Mario vs. Donkey Kong: Mini's on the Move

Het idee van Mario and Donkey Kong is simpel. Mario moet kleine robotjes over een baan sturen. Deze baan zit vol met gaten en obstakels die jij moet zien op te lossen. Het heeft wat weg van die spelletjes waar je vroeger water door buizen moest laten lopen naar een eindpunt, maar in dit spel is het allemaal wat uitgebreider. Geen prinses om te redden dit keer, los van de robot-prinsesjes die je niet van de baan af mag laten vallen.

Leader

Dit concept kan natuurlijk eindeloos uitgebuit worden. De kunst is om ervoor te zorgen dat de verschillende puzzels uitdagend zijn. Mario and Donkey Kong: Mini's on the Move gooit hier nog een schepje bovenop door het in vier modussen te gieten. Elke modus speelt net iets anders de anderen. Zo zal de eerste modus je willekeurige blokjes geven die je live moet plaatsen. De tweede modus is wat meer voor de denkers. Je krijgt van te voren een vastgesteld aantal blokken die je op de juiste plaats moet zetten. De derde modus laat je bestaande blokken verschuiven om de robotjes goed terecht te laten komen en de laatste modus is een zeer uitvergrote versie van de eerste modus die erg hectisch aanvoelt.

Mario and Donkey Kong Mario and Donkey Kong

Baantjes bouwen
Bij elke puzzel zijn er naast de gewoonlijke blokjes met een weg, een bocht of een kruispunt, ook blokjes die een speciale functie hebben. Denk aan blokjes die je over een blokje laten springen, blokjes die met een schakelaar te draaien zijn en gevaarlijke blokjes waar je zo nu en dan een vijandje op af moet laten lopen. De vier modussen en alle variaties van onder andere de blokjes hierbinnen zorgen voor genoeg vermaak voor de 100+ puzzels die erin zitten. De moeilijkheidsgraad bouwt zich langzaam op, waardoor je steeds scherper moet zijn over het plaatsen van blokjes.

In elk level zitten ook drie medailles waarvoor je de weg naar het einde ook moet aanpassen. Wanneer je deze drie medailles haalt, krijg je een ster voor het behalen van een level. Het behalen van meerdere van deze sterren zorgt voor het vrijspelen van verschillende dingen, waaronder de minigames. De minigames zijn echter simpel vermaak die niet veel toevoegen aan de game zelf. Spelletjes waarbij je zoveel mogelijk shyguys uit de lucht moet pakken of waarbij je blokken van een kubus moet afschieten zorgen voor een afleiding, maar meer dan een topscore ga je er niet uit halen.

Hele familie
Met de sterren speel je overigens ook nieuwe robotjes vrij. Zo kun je rondlopen met een mini-Toad, een mini-Peach, een mini-Donkey Kong en een mini-Pauline. Deze robotjes kun je in een speciale viewer ook bekijken en schoonpoetsen om ze geluidjes te laten maken. Het is ook niet echt een toevoeging waar je vrolijk van wordt, maar aangezien je het extra krijgt is het leuk meegenomen. Daarvoor doe je het in elk geval niet. De puzzels zelf zullen ten alle tijden de belangrijkste reden zijn dat je speelt.

Ook is het mogelijk om je eigen levels te maken. Je kunt zelf de grote van je speelveld bepalen en een aantal blokjes, een startpunt en een eindpunt vastleggen. Er worden puzzels gedeeld van andere spelers, maar deze voelen niet zo sterk als de levels die al in de game zitten en eigenlijk heb je daar ook genoeg aan. Heb je echter een ingenieus idee, dan kun je dat naar hartewens namaken in de level editor. Deze is zelfs zo flexibel dat je kunt instellen welke blokjes de voorkeur hebben in de willekeurige volgorde en welke bijvoorbeeld niet mogen verschijnen.

De puzzels zelf steken goed in elkaar. De ontwikkelaars hebben er duidelijk over nagedacht en zo nu en dan zul je knarsetandend achter je Nintendo 3DS zitten. Zijn de levels klaar, dan is het op zich ook wel gedaan met de game. Gelukkig zul je niet in een dag op dat punt komen. Nintendo gebruikt een succesvolle formule en maakt er iets leuks van. Niet bijzonder, zeker niet magisch, maar zeker wel langer houdbaar. en dat is best bewonderenswaardig.

Vier sterren