Plants vs. Zombies: Battle for Neighborville

Welkom in Neigborville. Het is tijd om lekker los te gaan in misschien wel het grootste slagveld tussen de planten en de zombies. In deze epische strijd tussen leven en dood maak jij het verschil in wie er deze wereldoorlog gaat winnen.

Plants vs. Zombies is ontstaan uit een mobiele game waarbij zombies je tuintje aanvielen. Door middel van het tactisch inzetten van planten, die allemaal hun eigen krachten hadden, kon je zo de invasie afslaan. Tien jaar later en meerdere delen verder zag Plants vs. Zombies Garden Warfare het licht. Die serie is ondertussen het tuintje ontgroeit en brengt het gevecht tussen de flora en fauna naar de stad en ver daarbuiten.

Het is ook niet meer een normale shooter. Er is een hele wereld gecreëerd waar je vrij in rond kunt lopen zonder te worden aangevallen door anderen. In deze open wereld is er altijd wel wat te doen, van kleine opdrachten tot interactie met andere spelers. Er zit zelfs een verhaal in. Dit zorgt ervoor dat je in de wereld wordt gezogen, in plaats van dat je multiplayer potjes afwerkt en je geen enkele band met de personages opbouwt.

Er zijn behoorlijk wat nieuwe personages bij gekomen. De leukste is misschien wel Eik en Eikel. Dat is een Eikel die in een Eik kan veranderen. Dat betekent zoiets als dat je ineens een hele snelle speler die heel snel kan schieten, maar weinig schade kan hebben, in een grote eik kan veranderen die heel log is met schieten, maar gigantisch veel schade kan hebben. Hierdoor kun je zelf snel van speelstijl veranderen wanneer dat nodig is. Uiteraard zitten alle oude personages er ook in. Elk personage kun je ook volledig customizen qua uiterlijk, dus als je niet eentje kunt vinden die bij je past, dan ligt dat echt geheel aan jezelf.

Naast de story modus is er genoeg te doen. In zes verschillende multiplayer modi kun je helemaal losgaan. Sommige modi zijn geleend van andere games, zoals Suburbination waarbij je verschillende plekken moet koloniseren om punten te verdienen. Maar de leukste is wel de Battle Arena. Hierin speel je potjes van vier tegen vier en als je eenmaal dood bent, dan doe je de rest van de ronde niet meer mee. In de volgende ronde moet je dan een ander personage kiezen en dit forceert je om andere speelstijlen te proberen.

De game lijkt oppervlakkig, maar is het totaal niet. Alle personages zijn in klasses verdeeld. Zo heb je aanvallers, verdedigers en supporters. Je hebt ze alle drie nodig in je team, anders overleef je de meeste potjes niet. Met alleen aanvallers ben je zo dood, je hebt tenslotte wat sponzen nodig die de nodige aanvallen op zich kunnen nemen. Maar met alleen verdedigers schiet het ook niet op. Het is gelukkig niet zo dat de game geheel serieus is, maar je kunt de nodige diepgang zoeken als je dat wilt.

Ook heeft elke personage zijn eigen vaardigheden die je kunt inzetten. Deze hebben een cooldown effect, je kunt ze niet continu achter elkaar gebruiken, maar na een bepaalde tijd of een aantal kills. De grootste verandering ten opzichte van de vorige delen is dat elk personage nu kan rennen. Vroeger had iedereen zijn eigen tempo, maar nu heb je een sprint button. Natuurlijk kun je niet continu rennen. Het kan zelfs zo zijn dat bepaalde vaardigheden niet eens beschikbaar zijn tijdens het rennen.

Dat je continu kunt rennen heeft als voordeel dat je snel naar waar de actie is kunt gaan. Hierdoor blijft de snelheid in de potjes zitten. En hoewel ik niet echt van het random knallen tot je een miljoen keer dood gaat ben, is Plants vs. Zombies: Battle in Neigborville voor mij wel een game geworden die ik blijf spelen. Er zit genoeg actie en humor in om potje na potje te blijven schieten met mijn favoriete eikel. En ja, je kunt de vergelijking maken met Overwatch en ja, ik geef je direct gelijk als je dat doet, maar PvZ heeft tenminste wel PvE challenges, iets waar Overwatch spelers nog even op mogen wachten.

Plants vs. Zombies: Battle for Neighborville heeft mij aangenaam verrast. Het ziet er van een afstandje totaal niet serieus uit en dat probeert het ook niet te zijn, maar de game is zo verslavend, dat het serieus tijd afsnoept van andere games.