95 kost in de Nintendo eShop, zijn er echt goedkopere en beter werkende alternatieven beschikbaar. Puristen zullen hier blij mee zijn en enkele enthousiastelingen zullen er leuke tunes uit kunnen halen. Om het echter op zak te hebben als je een leuk muziekideetje hebt, mij niet gezien.

2 sterren