Evenement: Zwarte Cross 2011

Zaterdag 16 juli

De voorspellingen van vandaag zijn niet zo best, er komt heel veel regen aan. En regen zal er zijn. Toch komen er in totaal 50.000 bezoekers vandaag. De middag is zonnig en warm, de sfeer is net als vrijdag top. De regen die om half zes start maakt van het gras één grote modderpoel, maar dat kan de pret niet drukken.

Op het hoofdpodium is het aan Tim Knol om deze festivaldag te openen. Deze jongen staat op elk festival in Nederland, dus ondergetekende slaat hem over en gaat naar de openingsact van het fijnproeverspodium. Dat is de belofte van Zwarte Cross, namelijk Ape Not Mice. Deze weide is een kleine, net zo groot als de reggaeweide met dezelfde netten om in te hangen. Deze band heeft via 3fm Serious Talent een plekje op Zwarte Cross gekregen. De zon schijnt, en Ape Not Mice doet een ode aan de zon met 'Singing in the Sun'. Er is niet heel veel publiek, maar de mensen die er wel zijn waarderen dit optreden heel erg. Ape Not Mice speelt muzikaal goed, stralen vrolijkheid uit en spelen leuk met het publiek. Bijvoorbeeld tijdens het nummer 'Larry': dit is een ballad en het gaat over dat iedereen verliefd is op Larry, maar ook in de Achterhoek zijn geen jongens die zo heten. "We hebben nog nooit een Larry gevonden, dus wil jij vandaag mijn Larry zijn", roept zangeres Diede Claessen.

Maar er is meer dan muziek, naast rondlopende 'straattheater' acts, de Monster Energy Arena, is er natuurlijk ook de cross. Daar waar Zwarte Cross 15 jaar geleden mee begonnen is. De cross is er alleen op zaterdag en zondag. De zon schijnt nog steeds dus het is druk en iedereen kijkt zijn ogen uit bij de zwaargewichtklasse. Bij deze klasse zijn de wagens heel groot, en apart vooral. Er rijdt een wagen rond met een een schommelschip achterop. En dat schommelschip gaat een partij heftig heen en weer, de mensen die er in zitten zullen wel misselijk zijn na drie rondjes over de baan. Maar er is ook een 'maxicrossie' waar vanuit volle poepluiers het publiek in gegooid worden. En natuurlijk zijn er ook genoeg wagens met waterspuiten om het publiek te bevochtigen.

Op het hoofdpodium is het tijd voor vrouwen in korte rokjes. Katzenjammer speelt als laatste in de zon voor deze zaterdag. De dames maken er een hele goede show van, iedereen in het publiek reageert enthousiast. De dames wisselen vaak van positie, van drum naar zang, naar bass, naar toetsen. Iedereen kan alles bespelen. De stemmen van deze dames zijn geweldig en ze bespelen met gemak het publiek. Ook de eerste regendruppels maken geen einde aan dit geweldige optreden. Ze komen zelfs terug voor een toegift en dat op een festival!

Meer dan honderd mensen staan in de stromende regen te wachten voor de theatertent. Waarom in godsnaam zou je denken? Nou omdat daar om klokslag 20.00 uur de Meneer Kaktus Show begint. En niet zomaar een show, nee de volwassen versie, voor 18+.  Helaas mogen er maar een kleine dertig mensen naar binnen en zelfs het begeerde ‘persbandje’ laat ons niet verder komen dan een gesloten deur. Het was vast heel leuk.

Daarom maar op weg naar de megatent. Lekker warm en droog. Meer mensen hebben dat bedacht, druk is het in de tent zeker, waarschijnlijk staan er gewoon 10.000 mensen te swingen, dansen en mee te zingen met de lokale helden The Heinoos.

Niet iedereen heeft het mee gekregen, want in de programmering stond het niet, dat niemand minder dan Junkie XL staat vandaag op het fijnproeverspodium. Voor zowel het publiek van de Zwarte Cross als hemzelf was dit een verrassing, het is namelijk zijn vrijgezellenfeestje. Hij staat op zijn klompen te draaien alsof zijn hele leven er vanaf hangt. Het toegestroomde publiek gaat totaal uit zijn dak en is erg blij met deze door zijn vrienden geregelde gig.

Op de metalweide proberen Annihilator en daarna Sepultura te zorgen voor wat actie in het nat geregende publiek. Dat lukt hen aardig. Beide bands spelen een goede muzikale show en krijgen met gemak een groot gedeelte van het publiek mee. Bij Sepultura is het, gezien de grote naam, natuurlijk een stuk drukker. Eigenlijk staat gewoon de hele metalweide vol.

Door de regen gaan veel bezoekers al richting huis, helemaal natgeregend wil je ook gewoon naar huis of naar je tent. Toch is er nog een afsluitende artiest op het hoofdpodium. Voor een handjevol mensen staan daar de Spaanse jongens van La Pegatina een feestje te maken. Het regent nog steeds, maar alle mensen in poncho’s of gewoon doorweekt staan zichzelf heerlijk warm te dansen. Ook de dames en heren bij de bar in de buurt van het hoofdpodium staan lekker te dansen op deze vrolijke deuntjes.

Ondanks de regen die sinds half zes begon en niet meer gestopt is, is ook deze festivaldag weer een groot succes.