London 2012 - The Official Video Game of the Olympic Games

Eens in de twee jaar komt er een heus sportextravaganza tevoorschijn. De Olympische Spelen. De ene keer in de sneeuw, de andere keer in de zon. Een evenement met de grootte van de Spelen hoort natuurlijk ook een eigen videospel te krijgen. Na onder andere Beijing 2008 en Vancouver 2010 brengt SEGA ons dit keer naar Londen met London 2012 - The Official Video Game of the Olympic Games. Is het een kopie van de voorgangers of weten de makers ons ook daadwerkelijk iets nieuws te brengen?

Just like in London
Iets wat je verwacht van een spel als dit wordt ook prima geleverd. Het spel is volledig opgezet in de huisstijl van de Olympische Spelen die deze zomer gaan plaatsvinden. De plaatsen van de verschillende sporten zijn ook heel waarheidsgetrouw in het spel verwerkt. Dit geeft je het gevoel dat je erbij bent. Als je foto's van de daadwerkelijke locaties in Engeland er op naslaat, zul je al snel hetzelfde zien als in het spel.

Er is een grote variëteit aan sporten om uit te kiezen, ruim 45. Naast een aantal van de bekende olympische disciplines zoals honderd meter sprint bij atletiek en 100 vrije slag vij zwemmen, kun je ook kiezen uit een heleboel minder bekende sporten. Voor mij is dit altijd een grote aantrekkingskracht geweest in de reeks olympische computerspellen. Voetballen, tennissen en wielrennen kun je het hele jaar door op je console spelen, maar kanoën, schoonspringen en beachvolleybal is iets wat je over het algemeen maar eens in de vier jaar voorbij ziet komen in computerspellenland.

Ga voor goud
Je hebt de keuze uit een aantal spelmodi. De belangrijkste is denk ik toch wel de Olympic Games-modus. Hierin speel je een aantal dagen achter op de Olympische Spelen, waarbij je elke dag een keuze maakt uit een aantal disciplines. Je kunt dan twee disciplines per dag spelen. Hierbij moet je jezelf eerst zien te kwalificeren voor de finale om vervolgens voor die felbegeerde gouden medaille te gaan. Deze modus duurt op zich nog best lang en je kunt je er redelijk lang mee vermaken. Het enige nadeel is dat je geen eigen keuze kunt maken in de te kiezen sporten. Wel in welke je op een dag speelt, maar niet in het totale aanbod dat je geboden wordt. Dit ligt namelijk vast en als je alleen deze spelmodus speelt zul je meer dan de helft van de sporten nooit voorbij zien komen. Het maakt ook niet uit welke moeilijkheidsgraad je kiest. Elke keer zijn de sporten waar je uit kiest dezelfde.

Gelukkig heb je daarnaast ook de Event Mode. Hierbij kun je zelf een keuze maken uit alle aanwezige sporten. Je maakt dan een event waarbij je negen sporten achter elkaar speelt. De basis van het kwalificeren voordat je voor een medaille kunt spelen blijft wel hetzelfde. Het was helemaal een verrassing toen ik al spelend op een discipline plots de naam van een goede bekende van me voorbij zag komen. Er zitten namelijk een behoorlijke hoeveelheid namen in de deelnemers van echt bestaande mensen. Geen bekende sporters, maar gewoon normale mensen. Gelukkig heb ik mijn vriend wel een gouden kunnen bezorgen, wat hijzelf volgens mij nooit voor elkaar gaat krijgen. Wie weet speel jij dus binnenkort ook wel met een bekende van je op de Spelen in Londen.

Samenspelen is leuker
De multiplayer kan zowel online als offline worden gespeeld. Deze biedt je dezelfde gameplay als de singleplayer, maar geeft je wel een hoop extra uitdagingen en meer. Zeker voor een avond samen met vrienden is het spel heel leuk om te spelen. Dit maakt ook dat je het schijfje meer dan eens in je PlayStation 3 zult stoppen. Je moet dan overigens geen nachten door willen halen, want na een uurtje of vier heb je het echt wel gezien met dit spel.

De besturing van London 2012 is wel een hele grote verbetering ten opzichte van de voorgangers. De makers hebben duidelijk hun best gedaan om de controls zo dicht mogelijk bij de betreffende sport te houden. Zo heb je bij het hardlopen een bepaald ritme nodig met de knoppen van je controller terwijl je bij het zwemmen weer enkel de armslagen bedient met de twee analoge sticks. Per sport is er een combinatie van knoppen en sticks gezocht die het best bij de bewegingen van die sport passen. Wat hierbij misschien nog wel het knapst is, is het feit dat de controls ondanks de variëteit toch heel toegankelijk is gebleven. Met een hele kleine tutorial heb je prima door wat je moet doen en hoe alles werkt.

London 2012 - The Official Video Game of the Olympic Games biedt een prima totaalpakket voor menig van sporten in het algemeen en de Olympische Spelen in het bijzonder. De omgeving is mooi gemaakt en het spel ziet er grafisch gezien heel netjes uit. De controls zijn toegankelijk, maar geven je wel het gevoel dat je met een bepaalde sport bezig bent. De bewegingen van de atleten zijn zo generiek als maar zijn kan, maar op de een of andere manier is mij dit niet gaan tegenstaan. Ondanks dat het spel na een paar uur spelen wel weer even gezien hebt, is het uitgebreid genoeg om een dag of wat later weer eens op te starten. Zeker voor een avond met vrienden kan dit spel prima in je console worden gestopt. In het rijtje dat ik heb gespeeld (Beijing 2008 en Vancouver 2010) is dit absoluut het beste Olympische Spelen-spel tot nu toe.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Toegankelijke controls - Gaat na een paar uur vervelen 6,5
+ Erg vermakelijk - Generieke bewegingen