Dragon Quest IX: Sentinels of the Starry Skies

Vrienden maken
Zoals gewoonlijk bij RPG's vecht je niet alleen. Vaak worden tijdens het verhaal nieuwe personages geïntroduceerd en groeit je party gestaag. Dragon Quest IX gooit het deze keer over een andere boeg. Zodra je in je eerste grote stad bent kun je nieuwe poppetjes geheel gratis creëren, op dezelfde manier als je je hoofdpersoon hebt gemaakt, om je te helpen in een gevecht.
Een radicale keuze, aangezien de personages die je maakt totaal geen backstory hebben. Toch past het op een vreemde manier perfect in het magische wereldje van Dragon Quest IX. Zoals ik al zei kent de wereld een rijke sfeer en hebben de personen in het dorpje de magie die het spel interessant houdt. Daarnaast ben je vrij om klasses te veranderen met elk van je karakters, dus je kunt ze zo persoonlijk maken als je wilt. Als je een nieuwe klasse hebt veranderd van een personage, beginnen ze op die klasse weer op level 1. Met vier personages en zo'n twaalf klassen biedt dit genoeg ruimte om je favoriete personage te maken. Op een gegeven moment wordt het juist persoonlijk als je een onverslaanbaar team hebt ontwikkeld dat je zelf ontworpen hebt.

Vechten met je vrienden

Funghi For A Fun Guy
Dragon Quest IX zit boordevol schattige, grappige namen en titels. Als je niet van die zoetsappigheid houdt, dan zou ik deze titel links laten liggen. Je komt vijanden tegen die namen hebben als: Cruelcumber, Meowgician, Knocktopus en Mummy Boy. Nou heeft Dragon Quest altijd wel dit soort namen gehad, maar op de Nintendo DS komt dit extra zoet over. Op een gegeven moment kom je ergens een man tegen die zijn grot wil versieren met paddestoelen, en hij vraagt aan jou om deze te verzamelen. Er wordt je dan een quest aangeboden: "Funghi for a Fun Guy". Op zulke momenten kun je met moeite een kleine glimlach onderdrukken. Ook de aankleding van je karakters
dragen hier aan bij. Overigens zijn er meer dan duizend kledingstukken beschikbaar in eerste instantie, en alles wat je je karakters aantrekt is direct zichtbaar. Een karakter heeft zo'n acht plaatsen waar ze kledingstukken dragen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld truien/harnassen, broeken/rokken en helmen/hoeden. Elke klasse draagt zijn eigen type kleren (waarbij sommige kledingstukken meerdere klasses overlappen) en sommige kleding is geslachtsgerelateerd. Zo zal een mage geen helm dragen en zullen mannen geen rokken dragen. Sorry Schotland.

Dragon Quest IX Equipment

Veelzijdig
Nadat je klaar bent met het hoofdverhaal hoef je niet te denken dat je er al bent. Er zijn nog zo'n 180 side-quests waarmee je exclusieve items kunt winnen. Naast de side-quests zijn er schatkaarten te vinden. Deze schatkaarten openen nieuwe grotten midden op de velden waar je eerder hebt gelopen. Hiervan zijn er nu al zo'n honderd beschikbaar. Ook kun je via alchemie je eigen uitrusting maken door het verzamelen van verschillende grondstoffen verdeeld over de wereld. In boekenkasten kun je nieuwe recepten vinden, of je kunt proberen zelf een aantal dingen toe te voegen aan de alchemiepot om te kijken of er wat uitkomt. Daarnaast kun je mini-medals verzamelen door schatkisten na te lopen. Deze mini-medals kun je inruilen voor weer andere bruikbare goodies zoals sleutels die alle deuren kunnen openen.

Online
Als je nu nog denkt dat dit niet genoeg is, kun je elke dag ook nog eens je game updaten voor nieuwe quests, treasure maps, bekende gasten uit vorige Dragon Quest delen en ga zo maar door. Met de vele klassen die er zijn en de mogelijkheden om uit te breiden weet je zeker dat je wel een tijdje gebakken zit met Dragon Quest IX.

De online functies houden hier niet op. Je kunt bijvoorbeeld een game hosten zodat je samen met bekende of onbekende vrienden je quests kunt oplossen. Je kunt er ook voor kiezen om iemand anders' game te joinen. Zodra je in zijn/haar dimensie bent kun je gaan en staan waar je wilt. Je kunt, op de quest gerelateerde schatkisten na, alles openen en doorzoeken voor items die je mee terug kunt nemen naar je eigen dimensie. Als je vriend je nodig heeft drukt hij op "Call to arms". Je krijgt dan de optie om direct te teleporteren naar de host, die je op dat moment nodig heeft. Dit geeft de game een open gevoel. Je leeft in een wereld die elk moment nieuwe geheimen kan openbaren, en je hoeft niet alleen te spelen.

Dragon Quest IX Dorpje