UFC Undisputed 2010

Het spel speelt net even wat vloeiender dan UFC Undisputed 2009, de animaties zijn een stuk verbeterd waardoor het er niet heel stroef uitziet, waardoor je ook je eigen combo’s kunt maken in plaats van diegene die er standaard in staan. Ook zijn er dit keer ‘sways’ aanwezig, waarmee je met de linkerstick een klap kan ontwijken, waarna je direct met een vuistslag kan antwoorden. Ook zijn de klappen wat moeilijker om perfect te raken, waardoor het hier ook meer lijkt op de echte UFC, waarin ook niet elke klap direct een ‘Knock-Out Punch’ is. Wel gaat het spel nog erg snel, je kan direct na de start sprintend naar de tegenstander gaan en maar door blijven slaan en schoppen. Dit geeft nou niet een perfecte weergave af van de echte UFC, waar men echt zoekt naar het perfecte moment om een klap uit te delen. Voor de rest staat de gameplay als een huis, je kunt nu ook gebruik maken van de kooi. Door hier je tegenstander tegenaan te gooien bied dit mogelijkheden om gebruik te maken van ‘dirty-boxing’, een vechtmethode waarin je de tegenstander geen vrijheid geeft om te bewegen terwijl jij veel klappen tegen zijn gezicht geeft.

In UFC Undisputed 2010 zijn ongeveer 100 nieuwe moves toegevoegd, dit zijn vooral moves waarmee je de tegenstander anders op de grond krijgt of moves die je doet wanneer de tegenstander op de grond ligt. Voor het grondwerk hebben ze de controls wat versimpelt, het grondwerk gaat nog steeds via de rechterstick, maar je hoeft nu niet gigantische combo’s uit je hoofd te leren om te weten hoe je ergens uit moet ontsnappen. Helaas hebben ze hiervoor ook de submissions aangepakt. In UFC Undisputed 2009 kon je nog kiezen of je met de rechterstick wilde draaien om te winnen/ontsnappen via een submission, of dat deed door te gaan button bashen. Ze hebben het button bashen nu eruit gelaten, waardoor je het moet doen met het bewegen van de rechterstick. Dit werkt naar mijn mening totaal niet en hierdoor verlies je vaak potjes heel erg onnodig door submissions. In principe hebben ze dus veel meer moves en opties bij de gameplay toegevoegd, terwijl de controls makkelijker zijn geworden. Dit is zeker een prestatie geweest aangezien hierdoor elke nitwit de controller op kan pakken en een degelijke prestatie op het scherm toveren.

 

UFC

Naast de gebruikelijke exhibition matches zijn er nog behoorlijk wat andere gamemodes aanwezig, waarvan één van de belangrijkste de Career-mode zal zijn.  In deze mode maak je je eigen vechter en is het uiteraard de bedoeling om jezelf naar de top te vechten. Je begint in de WFA (World Fighting Alliance) en je zal behoorlijk wat wedstrijden moeten winnen voordat je in de UFC komt. Helaas is deze mode een behoorlijke domper, je zit vooral veel in de menuschermen, waarin je jezelf traint in de erg lange tussentijd van wedstrijden. Ook zal de persvoorlichtster je constant vragen om mee te doen aan promotiecampagnes voor de UFC en dit begint na twee keer heel irritant te worden. Als je GTA IV hebt gespeeld, waarin je steeds werd gebeld om wat te gaan doen, weet je waar ik het over heb. De opdrachten die je voor haar moet doen zijn niet leuk en kosten alleen maar tijd die je ook kon doen om te trainen of te rusten. Want dat doe je veel, trainen en rusten. Je  kunt trainen op drie gebieden, kracht, conditie en snelheid. Dit werkt allemaal via menutjes en is totaal niet interessant om te doen. Wat vooral vreemd is dat wanneer je een week niet op kracht traint, je kracht aanzienlijk daalt.  Op een gegeven moment in je carrière ben je ook gewoon klaar met trainen, dan zit je op je top en kan je niet meer hoger gaan. Dan zijn al die weken rust tijdens de wedstrijden gewoon helemaal niet meer interessant.