Evenement: Zwarte Cross 2011

De hele nacht heeft het geregend, dus op het terrein is een hoop stro gegooid zodat het niet een al te zompige toestand wordt voor de bezoekers. Maar vandaag zal de zon gewoon weer schijnen en komen er in totaal 60.000 bezoekers op het terrein.

Welk festival opent zijn laatste festivaldag met een kerkdienst? Dat kan niets anders zijn dan de Zwarte Cross. Om 09.45 begint de kerkdienst in de megatent. De inhoud van poëtische teksten gaan totaal voorbij aan de bezoekers die al aan het bier zitten, maar voor een enkeling die wel nuchter is, is dit een hele nieuwe ervaring van een kerkdienst. Natuurlijk doet het hele publiek mee met de ‘hallelujah’ en ‘amen’ stukjes, maar de rest gaat qua niveau te diep. De typische Zwarte Cross oefeningen zijn wel weer leuk, wat dacht je van de ‘bierdrink’, ‘brommerhandje’ of ‘neukbeweging’? Maar de ‘ik kan van mij af kotsen’ beweging is toch wel een persoonlijke favoriet. In dit geval is het een gevalletje, gelukkig hebben we de foto’s nog.

Ondanks de modder is het terrein goed gevuld, het is een stuk drukker dan de vorige dagen en de sfeer is nog steeds top. Vooral op de crossbaan is het erg druk vandaag. Vroeg in de ochtend is het tijd voor de Calimeroklasse, dat klinkt zoals het is. Het gaat hier om een van de grootste wedstrijden voor de allerkleinsten. De spanning is dan ook van de gezichtjes af te lezen. Wat een avontuur! De kinderen zijn jong en de motoren zijn heel klein. Allemaal strekken ze de beentjes uit in de bochten, en er doet zelfs een meisje mee, diegene met het roze shirtje. De jongste van het stel is pas vier jaar.

Maar er is natuurlijk op deze zonnige en modderige zondag ook muziek. Het eerste feestje begint bij Rowwen Heze. Het bier vliegt door de lucht en iedereen host en zingt lekker mee, het hele terrein bij het hoofdpodium staat vol. Tot zo ver als je kan kijken.

Ook bij De Staat in de megatent is het vol en druk. De set is heel anders dan op andere festivals, dat is een goed teken, want niemand wil dat je van te voren al kan voorspellen welk liedje gaat komen. Dat doet deze Nederlandse band helemaal goed.

Op de metalweide heeft Terror het publiek al flink opgewarmd en daarom is het voor Madball een klein hardcore kunstje om het publiek nog meer uit zijn dak te laten gaan. Er wordt erg weinig met modder gegooid, maar de pit is er natuurlijk wel. Ondanks de hardheid van deze bands is en blijft de sfeer ook bij het Aardschokpodium goed.

Ook op de reggeaweide is het  rustig en relaxed. De band Tribute To Bob Marley  is zoals het hoort. Lekker dansen op deze klanken, terwijl het zonnetje schijnt, wat wil je als bezoeker nog meer?

Zangeres Jacqueline Govaert, ook wel bekend als ex-Krezip frontzangeres, doet vandaag twee optredens. Eén keer akoestisch in de theaterweide, waar veel meer te doen is dan je denkt. Wat dacht je van een kapper, een opblaaskerk en natuurlijk kan je je daar lekker laten masseren. Wat zou Zwarte Cross zijn zonder theaterweide? En Jacqueline staat ook op het hoofdpodium, waar erg veel mensen zijn toegestroomd om haar eens te zien. Niet zo veel mensen als bij de vorige band maar genoeg mensen die lekker naar haar liggen te luisteren of rustig met hun heupen wiegen.

Frontman Keith Caputo van Life of Agony is de afgelopen weken flink in het nieuws geweest. Hij gaat binnenkort een zij worden. En het is de eer aan Life of Agony om de metalweide af te sluiten. De hele weide staat vol om een glimp op te vangen of gigantisch uit hun dak te gaan.

Ondanks het goede optreden, gaan veel mensen richting het hoofdpodium, waar de jongens van Jovink dat podium gaan afsluiten. Het is heel druk en het publiek gaat totaal uit zijn dak. Jovink weet hoe je een feestje geeft, niet alleen qua optreden, maar ook natuurlijk het organiseren van Zwarte Cross in zijn algemeenheid. Dit optreden staat als een huis en het feesten, dat is hoe de Zwarte Cross hoort te zijn en het hele weekend is geweest.

Foto's zijn gemaakt door FOK!Fotografes Anouk Pross en Michella Kuijkhoven meer foto's zijn te vinden in de FOK!fotospecial.