Shantae (Virtual Console)

Soms review je een game waar fans al jaren op wachten, die als triple-A game met volle promotie in de winkels ligt te wachten op tranende klanten. Soms review je een game uit 2002 die oorspronkelijk voor de oudste handheld van Nintendo uitkwam. Eerlijk gezegd is dat in dit geval helemaal geen straf.

Shantae

Waarschijnlijk zegt de naam Shantae je weinig. De halfbloed geest uit de lamp waarmee je in deze platformer de hoofdrol speelt, kreeg pas haar kans om te schijnen aan het eind van het leven van de Game Boy. Als jij in die tijd vaak dichtbij je bureaulamp zat om alle games op dat dikke blok batterijen te spelen, dan zal het geweldig zijn om met deze game weer eens terug te gaan in de tijd.

In deze game begin je gelijk in een stad die wordt aangevallen door piraten. Jij rent op de stad af terwijl de kanonskogels om je oren vliegen en stopt de bad guys. Als je uiteindelijk voor je aartsvijand, de piraat Risky Boots, staat, onthult ze haar grote plan. Risky heeft de stoommachine gejat en heeft daarmee de hele industriële revolutie gekidnapt. Dat moet natuurlijk niet gebeuren, want waar zouden we zijn zonder auto's en computers. Snel achter Risky aan dus.

Shantae Shantae

Het verhaal is inderdaad wat dun en deze platformer is niet gemaakt voor het diepe verhaal. Diepe gameplay is het echter wel voor gemaakt. Je kunt in de grote stad rondlopen, items en upgrades kopen, dansen in een nachtclub en een verfrissende duik in het stoombad nemen alvorens je op avontuur gaat. De game laat zich spelen als, een term door gamers ontwikkeld, metroidvania-game. Je kunt alle kanten op, maar als je niet de juiste route neemt kom je een blokkade tegen die je pas met een later verkregen voorwerp kunt trotseren.

Naast dansen in de nachtclub kun je overigens ook dansen gebruiken om te transformeren in verschillende dieren. Je bent immers een halfbloed magisch wezen. Wanneer je bijvoorbeeld in een aap verandert kun je muren beklimmen om op nieuwe plaatsen te komen. Zo zijn er ook nieuwe voorwerpen vrij te spelen die je helpen om de slechteriken te verslaan.

Shantae Shantae

Zodra je de game opstart, beland je midden in de actie. De eerste eindbaas laat ook meteen zien dat de makers creatief omgaan met de gameplay die ze bieden. Je zult niet button-mashend door een level kunnen rennen, maar je zult je aanvallen en sprongen goed moeten timen. Het enige nadeel is het feit dat het Game Boy-scherm niet veel van de wereld tegelijk kan laten zien, waardoor je soms spontaan verrast kunt worden door een vijand of een platform. Dit zou natuurlijk ook als uitdaging kunnen gelden, maar zat soms wel erg in de weg.

Shantae is een wat oudere game, dat moge duidelijk zijn. Wat betreft platforming doet het echter niet onder voor de huidige titels en in sommige gevallen zou je kunnen zeggen dat platformers meer naar zulke creatieve games als deze mogen kijken. De game zal geen records breken, maar als je op zoek bent naar een leuke, minder bekende titel voor de Virtual Console, dan ben je met € 4,99 voor Shantae aan het goede adres.

Vier Sterren

Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.