Dragon Quest IX: Sentinels of the Starry Skies

Dragon Quest Header

Gespeeld op de Nintendo DS
Exclusief verkrijgbaar op de Nintendo DS

Mijn ouders zeiden wel eens "Je bent een engel". Meestal zeiden ze dit wanneer ik iets goeds had gedaan. Soms deed ik deze dingen om wat gedaan te krijgen, maar meestal vond ik dankbaarheid genoeg. Zo'n engel was ik nou eenmaal. In Dragon Quest IX: Sentinels of the Starry Skies speel je als een beschermengel van een dorpje die goede daden doet om zo dankbaarheid te ontvangen. "Perfect!", dacht ik.

Angel Falls
Je begint je avontuur door je eigen karakter te creëren. Je kunt kiezen tussen een mannetje of een vrouwtje. Hierna kun je nog zo'n zeven andere uiterlijke kenmerken kiezen zoals bijvoorbeeld haar, gezicht, huidskleur en haarkleur. Zodra je jouw karakter hebt gemaakt en hem/haar een naam hebt gegeven begint je avontuur. Je bent de eerste leerling van een legendarische engel. Voordat hij jou aannam wees hij altijd iedereen af, dus dat je bijzonder bent is duidelijk. Samen met je mentor begin je in het dorpje waar jij uiteindelijk beschermengel van wordt. Zodra je ziet dat twee inwoners gevaar lopen van een aantal vreselijke monsters, vlieg jij er met je mentor op af om hen te beschermen. De inwoners kunnen je niet zien, maar zolang jij ze veilig thuisbrengt zullen ze dankbaar zijn. Deze dankbaarheid uit zich in een soort spiritueel wolkje dat jij kunt pakken en offeren aan de heilige boom in de observatory, de plaats waar alle engelen (Celestrians) zich verzamelen.

Dragon Quest IX Character Creation

Gevallen Engel
Je bent het eerste half uur van de game dus kleine klusjes aan het doen om het dorpje te helpen. De dankbaarheid verzamel je om te kunnen opofferen. Zodra je naar de boom gaat om het in te leveren gebeurt er iets vreemds. Je hoort een explosie en ziet alles om je heen trillen. Dan word je door een onbekende kracht opgetild en uit de observatory gegooid. Je wordt wakker aan de watervallen van Angel Falls zonder je vleugels en aureool. Vanaf hier begint het avontuur echt. Je wilt je vleugels terug en dit gaat je dit keer niet lukken door wat Red Bull te drinken. H
et hoofdverhaal bestaat grotendeels uit het bezoeken van nieuwe dorpen en steden. Hier is altijd wel iemand die het om welke reden dan ook nodig heeft dat er een dungeon bezocht wordt. Je gaat de dungeon in, verslaat de eindbaas en haalt dan bij de persoon je key-item om zo verder te kunnen met het verhaal. Dit kan repetitief worden als je het niet goed inpakt. Dragon Quest IX doet dit gelukkig wel. Mede door de magische karakters komt dit verhaal tot leven en blijft het interessant.

Dragon Quest IX boom ontploft

Dynamische Gevechten
De battles zijn niet aangepast in dit deel. Ze zijn hoogstens wat "opgeleukt", maar grote veranderingen met de voorgaande delen zijn niet echt zichtbaar. Je begint de battle door met je poppetjes een actie te kiezen. Vervolgens worden deze acties, samen met die van de vijanden, beurt voor beurt uitgevoerd. Het enige verschil met de voorgangers is dat het speelveld dynamischer is. Je loopt nu naar de vijand toe en blijft daar staan. De vijand verplaatst zich ook over het speelveld, dus je ziet je vrienden en vijanden door elkaar heen staan tijdens de battle. Jammer genoeg zijn hier geen voordelen uit te halen. Spells hebben geen gebied waarin ze effect hebben, maar zullen altijd de vooraf ingegeven vijand raken. Je kunt het een beetje vergelijken met het battle-systeem van Final Fantasy X-2, maar dan turn-based. Je kunt wel combo's maken door dezelfde aanval achter elkaar te doen. Als twee van je teammaten bijvoorbeeld beide na elkaar "Attack" doen, dan krijg de tweede een 1.2 bonus aan zijn schade. Bij drie combo's is dat 1.5 en bij vier combo's doet het laatste karakter twee keer zoveel schade.