Gotham City Impostors

Leader

Gespeeld op Xbox 360
Ook beschikbaar voor PS3

Als klein kind heb ik me vaak verkleed als superheld. Het was niet ongebruikelijk voor mij om in mijn Superman-pak of mijn Zorro-kostuum rond te lopen. In Gotham City Impostors wordt een beetje van dat gevoel teruggehaald en in een game gestopt. Je speelt namelijk een personage in een van de twee aanwezige fracties: de Bats en de Jokerz. Voor het spel komt het erop neer dat je als volwassen man met verkleedkleren strijdt om de andere fractie aan te pakken. Een verkleedpartijtje op steroïden dus. Is dat je vijftien euro waard?

Qua opzet is Gotham City Impostors te vergelijken met andere populaire shooters van de afgelopen jaren. Zo heb je in het begin een klein aantal vooraf gedefiniëerde klassen beschikbaar en speel je gaandeweg nieuwe wapens, wapenmodificaties en perks vrij. De perks in deze game worden 'fun facts' genoemd en geven je bijvoorbeeld een voordeel met richten, uithoudingsvermogen en snelheid. Niets nieuws onder de zon voor de doorgewinterde FPS'er. Ook zijn er killstreaks vrij te spelen die in deze game, onder de naam 'rampages', je personage een korte bonus geven.

Gotham City Impostors

Gadgets
Wat deze game anders maakt dan andere FPS'ers op het gebied van gameplay, is het gebruik van bizarre gadgets. Zo kun je in beide fracties met een 'Glide wing' rondvliegen door de lucht. Door over blazende luchtschachten heen te zweven, word je nogmaals hoog de lucht in geblazen. Hiermee kun je onverwachte aanvallen op je tegenstanders plannen. Ook kun je op nieuwe plekken in de map komen door je zipline te gebruiken. Deze schiet je op een muur af en voordat je het weet snel je richting de muur waar je zojuist op schoot. Ideaal om interessante plekken te vinden in elke map.

Naast deze gadgets zijn er op bepaalde momenten ook cadeautjes te vinden op de map. Zodra je een van deze cadeautjes oppakt, kun je, afhankelijk van de kleur, een snelheids- of gezonheidsboost krijgen. Tel hier nog eens berenvallen en rolschaatsen en andere vreemde objecten die je kunt gebruiken om je personage (tijdelijk) te verbeteren in de game, bij op, en je hebt een gigantisch circus vol dwazen met geweren. Jammer genoeg voelt het soms te veel als een chaotische clownsact, waardoor je soms een beetje de draad kwijtraakt. De sfeer maakt echter veel goed. Het feit dat de game zichzelf niet al te serieus neemt draagt hier aan bij.

Gotham City Impostors

Tegenvaller
Het is erg jammer dat 20% van de gespeelde potjes last hebben van zware lag. Een op de vijf potjes zullen onspeelbaar zijn omdat de karakters als een trage stop-motion over je scherm bloeden. Het spel verlaten en weer een nieuwe game starten lost dit op, maar zou niet nodig moeten zijn. Ook speelt het spel niet zo vloeiend als de shooters die je misschien gewend bent. Dat is vooral een identiteitsprobleem van deze game. Het leunt veel op games als Call of Duty, maar aan de andere kant heeft het ook wat weg van de stijl van Team Fortress 2. Omdat de game niet echt een duidelijke keuze maakt welke kant het op wil, blijf je jezelf soms afvragen wat ze nou precies willen met deze game.

De sfeer van het spel is overigens prima in orde. De geforceerde one-liners die je als Bats uitschreeuwt zodra je iemand hebt vermoord, zijn goed geplaatst en de verschillende kostuums zijn soms echt verschrikkelijk grappig. Zo kon ik bij de Batman met een kartonnen doos op zijn hoofd mijn glimlach niet onderdrukken. Waar de game nog meer punten op had kunnen halen, was om hier iets meer diepgang aan te geven. Je opent het verhaal met een tutorial in een basis waarin wat over je fractie uitgelegd wordt. Jammer genoeg blijft het hierbij en sta je er daarna telkens alleen voor. Hier hadden ze meer uit kunnen halen.

Gotham City Impostors

Gotham City Impostors is een leuke snack-FPS die je zo nu en dan eens kunt oppakken om je te vermaken op de straten van Gotham City. De sfeer past perfect bij de setting van de game en zal zeker een glimlach op je gezicht brengen. Er zijn veel opties beschikbaar om je personage te costumizen en er is genoeg vrij te spelen. Verwacht echter niet al te veel diepgang. De game blijft, naast de grappen die je zo nu en dan tegenkomt, erg oppervlakkig en wordt hierdoor soms iets te chaotisch. Voor de prijs is het in elk geval een prima spel om je mee te vermaken. Nu nog hopen dat ze de serverproblemen oplossen.

ster