GoldenEye Reloaded

Header

Gespeeld op Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor PlayStation 3 en Nintendo Wii

Terwijl James Bond zelf even een sabattical heeft van alle actie op het witte doek, verschijnen er een aantal games waarin je met de beroemde geheim agent kunt gaan sluipen en schieten. Zo is vorig jaar James Bond: Bloodstone uitgekomen en rond dezelfde tijd konden we aan de slag met een remake van de Nintendo 64-klassieker GoldenEye. Schijnbaar waren de makers van de laatstgenoemde game zo trots op hun product dat ze besloten hem op te poetsen naar HD en nogmaals uit te brengen met de subtitel Reloaded. Een HD-remake van een remake dus. 

GoldenEye voor Nintendo 64 is nog steeds een tijdloze klassieker. Voor de mensen die rond 1997 een Nintendo 64 in hun huis hadden staan, is GoldenEye synoniem geworden voor de tijd die je met vrienden aan de console hebt beleefd. Nu, anno 2011, zijn er andere manieren gevonden om met je vrienden op de bank of op een afstand, vijanden in een spel aan te pakken. De conclusie na de review van GoldenEye op de Wii was dan ook dat het platform te klein was om de strijd aan te gaan met de grootmachten Call of Duty en Halo. GoldenEye Reloaded is een moedige poging om hier een plaatsje te veroveren, maar blijft een vreemde eend in de bijt.

GoldenEye Reloaded

Gouden bergen beloven
Met een reputatie als de beste shooter van het vorige millenium, kun je maar beter met iets op de proppen komen dat dit minstens evenaart. Het staat anders zo raar. Dit was ook het geval met GoldenEye voor Nintendo Wii en Reloaded verandert hier niet veel aan. De reclamecampagnes beloven je een remake van een tijdloze klassieker, maar in werkelijkheid voelt het allemaal als een simpele manier om de James Bond-licentie uit te melken. Zo is het mogelijk om slechts twee wapens bij je te dragen en ben je van veel gadgets gestript. Je gebruikt zo nu en dan je smartphone om een apparaatje te hacken of een object te scannen, maar daar blijft het bij.

Het verhaal doet nog steeds weinig eer aan het origineel. Je ziet hier en daar een bekende locatie en de nostalgie komt je in het eerste gedeelte van het eerste level wel even bovendrijven, maar de game gaat soms ook richtingen op waarvan je denkt: "Was dit ook zo in het origineel?" Maar los van het pareltje uit 1997 is het best een vermakelijk verhaal. Het verhaal is door de originele schrijver omgetoverd tot een verhaal dat rond deze tijd nog steeds stand houdt. Het is een leuk verhaal om doorheen te spelen, maar niet die booming klassieker die het origineel wel was.

GoldenEye Reloaded

Al draagt een aap een gouden ring...
De overstap naar een betere console kan vaak op twee manieren. De ene manier is de luie manier waar alleen een paar polygoontjes worden toegevoegd en sommige pop-up bomen worden vervangen met realistischere bomen, en de andere manier is een totale herziende versie van het origineel met nieuwe functies, hoofdstukken, karakters en mogelijkheden. GoldenEye Reloaded zweeft hier een beetje tussenin, maar leunt vooral naar de eerste kant. Zo kun je nog steeds duidelijk zien dat het hier om een Wii-game gaat die opgepoetst is, en het feit dat de karakters nu hun mond bewegen tijdens het praten, maakt het niet veel beter. Hoewel de makers hebben aangegeven dat ze de game "from scratch" hebben nagemaakt in een nieuwe engine, kun je er niet omheen dat het allemaal een beetje bekend voelt als je de Wii-versie al hebt gedaan.

De nieuwe functies helpen het geheel ook niet uit de luie stoel waar de game in lijkt te zitten. Zo zijn er nu in de levels, die overigens allemaal hetzelfde zijn gebleven, icoontjes die je kunt schieten om bonussen vrij te spelen. Ook zijn er de Mi6 ops-missies waarbij je bijvoorbeeld een handjevol terroristen in een bepaald gebied moet verslaan, een gebied moet beschermen of zo onopgemerkt mogelijk door een gebied moet komen. Het zijn leuke toevoegingen, maar al met al brengt het niet veel meerwaarde met zich mee wat betreft de gameplay.

GoldenEye Reloaded

Gouden handdruk
Nadat je werk als geheim agent erop zit, kun je aan de slag gaan in de multiplayer modus. Dit kun je op twee manieren doen; met vier vrienden op de bank tegen elkaar, of in je eentje in het grote digitale slagveld dat je betreedt door op het knopje "Online multiplayer" te klikken. Toch een vreemde keuze, aangezien de concurrenten je hierbij de mogelijkheid geven om samen met een vriend deel uit te maken van de zestien mensen die het tegen elkaar opnemen. De multiplayer kijkt rechtstreeks af van grootmacht Call of Duty door accolades, perks en vergelijkbare gamemodes te komen. Ook de controls zijn hetzelfde, maar het komt niet echt tot zijn recht, omdat de mappen kleiner zijn dan we gewend zijn bij dit soort games. Een hoogtepuntje hierin is de Golden Gun-modus, wat voor de fans natuurlijk een nostalgische trip is.

Conclusie
Aangezien dit een remake op een remake is, kom je er niet onderuit om te vergelijken. Dat de game oorspronkelijk voor de Wii is bedoeld, zie je terug in de beperkingen die de makers qua leveldesign hebben. Het spel doet hier en daar wat hommages aan het origineel, maar dit blijft slechts bij details. Sommige keuzes zul je van de makers ook niet begrijpen hierin. Waarom zit ik niet op een rijdende trein? Waarom heb ik geen laser-gadget op mijn horloge? Waarom kan ik geen remote mines gooien waar ik wil in facility? De game voelt meer alsof je door de zure appel heen moet bijten, dan dat je een sappige gouden appel voor je neus hebt.

Pluspunten
Minpunten
Cijfer
+ Echt James Bond-verhaal
- Niet zoals zijn vijftien jaar oude broer
6
+ Vloeiender dan Wii-versie
- Geen Pierce Brosnan

- Beperking van Wii-hardware voelen