LittleBigPlanet 2: Cross Controller Pack

Sinds de lancering van de PlayStation Vita belooft Sony ons al dat de revolutionaire handeld gaat samenwerken met de PlayStation 3. Met LittleBigPlanet 2: Cross Controller Pack geeft Sony ons een voorproefje van hoe dit eruit kan komen te zien. Met deze DLC kun je speciale levels spelen, die zowel op de TV als Vita speelbaar zijn. In essentie lijkt het op wat Nintendo doet met Nintendo Wii U, maar werkt het ook voor Sony?

LBP 2 Header

De LittleBigPlanet-serie staat bekend om de zoetsappige verhaaltjes. Dit keer zul je samen met een ruimtepiraat op zoek gaan naar een schat, terwijl je door een vijand op de hielen gezeten wordt. Om van dit verhaal te kunnen genieten zul je, na het kopen van de DLC, eerst een bestand van ongeveer 500 mb moeten downloaden voor je PlayStation Vita. Hierna kun je aan de slag met de zes levels die ons de potentie van deze combinatie laten zien. Het minimale wachten wordt hierna namelijk meteen beloond.

LittleBigPlanet 2 Cross Controller

Vlak nadat je bent gestart met LittleBigPlanet 2: Cross Controller Pack, loop je tegen een probleem aan. Zowel je PlayStation Vita als controller 1 besturen hetzelfde personage. Wanneer je met een tweede controller en de Vita speelt, zal speler twee zodra de eerste controller uitvalt jouw personage besturen. Als je dit met zijn tweeën wilt spelen, zul je dus de eerste controller zo moeten instellen dat hij niet na tien minuten uitvalt. Dit kun je slechts als kinderziekte van deze nieuwe functionaliteit beschouwen en doet niet af aan de geweldige ervaring van de DLC.

Zoals gezegd, zul je dus jouw sackboy besturen met je PlayStation Vita. Hierbij kom je soms bij obstakels die slechts op je PlayStation Vita te zien zijn. Zo zul je jouw vingers over lasers moeten laten gaan om ze ook op het scherm zichtbaar te maken, zul je blokken moeten stapelen via je touchscreen om een ladder te creeëren of moet je het scherm kantelen om bepaalde objecten in beweging te brengen. Op sommige punten zul je in een portaal stappen, waarna het avontuur voor kort verder op je Vita-scherm verder gaat. Vooral het besturen van de blokken voelt erg machtig en het ongewild lanceren van je kameraden is iets waardoor je vaak tranend van het lachen onder de tafel ligt.

De onderdelen die het sterkst zijn in het spelen met een tweede personage, zijn de challenges. In een van de challenges speelt de persoon op de PlayStation Vita een ruimteshooter die zijn schip naar links en rechts kan bewegen door de Vita te kantelen. Speler twee is tegelijkertijd op het scherm bezig om je schip te versterken. Elke keer dat de eerste speler zijn PlayStation Vita kantelt, draait de wereld van speler twee op het scherm linksom of rechtsom. Tijdens dit moment van 'asymetrische gameplay' toont de crossplay-functie haar ware potentie. Het voelt geweldig om met zijn tweeën op een andere manier naar hetzelfde doel te werken.

De Cross Controller Pack voor LittleBigPlanet 2 is zeker de €4,99 waard. Ondanks de probleempjes tijdens het opstarten en het ietwat korte verhaal, biedt de game genoeg om je een tijdje zoet te houden. De community kan ook levels maken waarbij je ook gebruik kunt maken van de crossplay-functie. Content zal er in elk geval genoeg zijn en wat er nu is, is al prachtig uitgevoerd. Een aanrader voor alle LittleBigPlanet-fans met zowel een PS3 als een PSVita.

vijf sterren