Fuse

Insomniac Studios, bekend van onder andere Spyro the Dragon, Ratchet and Clank en Resistance, heeft tot nu toe alleen games voor PlayStation-consoles uitgebracht. Het bedrijfsmodel van Insomniac Games is echter veranderd. Fuse is dan ook de eerste game van Insomniac die ook voor Xbox 360 wordt uitgebracht. Voor een bedrijf dat vooral bekend is geworden door sterke adventure/platforming-games, is een shooter als eerste multiplatform-titel uitbrengen, op een markt die al verzadigd is met shooters, op zijn minst opvallend.

Header

De eerste keer dat we kennismaakten met deze game, heette het nog Overstrike. Een tijdje hebben we niets gehoord van Overstrike, totdat we de game in een volwassener jasje terugzagen onder de naam Fuse. Focustests hadden uitgewezen dat de originele, cel shaded-achtige, graphics er niet stoer genoeg uitzagen en de game werd op de schop genomen. Het jasje van Overstrike had echter beter bij de game gepast dan wat het nu is. De game heeft grafisch nu een dertien-in-een-dozijn-gehalte dat het geheel erg tegen lijkt te staan.

Vier vrienden
Onder de huid van deze matige graphics zit namelijk nog steeds best een vermakelijke shooter. Aan het begin van het spel kies je één van de vier hoofdpersonages. Deze vier personages zullen altijd bij elkaar in de buurt zijn en je rugdekking geven, alleen kun je zelf bepalen wie je bestuurt. Tijdens het spelen kun je overigens op elk moment switchen van personage, dus als je personage tegenvalt, kun je het altijd met een ander proberen. In co-op matches zullen de personages die door anderen bestuurd worden niet beschikbaar zijn. De verschillende personages zijn gevarieerd, en met een beetje uitzoekwerk ontdek je snel wat het beste bij je past.

Fuse
Zodra je jouw personage een beetje onder de knie hebt, begin je punten te verdienen. Deze punten brengen de nodige levels met zich mee, en bij elk nieuw level dat je personage bereikt kun je een vaardigheidspunt besteden. Je stealthpersonage, Isabelle Sinclair, kan een onzichtbaarheidscamouflage vrijspelen en de tank, Dalton Brooks, kan schilden neerleggen waar de rest van het team achter kan schuilen. De gameplay voelt gebalanceerd aan.

Nieuw stofje
Het verhaal van Fuse draait om de nieuwe stof waarnaar de game vernoemd is. Het stofje 'Fuse' wordt aan het begin van de game ontdekt, en maakt de speciale wapens en vaardigheden mogelijk. De interactie tussen de personages wordt leuk in beeld gebracht en toont de, soms wat zwarte, humor die we van Insomniac kunnen verwachten. Op die momenten voel je ook dat de game eigenlijk luchtiger gemaakt is dan de graphics doen vermoeden. Het verhaal is niet onmetelijk diep, maar neemt zichzelf ook niet heel serieus. Jammer genoeg doen de graphics dat wel.

Fuse

Naast de singleplayer-campaign is er ook een vrije modus aanwezig, genaamd Echelon, waarbij je vijanden in waves moet verslaan. Hiervoor zijn verschillende mappen beschikbaar en de punten die je verdient kun je gebruiken om je personages te versterken. Al deze modi zijn met maximaal vier andere spelers naast je op de bank te spelen, wat gelijk ook het sterkste punt van de game is. de hoofdmissies bieden genoeg ruimte om samen tactische plannen te maken, en als je klaar bent kun je altijd je skills meten met je maten in de Echelon-modus. Na tien uur heb je echter wel alles gedaan en biedt de game niet genoeg om je te laten terugkomen.

Met je microfoontje
Natuurlijk is de game ook volledig in online co-op modus te spelen, en kun je jouw tactieken door je microfoontje naar je medespeler schreeuwen. Als kers op de taart kun je ook nog met een maat op de bank, in splitscreen co-op, samen met twee andere online vrienden spelen. Je hoeft dus nooit bang te zijn dat je alleen hoeft te spelen. Fuse heeft geen competitieve multiplayer-maps, maar dit zou ook niet bij de opzet van de game passen en is in die zin geen gemis. Niet elke game hoeft een competitieve multiplayer te hebben natuurlijk.

Fuse

Het grootste probleem van Fuse is de overstap naar 'volwassen' graphics. Het druipt ervanaf dat de game een andere insteek had en dat komt de game niet ten goede. Onder deze teleurstelling zit echter wel een leuke game die jou en je maten nog best een tijdje kan bezighouden. Je hoeft niet teveel van het verhaal te verwachten, maar de gameplay zorgt voor veel tactische mogelijkheden om te ontdekken in elke missie. Het is niet de unieke topper die het had kunnen zijn, maar Fuse mag er best zijn.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Geinige gameplay - Ziet eruit als dertien-in-een-dozijn 7
+ Verschil in aanpak per missie - Korte levensduur