Concert: Justin Bieber

Een uitverkocht Gelredome in Arnhem met alleen maar gillende en huilende meisjes: "Hij is zo knap!". De mooiste droom van veel Nederlandse tienermeisjes kwam zaterdag 13 april uit. Justin Bieber trad op in het kader van zijn The Believe Tour. Foto's zijn gemaakt door FOK!fotograaf Jimmy Israel.

De Nederlandse boyband Mainstreet vond het een hele eer om voorprogramma van niemand minder dan Justin Bieber te zijn. Het optreden is kort, nog geen half uur. De vier jongens proberen heel stoer synchroon dansjes te doen, met de nadruk op proberen. Het ziet er allemaal net even te 'we hebben dit pas vandaag ingestudeerd' uit. De zang komt niet boven het gegil van het publiek uit. De nummers zijn catchy en er worden zelfs liedjes meegezongen. Sommige liedjes zijn in het Engels, sommige in het Nederlands. Alles bij elkaar nogal chaotisch.

Dan is het wachten geblazen. Niet de beloofde 30 minuten wachten tot 21 uur; alle toegestroomde tienermeisjes moeten tot 22 uur op hun droomman wachten. Want om precies tien voor tien begint een klok de laatste tien minuten af te tellen en wordt het geluid dat deze meisjes produceren alleen maar harder en harder.

Natuurlijk gaan we met z'n allen aftellen, vanaf de laatste tien seconden. Zodra Justin Bieber op het podium af komt, al 'vliegend' met twee prachtige vleugels, beginnen veel meisjes te huilen. In het openingsnummer 'All Around The World' laat Justin Bieber zien dat hij goed mee kan komen met zijn dansers en dat hij kan playbacken. Dat laat hij de hele avond zien. Dansen en playbacken. De fans kan het allemaal niks schelen, zij vinden alles geweldig. Het volume gaat nog wat omhoog, zodra meneer Bieber een ontblote schouder laat zien, of z'n shirt omhoog doet om zijn safetybelt vast te doen.

© FOK.nl / Jimmy Israel

Het is een volwaardige popshow met vuurwerk, een akoestisch stukje in de hoogte met 'Be Alright' en 'Fall', een meisje uit het publiek en special effects met rookgordijnen waarachter Justin verdwijnt, om dan opeens achter een drumstel te zitten.

Oorverdovend geluid komt er uit al die meisjeskelen. Ik begin me langzamerhand af te vragen of ik vroeger ook zo verschrikkelijk was bij The Backstreet Boys, ik kan het me bijna niet voorstellen. Tussen de nummers door, als Justin weer eens van kleding gaat wisselen, worden er filmpjes getoond waarin hij nummers aankondigt, zijn fans bedankt. Niet te vergeten de filmpjes van toen hij nog een klein en schattig Biebertje was, die worden er voor het sentiment, of het gegil, tussen gegooid. Waarom vertelt Justin niet gewoon live aan wie hij 'As Long As You Love Me' opdraagt?

© FOK.nl / Jimmy Israel

Sommige nummers zingt hij live, sommige nummers hoor je de autotune heel duidelijk, maar de meeste nummers zijn geplaybackt. De show bestaat uit nummers van het album 'Believe'. Bij de titelsong van dat album komen alle papieren a4tjes (spandoeken waren verboden en er werd streng gecontroleerd) met "we believe" naar boven. Dat moet hem goed gedaan hebben, dat iedereen die naar zijn show komt in hem gelooft. Ook zingt hij songs van zijn oudere albums, zoals 'Never Say Never'.

Justin Bieber vliegt, danst, doet wat verdwijntrucs, heeft een hoop special effect, een prachtige autotune. Succes heeft hij en alleen maar gillende tienermeisjes, die de dag van hun leven gehad hebben, liggen aan zijn voeten. Wat wil die jongen nog meer?

Meer foto's zien? Klik hier voor de fotospecial.