Concert: Blaudzun

De wereld is niet vergaan, wel was er bij Blaudzun in Paradiso in Amsterdam op vrijdag 21 december 2012 een uitzinnige menigte aanwezig.

Op de dag dat de wereld zou moeten vergaan, staat de Arnhemse singer-songwriter Johannes Sigmond in een uitverkochte Paradiso. Hij is zelf heel blij met al het publiek dat er is en roept dan ook meerdere malen 'Bedankt dat jullie allemaal gekomen zijn'. Het publiek heeft er erg veel zin in en beweegt de heupen, klapt mee en juicht uitzinnig na elk nummer. Natuurlijk klapt niet iedereen mee, maar dat mag de pret voor het gros van het publiek dus niet drukken.

Muzikaal klopt alles, de muzikanten waarmee Blaudzun op het podium staat, hebben veel energie en hebben duidelijk veel plezier in het optreden met Johannes Sigmond. Er wordt gedanst, gestampt, geklapt en gelachen op het podium. Alle instrumenten die je kan bedenken komen voorbij, van viool tot tamboerijn.

De warme stem van Johannes heeft geen microfoon of versterking nodig, zodra hij a-cappella in het publiek gaat staan met 'Wolf's Behind The Glass' van het album 'Seadrift SoundMachine' is de zaal stil. Niet doodstil, maar stil genoeg om van elke verdieping op het balkon hem te kunnen horen zingen. Hij speelt zowel de uptempo nummers als de rustige mooie nummers met een overgave waar je u tegen zegt. Elke seconde uit elk nummer wordt serieus genomen, niet alleen door Johannes, ook door de rest van de band.

Alle nummers worden door een groot deel van het publiek meegzongen, ook songs zoals 'Elephants' van het nieuwe album 'Heavy Flowers' zijn voor de meesten bezoekers bekend. Het is een mooie afwisseling tussen nieuwe en oude nummers. Voor Johannes en zijn bandleden moet deze avond voelen als een warm bad, want tot op de tweede rang van het balkon wordt keihard gejoeld om een toegift. Dat zie en hoor je niet vaak meer bij concerten. En zodra ze terugkeren op het podium is het publiek ook echt helemaal los.