Inazuma Eleven GO: Shadow

De anime-serie Inazuma Eleven loopt al een tijdje in Nederland. In deze serie volgen we een voetbalteam dat eropuit is om de beste ter wereld te worden. In Inzuma Eleven GO: Shadow, de donkere kant in een tweeluik samen met Inazuma Eleven GO: Light, is het inmiddels tien jaar verder sinds de eerste serie. Langzamerhand bekruipt het idee dat je heel wat gemist hebt. Totdat je de eerste paar minuten van het verhaal hebt gezien en je beseft dat je eigenlijk niet zoveel gemist hebt. Inazuma Eleven GO: Shadow in een notendop.

Leader

Inazuma Eleven is overduidelijk gericht op tieners. Alle archetypen van een tiener-anime zijn namelijk in vol ornaat aanwezig. Je hebt de jonge held, die in dit geval het haar van een geit heeft, een goede vriend met een lollig voorkomen, wat zich ditmaal uit in een jochie met groeiproblemen die in schril contrast staan tot zijn ambitie, en een overduidelijke slechterik met een sinistere glimlach, een mysterieus voorkomen en stekelig haar. Veel van deze kennismakingen worden gepresenteerd in getekend formaat, maar dan wel met mogelijkheid om ze in 3D af te spelen. Prima tot nu toe, als het verhaal maar leuk in elkaar steekt.

Broodje Emotie
Het verhaal in deze game is hetzelfde als in Inazuma Eleven GO: Light. Je begint in een situatie waarbij de makers een plot-cliché woordenboek hebben geopend en willekeurig darts zijn gaan gooien. Matsukaze is een jonge leerling die net begint op de voetbal-middelbare school om de wereld over te nemen. Op zijn eerste dag komt hij een sinister figuur tegen die het beste team van de school verslaat. In een poging tot wanhoop wordt de hoofdpersoon gevraagd om in het team mee te spelen en wonder boven wonder houdt het team ineens stand dankzij een verborgen kracht waardoor mensen hun energie kunnen omzetten in een soort monsters.

Inazuma Eleven GO: Shadow Inazuma eleven

Het lijkt alsof de game zo snel mogelijk de grandeur wil bereiken van grootse animes als Pokémon of zelfs Dragonball Z. In het eerste half uur wordt echter al zo veel geopperd over hoeveel potentie en doorzettingsvermogen de hoofdpersoon wel niet heeft, dat het lijkt alsof de makers geen geduld hadden. Hierdoor speelt de game zichzelf wat betreft het verhaal te snel voorbij. Maar voor de generatie waar alles snel en meteen episch moet, zal het vast prachtig zijn. Een positief punt dat echter nodig gezegd moet worden, is dat de muziek en de gespeelde deuntjes erg aanstekelijk en van een hoog sfeervol niveau zijn. Zelfs in het nabijgelegen dorpje speelt een heerlijk muziekje op de achtergrond.

Geen FIFA
De gameplay is schattig, maar geen voetbalsimulator. Je beweegt jouw personage door vanuit hem met je stylus een lijn langs andere spelers te trekken. Wanneer je in de buurt van de tegenstander komt, volgt een confrontatie waarin je alle tijd hebt om te beslissen hoe je reageert op de speler. Blokkeer je, ontwijk je of bots je er keihard doorheen. Je speelt naar andere spelers door op ze te klikken, en wanneer je in de buurt van het goal bent, kun je op het goal klikken om te schieten. Al je acties kunnen versterkt worden door monsters die je kunt verdienen in de game.

Inazuma Eleven GO: Shadow

Waar de game om draait, is dus het verzamelen van monsters en hierin verschillen de Light en Shadow-versies. Wil je jouw team versterken met legendarische monsters uit de andere versie, dan zul je dus beide versies moeten spelen. Tevens zijn er nieuwe spelers te verdienen en kun je jouw eigen spelers versterken door matches te spelen. Een soort voetbal-RPG dus. En wat dat betreft is de gameplay best te pruimen. Voor de kenners zou ik zeggen dat het op een soort uitgebreidde versie van Blitzball uit Final Fantasy X lijkt. Maar dan met een overdramatisch verhaal en een hoofdpersoon met het kapsel van een geit.

Hoewel ik geen idee heb of de anime qua verhaal ook zo in elkaar steekt als deze game, zou ik zeggen dat de makers te snel te veel willen. Misschien is het om te voldoen aan korte spanningsbogen, of misschien hebben ze het verkeerd begrepen. Ik vond verhaal echter een irritante brok gevuld met clichés die allang over datum zijn. De gameplay meet zich dikwijls met Pokémon door het verzamelen van deze voetbalgeesten, maar de focus ligt meer op het managen van je team dan het versterken van deze monsters. Een leuk uitstapje als je iets soortgelijks aan Pokémon zoekt of als je fan van de serie bent. Meer is het echter niet.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Muziek - Verhaal, blegh 6,5
+ Lekker verzamelen - Niet altijd te volgen voor buitenstaanders