Guitar Hero Live

Als een soort death metal stagediver heeft Guitar Hero Live zonder ontzag des mens een sprong naar haar publiek gemaakt. De terugkeer van deze muziekgamegrootmacht is een complete reboot en een poging om de plastic muziekinstrumenten terug in de hedendaagse huiskamer te krijgen. Waar de terugkeer van Rock Band vooral een feest der herkenning was, gooit Guitar Hero bijna alles overboord wat we kennen van de game. De bekende vijf-knoppencontroller is vervangen door een exemplaar met twee rijen van drie knoppen en cartooneske animaties op de achtergrond hebben plaatsgemaakt voor live-actionbeelden en muziekvideo’s. Zelfs de nummers die je kunt spelen zijn veranderd van ‘koop hier uw dlc’ naar een soort Spotify-achtige opzet. Het is vernieuwend, gedurfd, maar werkt wel uitstekend.

Eén ding kun je zonder gêne zeggen: ontwikkelaar Freestyle Games heeft haar taak bij Guitar Hero Live met gigantisch commitment aangepakt. Het team moet geweten hebben dat de ingrijpende wijzigingen in het spel veel controverse met zich zouden meebrengen, maar hebben volgehouden wetend dat het aan zou slaan. Zo is daar eerst de nieuwe gitaar. Van tevoren hebben veel gamers, waaronder ikzelf, Activision vervloekt voor geldklopperij bij het nieuws dat de oude gitaren niet meer bruikbaar waren. Toch, na een relatief kleine wenperiode, heb ik bij de nieuwe controller veel meer het gevoel dat ik echt gitaar aan het spelen ben dan voorheen.

Doordat er nu twee rijen van drie knoppen op de gitaar zitten, zijn er ook veel meer combinaties te maken, net als bij een echte gitaar. Dit is dan ook heel goed verwerkt in de gameplay. Soms moet je gewoon twee bovenste knoppen indrukken, soms een combinatie van de bovenste en onderste rij, maar soms moet je ook met je hele vinger twee knoppen boven elkaar tegelijk indrukken.

Het menu is onderverdeeld in twee groepen, Guitar Hero Live en Guitar Hero TV. De eerste is ongeveer wat we nog in ons geheugen hadden. Het is in de basis gewoon een ‘zoek een nummer en speel het’. In plaats van een career mode speel je nu op festivals. Je kiest een bepaald festival, over het algemeen genre-gerelateerd. Dan zie je de line-up en kiest een band waar je mee wilt spelen. Dit is dan een optreden van drie tot vijf nummers die je achter elkaar voor je kiezen krijgt. Hoe meer je speelt, hoe meer er in de line-up vrijkomt.

Wat ik misschien nog wel het leukste vind aan deze opzet zijn de beelden op je scherm en de dynamiek erin. Je staat namelijk als speler op een heus podium, tussen de band in. Het is niet altijd de echte band zelf, maar het zijn wel elke keer weer echte mensen. Het meest bijzondere hieraan is de manier waarop de band en het publiek reageert op jouw gitaarkunsten. Weet je alle noten goed te spelen dan krijg je duimen omhoog van je bandmaten en gaat het publiek uit zijn dak. Maak je echter te veel missers, dan zie je de bandleden nee schudden terwijl er luidkeels boegeroep uit het publiek komt.

Guitar Hero TV is een modus die, net als een tv-zender, constant doorgaat. Je kunt zien welke show er op het moment van spelen bezig is en welke nummers er komen. Als je er voor kiest om mee te spelen, dan spring je bij op het punt waar het betreffende nummer is gebleven. Het is een soort MTV of TMF, waarbij je een constante stroom muziekvideo’s voorgeschoteld krijgt. Een extra stimulans hierbij is een balkje aan de linkerkant. Bij elk nummer wordt je namelijk gekoppeld aan negen anderen van ongeveer jouw niveau die dat nummer ook spelen. Hoe beter jij speelt, hoe hoger je in de top tien terecht komt van dat nummer.

Met al die skills kun je tijdens het spelen overal in het spel zogeheten Hero Points verdienen. Hiermee kun je bijvoorbeeld nummers aan je playlist toevoegen, zodat je ze altijd kunt oproepen om te spelen. Ook kun je hiermee speciale highways kopen, die banen waar de te spelen noten op verschijnen. Sommige speciale items zijn helaas niet te koop. Hiervoor moet je bepaalde wekelijkse challenges volbrengen, die het meest neerkomen op bepaalde nummers met een bepaald minimum percentage geraakte noten spelen.

Wat naar mijn mening de grootste verandering is in Guitar Hero Live is het aanbod aan nummers. Waar je in het verleden werd doodgegooid met bijna wekelijkse dlc’s nummers die je moest bijkopen, wordt de bibliotheek nu gratis en voor niets constant aangepast en aangevuld. Uiteraard is er nog wel de mogelijkheid om Activisions kas te spekken met echt geld door punten te kopen om extra’s vrij te spelen, maar je kunt nu buiten het aanschafbedrag om blijven spelen zonder verder geld te hoeven uitgeven.

Guitar Hero Live heeft heel veel veranderd, maar eigenlijk alles is in het voordeel van het spel. De nieuwe controller geeft je een veel realistischer gitaargevoel, de beelden op de achtergrond zijjn geweldig gedaan en het belangrijkste, je hoeft geen geld meer uit te geven aan dat ene nummer dat je zo graag in je playlist wilt hebben. Het lijkt in eerste instantie een hoop geld om honderd euro uit te geven, maar het is het enige dat je hoeft te betalen en je krijgt er een heleboel voor terug. De dynamische beelden op het podium en de top tien-notering in het TV-gedeelte geven je een extra boost om nog beter te gaan spelen en nog harder te oefenen. Zoals gezegd, het is een heel gewaagde stap die men heeft gemaakt met deze reboot, maar alles is goed doordacht en werkt als een zonnetje. Toegegeven, het is een soort game waar je van houdt of wat je haat, maar als je tot de eerste groep behoort, wil je dit spel absoluut in huis halen.

• Realistisch gitaargevoel
  • Dynamische achtergrondbeelden
  • No more dlc!