Dragon Quest IX: Sentinels of the Starry Skies

Akira Toriyama
Toch zijn er nog een paar negatieve puntjes die ik ook graag wil benoemen. Als je het kopje hebt gelezen zul je waarschijnlijk al begrijpen waar ik het over wil hebben. Ondanks dat Toriyama de unieke sfeer van Dragon Quest weet te creëren, kom ik er niet onderuit dat ik sommige karakters simpelweg veredelde Dragonball-karakters vind. De typische Akira Toriyama-stijl verschijnt mij iets te vaak. Ik noem Blue Dragon, Dragonball en Chrono Trigger. Allemaal hebben ze die typische haardracht, gezichtsvormen en kledingstijl. Toriyama werkte op die manier vroeger bij Enix, Squaresoft en nu ook bij Namco en Mistwalker. Begrijp me niet verkeerd; ik ben erg fan
van het werk van meneer Toriyama, en ik zou ook niet weten of Dragon Quest IX net zo leuk zou zijn geweest zonder hem. Toch kon ik het niet laten om een van mijn poppetjes blond spikey haar, groene ogen en een rode stok te geven en hem Goku te noemen. Dat zal ze leren.

Dragon Quest IX Battle

Een klein ander minpuntje is dat er, omwille van behoud van de serie, bepaalde traditionele elementen zijn behouden die het proces soms nog wat vertragen. Als je bijvoorbeeld wilt saven, zul je naar het dichtstbijzijnde stadje moeten gaan, daar in de kerk met de priester praten om te saven. En alsof dat niet genoeg is, vraagt hij daarna nog of je verder met het verhaal wilt gaan. Als je in alle haast per ongeluk op B drukt, dan zal hij je Nintendo DS zonder waarschuwing uitschakelen. Waarna je licht geïrriteerd de game weer opstart en je weer een minuutje kwijt bent. Je kunt natuurlijk wel gewoon je Nintendo DS dichtklappen, en dan gaat hij precies verder waar je hem dichtgeklapt hebt. Maar soms wil je gewoon voor de zekerheid saven voor als je dood gaat en niet al je geld wilt verliezen. Toch zijn dit minimale puntjes waar de game wat op kan verbeteren en in het geheel vallen deze dingen niet eens heel erg op.

Dragon Quest IX is leuk. Als je niet afgeschrikt wordt door de zoetsappigheid van het geheel, dan zul je je nog heel erg kunnen vermaken met deze game. Het hoofdverhaal duurt op zichzelf ongeveer zo'n 40 uur. Hierna kun je je prima vermaken met het oneindige aantal side-quests, schatkaarten en dergelijke. Je kunt verschillende klassen per karakter bijwerken of je ideale klassen helemaal naar de top werken. Het battle-systeem is me tot nu toe nog niet gaan vervelen, en ik heb er al 30+ uur in zitten. Juist omdat deze RPG zo licht verteerbaar is, neem je hem mee naar je saaie trein- of busritjes. Of als je 's avonds in bed ligt. De vrijblijvendheid van de game straalt er vanaf en zorgt ervoor dat je terug blijft komen. Dit in combinatie met de magie die er vanaf straalt, maakt dit een hele bijzondere game. Een game die je zeker moet checken als je van RPG's houdt.

Minpunten Cijfer
+ Magie straalt er letterlijk van het begin vanaf. - Sommige gameplay elementen wat bejaard.
9,5