CD: The Cast Of Cheers - Family

Onlangs verscheen het tweede album van de uit Dublin afkomstige band The Cast Of Cheers. Na het in eigen beheer uitgebrachte debuutalbum Chariot was het twee jaar vrij rustig rond de postpunkband, bestaande uit de broers Conor en Neil Adams, John Higgins en Kevin Curran. Chariot werd op de website van Bandcamp meer dan 150000 keer gedownload en liet duidelijk zien dat de muziek van het Ierse kwartet door velen werd gewaardeerd.

The Cast Of Cheers Family cover

The Cast Of Cheers is inmiddels verkast naar Londen, tekende een contract bij het Schoolboy Error-label en nam met Luke Smith het album Family op. Smith maakte naam met de productie van onder meer het album Total Life Forever van The Foals. The Cast Of Cheers doet muzikaal denken aan bands zoals Franz Ferdinand, Vampire Weekend en Bloc Party in vroegere tijden. De groep maakt duidelijk indierock maar dan wel van de zeer dansbare soort.

De groep omschrijft haar muziekstijl op hun Facebook-pagina als Robot Rock. In een ruim half uur dendert The Cast Of Cheers door een elftal nummers waaronder één nummer dat ook al op het debuutalbum te beluisteren viel ('Goose'). Family is een zeer avontuurlijk album te noemen dat nimmer in herhaling valt en zodoende ook absoluut niet gaat vervelen na een aantal liedjes. The Cast Of Cheers is een band met een eigen smoel en durft dat ook in alle openheid te tonen op haar sterke tweede album.

Zanger Conor Adams gaf eerder in een interview al aan dat het album Family aanvoelde als een debuutalbum. Ook tekstueel staat de band als een huis en dienen de liedjes als een uitlaatklep voor Conor Adams die de teksten met zijn scherpste pen lijkt te hebben geschreven. Zo zingt hij in 'Posè Mit': "I thought we could talk about anything of any nature. But apparently you take offence to my poor nature."

The Cast Of Cheers is hard op weg om een van de populairste bands in Ierland te worden en dat is zeer terecht. Dat ze er weinig moeite mee lijken te hebben om ook de rest van de wereld voor zich te winnen blijkt wel uit het feit dat ze de komende week op tournee in Australië zijn en boekingen voor diverse grote zomerfestivals op zak hebben. Met Family heeft de groep een album afgeleverd waar ze trots op mogen zijn. Ben je liefhebber van bands zoals The Foals, Bloc Party en/of Battles, dan mag je dit album zeker niet aan je voorbij laten gaan.