Hana Samurai: Art Of The Sword

In Hana Samurai: Way of the Sword ben jij op weg om jouw zwaard meester te zijn. Door een oud en papieren Japan baan je een weg langs diverse locaties waar jouw reactie- en inschattingsvermogen centraal staan. Eigenlijk mist alleen nog een goede meditatiesessie om deze game echt interessant te maken. *hummmmm...*

Hana Samurai

In Hana Samurai krijg je een Japans verhaaltje voor je kiezen dat niet volledig op de realiteit is gebaseerd. Je begint aan het water en opeens verschijnt er een soort boom-man. Deze boom-man leert je alle technieken van het zwaardvechten en stuurt je dan op weg om de legendarische prinses Cherry Blossom te redden. De gameplay omvat voornamelijk het gebruik van drie knoppen: aanvallen, ontwijken en verdedigen. Aanvallen is echter geen buttonbash-feest, maar het is gericht op tactiek en een samenspel van de andere technieken. Allereerst zul je de richting van de zwaardslag van de tegenstander moeten bepalen en die ontwijken. Vervolgens kun je de aanvalsknop gebruiken om hem schade toe te brengen.

Hana Samurai: Way of the Sword Hana Samurai: Way of the Sword

Dit is in essentie waar een groot deel van de game op neerkomt. Wanneer je zomaar aanvalt, wordt je zwaard bot en zul je vaker moeten aanvallen om de vijanden te verslaan. Als je alleen maar verdedigt, gebeurt precies hetzelfde. Je zult dus echt telkens de bewegingen van de vijandjes moeten leren kennen om elk level succesvol te halen. De vijanden worden gestaag sneller, breiden hun aanvalsmogelijkheden uit en zo nu en dan komt er aan het einde van een kasteel een grote eindbaas die iets meer concentratie vraagt om te kunnen verslaan.

Via de world map speel je nieuwe gebieden vrij die enerzijds vijanden bevatten en anderzijds een dorpje waarin je een nieuwe uitrusting en voorwerpen kunt kopen. Denk bijvoorbeeld aan het kopen van rijstbollen om tijdens de gevechten je gezondheid te verbeteren en werpmessen die je kunt gooien op vijanden die de verdediging even hebben laten zakken. Even later is er nog betere uitrusting te verkrijgen om het avontuur aan te gaan en zul je in de dorpjes wat achtergrondinformatie krijgen over het doen en laten van de ontvoerde prinses Cherry Blossom.

De gameplay van Hana Samurai: Way of the Sword steekt prima in elkaar. Meer dan dat biedt het ook eigenlijk niet en met een speelduur van ongeveer 2 tot 3 uur heeft de game niet heel veel te bieden. De potentie die voelbaar is maar niet ingelost wordt, is een minpunt van de game. Het is zeker vermakelijk, maar of het werkelijk de €6,99 waard is die de game kost in de eShop, is de vraag. En nu is het eindelijk weer tijd voor mijn meditatiesessie.

Drie sterren

Exclusief voor Nintendo 3DS

Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.