iOS: Jack Lumber

Iedere iOS-speler is anders. De een kan heel diepe verhalen uitwroeten in de late uurtjes en de ander pakt zo nu en dan een spel op om zich even mee te vermaken. Jack Lumber zit daar precies middenin. Aan de ene kant kun je heel diep gaan en alles op een avond uitspelen, aan de andere kant kun je het ook zo nu en dan eens oppaken om wat houtblokken te snijden. Klinkt niet heel vernieuwend ten opzichte van het gemiddelde van iOS-apps. Kan Jack Lumber boven het gemiddelde uitstijgen?

Jack Lumber Header

Het verhaal van Jack lumber is humoristisch en simplistisch. De oma van Jack Lumber sterft door een ongeluk met een boom. Jack Lumber laat het er niet bij zitten en trekt erop uit in de bossen om de bomen te lijf te gaan. De wereld is verdeeld in drie themagebieden met elk ongeveer zeven levels. In elk level is er aan het einde ook een dier te redden van de kwaadwillende bomen. Dit dier neem je veilig mee naar je stekkie die je zelf kunt indelen. Vanuit hier plan je jouw volgende aanval.

Jack Lumber

De opzet van de gameplay omvat niet veel vernieuwends. Er worden een aantal stammen opgegooid en zodra je jouw vinger op het scherm zet staat de tijd even stil en is het de bedoeling dat je jouw blokken hout op de juiste manier snijdt voordat de timer afloopt. Meer dan dit zal de game ook niet bieden. Wel breidt de gameplay zich uit door speciale stammen die de tijd langer stil zetten, die vaker gesneden moeten worden of die slechts één richting in gesneden kunnen worden. Dit herhaalt zich een paar keer per level en de laatste keer verschijnt er een dier waarbij je moet zorgen dat je hem niet snijdt.

Jack Lumber

De gesneden houtblokken worden als valuta gebruikt om kleine bonussen te kopen die je eenmalig meer tijd geven om de houtblokken door te slaan. Ook kun je decoraties kopen voor je huis. Interessant wordt het met de upgrades die eigenlijk meer downgrades zijn om het spel uitdagender te maken. Door nieuwe baarden te kopen maak je het spel moeilijker. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen om minder tijd te krijgen voor het snijden van houtblokken. Tevens kun je echt geld inzetten om meer houtblokken vrij te spelen als het via gewone spel te langzaam gaat.

Jack Lumber is een prima game die stiekem een beetje heeft afgekeken van de populariteit van games als Fruit Ninja. Hierdoor heeft de game zeker potentie om je tenminste een weekje bezig te houden. Er is echter te weinig om je bezig te houden als je het eerste bos uitgespeeld hebt. De game doet niet heel veel om boven het gemiddelde uit te stijgen en dat is prima. De game is leuk om zo nu en dan eens op te pakken en weer neer te leggen.

Drie SterrenExclusief voor iPhone en iPad.

Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.